پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۰۵
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۰۹ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
گزارش دیباچه| همه چیز درباره ویژه‌برنامه‌های سحر و افطار ماه رمضان در شبکه‌های سیما

صداوسیما امسال نیز مانند سال‌های گذشته برای شبکه‌های اصلی خود ویژه‌برنامه‌هایی را در زمان سحر و افطار تدارک دیده اما نکته مهم این است که امسال هم نباید انتظار خلاقیت از تلویزیون را  داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، تلویزیون امسال هم مانند سال‌های گذشته ویژه‌برنامه‌هایی را برای سحرهای ماه مبارک رمضان و لحظات منتهی به افطار تدارک دیده است. اگرچه ماه رمضان امسال هم مانند رمضان 99 با کرونا همراه بوده اما تفاوت آن با سال گذشته این است که کشور این روزها درگیر ویروس انگلیسی کرونا شده است و شرایط خوبی را سپری نمی‌کند به همین دلیل نگرانی‌هایی برای عوامل یا مهمانان این برنامه‌ها که بیشتر به صورت زنده روی آنتن می‌رود، وجود دارد که به ویروس کرونا مبتلا نشوند و ای کاش بهتر بود دوستان برنامه‌ساز امسال پیش از ماه رمضان و حتی قبل از آغاز سال جدید به تولید برنامه‌های ویژه این ماه می‌پرداختند.

وقتی خلاقیت در تلویزیون گمشده است!

گزارش پیش‌رو قصد دارد در ابتدا به ویژه‌برنامه‌های سحر و سپس به ویژه‌برنامه‌های افطار ماه مبارک رمضان شبکه‌های مختلف تلویزیون بپردازد و آن‌ها را معرفی کند.

«ماه خدا» همچنان ویژه‌برنامه سحر شبکه یک!

شبکه یک امسال هم مانند سال‌ گذشته در سحرهای ماه رمضان ویژه‌برنامه «ماه خدا» را روی آنتن می‌برد. این برنامه نه تنها سال گذشته بلکه سال‌هاست که در سحرهای این ماه مبارک از شبکه یک پخش می‌شود. از ویژگی‌های شاخص این برنامه حضور حسن سلطانی در مقام مجری است که تسلط خوبی بر اجرای این برنامه دارد. «ماه خدا» سال گذشته از سه استودیوی مختلف و با چهار مجری از جمله هادی صلح‌جو، بهروز رضوی گوینده پیشکسوت رادیو، علیرضا کنگرلو و... روی آنتن رفت و توانست عنوان پُربیننده‌ترین برنامه سحرگاهی را به خود اختصاص دهد. حال باید منتظر ماند و دید این برنامه امسال چه ویژه‌هایی را تدارک دیده است و آیا می‌تواند پس از پایان ماه مبارک همچنان مقام اول خود را حفظ کند یا نه.

شبکه دو میزبان مخاطبان در کربلای معلی

«پگاه عاشقی» ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه دو سیما در سال 99 بود که به صورت زنده در ارتباط با حرم معصومان (ع) هر روز تقدیم مخاطبان می‌شد.

حال امسال شبکه دو برنامه سحرگاهی خود را با عنوان «به وقت کربلا» و با اجرای سیدکمال هاشم‌زاده به صورت زنده از کربلای معلی روانه آنتن می‌کند.

در طراحی این ویژه‌برنامه بخش‌های متنوعی گنجانده شده که تاکنون در کمتر برنامه سحرگاهی دیده شده است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به حضور داود نماینده صداپیشه پیشکسوت در بخش «سحرنامه» اشاره کرد که به بررسی سیر تاریخی مناجات‌خوانی در ایام ماه رمضان می‌پردازد.

همچنین «آهنگ سحر» یکی دیگر از بخش‌های این برنامه است که با حضور مهدی امین فروغی به بررسی سحرخوانی‌ها در ادوار مختلف تاریخی می‌پردازد. در بخش «فرازی از دعای ابوحمزه» ذاکران اهل بیت (ع) از جمله حنیف طاهری فرازهایی از دعای ابوحمزه را مداحی می‌کنند که این مدیحه‌سرایی کاملا روی دستگاه های مختلف موسیقی تنظیم شده است. همچنین مفهوم آن فراز از دعا به شعر تبدیل شده و توسط مهدی زنگنه، شاعر آیینی خوانده می‌شود.

«آرزوهای بعد از دوران کرونا» عنوان یکی دیگر از بخش‌های این برنامه سحرگاهی است که با حضور در میان کادر درمان به اتفاق‌ها و آرزوهایی می‌پردازد که این قشر فداکار بعد از اتمام کرونا دوست دارند به آن دست یابند.

قرائت دعای هر روز ماه رمضان، دعای سحر و ... به صورت زنده از کربلا، گفتگو با کارشناسان مختلف مذهبی و اجتماعی، پخش نماهنگ، پخش گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها در زمان افطار و سحر و ...  از دیگر بخش‌های این برنامه است.

«به وقت کربلا» کاری از گروه معارف شبکه دو به تهیه‌کنندگی مهدی ذاکری هر سحر حوالی ساعت 3:00 از کربلای معلی روانه آنتن می‌شود.

نجم‌الدین شریعتی با «ماه من» در شبکه سه

نجم‌الدین شریعتی مجری نام‌آشنای برنامه «سمت خدا» همانند سال 99  قرار است با برنامه «ماه من» به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری به شبکه سه سیما بیاید. از ویژگی‌های متفاوت این برنامه در سال گذشته حضور 2 تن از روحانیون برجسته کشور یعنی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین هاشمی‌نژاد و حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی بود. همچنین می‌توان به نگارش متون مناجاتی توسط امیرعلی نبویان و قرائت آن‌ها توسط بهروز شعیبی اشاره کرد.

هنوز جزییات بیشتری از این برنامه در رمضان 1400 در دسترس نیست و باید دید این برنامه که سال گذشته توانست به عنوان دومین ویژه‌برنامه سحرگاهی پُربیننده شناخته شود، امسال برای جذب مخاطبان چه تدارکی دیده است.

«سحوری» ویژه‌برنامه سحرگاه شبکه چهار

«سحوری» عنوان ویژه‌برنامه سحرهای ماه مبارک رمضان سال 1400 شبکه چهار سیماست که سال گذشته نیز روی آنتن این شبکه تلویزیونی رفت.

این ویژه‌برنامه با اجرای ساعد باقری که سال گذشته هم مجری «سحوری» بود میزبان روزه‌داران و مخاطبان است. این برنامه بر خلاف برنامه‌های دیگر به صورت تولیدی و به تهیه‌کنندگی میثم محمدحسنی روی آنتن خواهد رفت.

در این ویژه‌برنامه فرازهایی از نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی که ذهن و روح انسان را در ارتباط با خویشتن و خدا مصفا خواهد کرد، مرور خواهد شد و همچنین نگاهی به متون کهن دارد. از دیگر آیتم‌های این برنامه می‌توان به گفتگو با خدا با صدای ساعد باقری، مناجات، یادواره شهدا، گفتگو با انسان‌های قوی و… اشاره کرد.

«سحوری» در سحرهای ماه مبارک رمضان هر شب ساعت چهار بامداد پخش می‌شود.

ویژه برنامه سحرگاهی شبکه پنج از بارگاه امام رضا (ع)

شبکه پنج سیما در سال 1400 ویژه‌برنامه‌ای را به تهیه‌کنندگی توحید عرب و با اجرای سید محمد جواد شرافت همچون سال 99 از حرم مطهر امام رضا (ع) روی آنتن می‌برد. البته رمضان 99 برنامه «خلوتگاه عارفان» با حضور صابر خراسانی پخش شد. این برنامه یک ساعت قبل از اذان صبح با هدف بررسی موضوعاتی همچون مسایل اعتقادی و اجتماعی، ایثار و شهادت، شهدای مدافع حرم، بخش عبرت آموزی از آموزه های قرآنی و… آغاز می‌شود. ویژه برنامه سحر بخش‌های مختلفی مانند مناجات خوانی نیز دارد.

همراهی مخاطبان شبکه افق با صابر خراسانی

ویژه‌برنامه سحر شبکه افق با عنوان «وقت‌سحر» به تهیه‌کنندگی طه حکیمی، با اجرای صابر خراسانی و کارشناسی حجت‌الاسلام پناهیان از سحرگاه اول ماه مبارک رمضان به مدت ۳۰ شب روی آنتن شبکه افق خواهد رفت.

در کنار کارشناس مذهبی برنامه، برنامه مهمانان دیگری نیز به فراخور موضوع خواهد داشت. همچنین پخش کلیپ‌ها، نماهنگ‌ها و مناجات‌خوانی‌ها به همراه پخش قسمت‌هایی از دعای سحر، دعای افتتاح و ابوحمزه با نوای مداحان کشور از دیگر بخش‌های این برنامه است.

هر روز حضور چهره شاخص فرهنگی هنری کشور در برنامه به‌عنوان مهمان حضور دارند و برای اولین بار در برنامه‌های سحر ماه مبارک رمضان بخش نمایشنامه‌خوانی از برهه‌های مختلف تاریخ اجرا خواهد شد.

ناگفته نماند دیگر شبکه‌های تلویزیون و همچنین شبکه‌های استانی نیز برنامه‌هایی را برای سحرهای ماه مبارک رمضان تدارک دیده‌اند اما حال در ادامه گزارش قصد داریم مروری بر ویژه‌‎برنامه‌های افطار صداوسیما داشته باشیم.

نگاه ویژه «دعوتِ» امسال به بزرگ خاندان ایرانی

برنامه «دعوت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی کشاورز همانند سال‌های گذشته ویژه‌برنامه افطار شبکه یک سیماست که با آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ و با حضور حجت‌الاسلام محمد برمایی به‌عنوان کارشناس خانواده روی آنتن می‌رود.

«دعوت» که از سال ۹۵ تا ۹۷ با اجرای نیما کرمی و همسرش زینب زارع در ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه یک سیما رفته است، امسال برای ششمین سال متوالی روی آنتن می‌رود و مانند 2 سال گذشته با حضور حجت‌الاسلام محمد برمایی به عنوان مجری_کارشناس پخش خواهد شد.

حضور یک روحانی در مقام مجری_کارشناس اگرچه در ابتدای راه این برنامه با نظرهای مثبت و منفی همراه بود اما محمد برمایی توانست در این مقام خوب ظاهر شود و مخاطب را با خود همراه کند تا جایی که این برنامه رمضان 99 توانست عنوان پُربیننده‌ترین برنامه افطار ماه رمضان را از آن خود کند.

محیا اسناوندی سردبیر، محمد بخشایش سرپرست گروه سوژه‌یابی و محمد آقایی‌فرد مدیر هنری «دعوت» هستند که با نگاهی ویژه‌ و گسترده به محوریت برنامه امسال خواهند پرداخت.

«دعوت» سال 99 با سرفصل‌هایی متنوع و با محوریت حفظ و تحکیم بنیان خانواده پخش شد و امسال با حفظ رسالت ذاتی خود یعنی پرداختن به مبحث مهم خانواده و با رویکرد اصلی نگاه ویژه به خاندان و بزرگ خاندان ایرانی هر روز حوالی ساعت ۱۹:۱۵ روانه آنتن شبکه یک سیما خواهد شد.

آغاز پخش فصل جدید «آدم‌های خوب شهر» با کاظم احمدزاده

شبکه دو سیما که سال 99 «مکث» را به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی در ایام رمضان به صورت ویژه‌برنامه روانه آنتن کرد، امسال فصل جدید «آدم‌های خوب شهر» را با رویکرد ایجاد حالِ خوب برای لحظات پیش از افطار با اجرای سیدکاظم احمدزاده تدارک دیده است.

«آدم‌های خوب شهر» تلاش می‌کند با روایت‌هایی متفاوت از زندگی افراد به ایجاد و گسترش حالِ خوب در جامعه بپردازد. این برنامه به شرح حال افرادی می‌پردازد که نگاهی متفاوت به زندگی داشته و کوشیده‌اند در مسیر زندگی دیگران نقشی مثبت و موثر ایفا کنند.

در فصل جدید این برنامه علاوه بر میزبانی و گفتگو با این افراد گزارش‌هایی مستند از  تاثیرگذاری این خیرین که از مسیر آموزش، اشتغالزایی، شرکت در امور خیر و ... می گذرد، پخش خواهد شد. همچنین میان‌برنامه‌هایی از مشاغل مختلف در لحظه افطار، پرداختن به انسان‌های خوبی که در حال حاضر در قید حیات نیستند به همراه روایت قصه آن‌ها، معرفی آدم‌های خوب شهر از منظر بینندگان، دعا و مناجات و ... از دیگر بخش‌های این برنامه است.

ورزشکاران موفق، زنان بدسرپرست و بی‌سرپرستی که جزو کارآفرینان برتر هستند، نخبگان علمی با سرگذشت‌هایی خاص، کادر درمان و ... از جمله مهمانان این برنامه هستند.

این برنامه کاری از گروه خانواده با همراهی کمیته امداد امام خمینی (ره) و پویش ایران همدل به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی از روز چهارشنبه 25 فروردین هر روز ساعت 19:20 روانه آنتن می‌شود.

رسالت بوذری با «مثل ماه» به شبکه سه می‌آید

«مثل ماه» عنوان ویژه‌برنامه‌ای بود که در رمضان سال 99 با اجرای رسالت بوذری روی آنتن شبکه سه رفت. اگرچه هنوز به صورت رسمی پخش این برنامه در لحظات پیش از افطار رمضان 1400 اعلام نشده اما هادی آشتیانی تهیه‌کننده «مثل ماه» در گفتگو با یکی از رسانه‌ها از پخش این برنامه با اجرای رسالت بوذری خبر داده است.  

«زندگی پس از زندگی» برنامه‌ای درباره مرگ و عالم ماورا

شبکه چهارسیما همانند سال گذشته برای لحظات منتهی به افطار، ویژه‌برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» را روی آنتن می‌برد.

«زندگی پس از زندگی» که سال گذشته با استقبال مخاطبان روبه رو شد، روایت افرادی است که در تجربه مرگ تقریبی، از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند.

در این ویژه‌برنامه با سفر به نقاط مختلف ایران و جهان، مخاطبان مهمان روایت‌های تجربه‌گران مرگ تقریبی از عالم غیب می‌شوند.

این برنامه در ۳۳ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی و اجرای عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید شده است و در ایام ماه رمضان از شنبه تا جمعه ساعت ۱۸ پخش و ساعت یک بامداد و ۱۱:۳۰ ظهر روز بعد بازپخش می‌شود.

مصطفی امامی مجری ویژه‌برنامه افطار شبکه پنج

گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که سال 99  برنامه گفتگومحور «عقیق» به تهیه‌کنندگی محمد قنبری را روی آنتن برد، امسال ویژه‌برنامه گفتگومحور «شهر زیبا» را با اجرای مصطفی امامی که می‌تواند یکی از نقاط قوت این برنامه محسوب شود، روی آنتن شبکه پنج سیما در نظر گرفته است.

«شهر زیبا» روایتی از قصه زندگی مردم است که با حضور کارشناس برنامه حجت الاسلام علی سرلک مطرح می‌شود. به عبارت دیگر در این ویژه برنامه مردم و زندگی آن‌ها سوژه اصلی هستند که روایت می‌شود.

نوای ماندگار، گفتگو با پزشکان و پرستاران و قدردانی از زحمات کادر بهداشت و درمان، مناجات، کلیپ امام رضا (ع) با صدای محسن عراقی و … بخش‌هایی از این ویژه برنامه است. همچنین تیتراژ پایانی این برنامه نیز با صدای محمد حسین پویانفر روی آنتن شبکه پنج سیما خواهد رفت.

«ماهِ ماه» را در شبکه سلامت ببینید

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی است که میزبان اهالی جامعه پزشکی و مدافعان سلامت کشور است.

این برنامه قهرمانانی از جنس مردم این سرزمین دارد و در هر قصه روایتی از امید به زندگی و نگاه، توجه خدا و شروع دوباره را می‌توان دید که پزشکان و کادر بهداشت و درمان کشور، روایتگر این داستان‌ها هستند.

ویژه‌برنامه «ماهِ ماه» با اجرای اسماعیل باستانی
سردبیری مهدی حاجی میرآقا و کارگردان هنری حسن نظری از روز چهارشنبه 25 فروردین ماه هر شب در ایام ماه مبارک رمضان ساعت 19 روی آنتن شبکه سلامت می‌رود.

شروع دوباره «کتاب باز»

شبکه نسیم برنامه خاصی را برای لحظات پیش از افطار یا سحرهای ماه مبارک رمضان اعلام نکرده و تنها از ویژ‌ه‌برنامه «بی‌انتها» سخن به میان آورده که برای لحظات افطار و سحر است که با فضاسازی خاص و بهره گیری از کلام بزرگان و مناجات به استقبال اوقات شرعی در این ماه می‌رود اما نکته مهم این است که جالب ویژه برنامه  «کتاب باز»  همچون سال گذشته برای این ماه تدارک دیده شده است تا بینندگان با تورق کتاب‌های خواندنی، لحظاتی با اهالی این حوزه همنشین و با تجربه‌های آنان همراه شوند.

«کتاب باز» با اجرای سروش صحت در ایام ماه رمضان هر روز ساعت ۱۸:۳۰ مهمان خانه‌های مخاطبان شبکه نسیم خواهد بود.

گمشده‌ای به نام خلاقیت در تلویزیون

اگرچه قضاوت درباره ویژه‌برنامه‌های افطار و سحر ماه رمضان کمی زود است اما ظاهرا امسال هم نباید انتظار خلاقیت و تفاوت را از تلویزیون داشت چراکه بیشتر برنامه‌های سال گذشته امسال نیز با همان محورهای همیشگی به کار خود ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد خلاقیتی در آن‌ها دیده نمی‌شود اما در همین شرایط نیز باید صبر کرد تا مشخص شود برگ برنده دست کدام شبکه و کدام برنامه است.

در پایان این انتظار می‌رود که تلویزیون برای تهیه کارهای مناسبتی اتاق فکری جدی با حضور کارشناسان و متخصصان مربوطه تشکیل دهد چراکه اگر اینگونه پیش برود مخاطبان خود را که این روزها زیاد هم نیستند، از دست می‌دهد.

گزارش از : سپیده شریعت رضوی

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳