جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۳۸۰
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۴ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹

به گزارش دیباچه،سرانجام اخباری که از ابتدای هفته به صورت درگوشی مطرح می‌شد به واقعیت پیوست و مرتضی میرباقری از سمت معاونت سیمای رسانه ملی برکنار شد. اتفاقی که به نظر می‌رسد ریشه در اختلافات احتمالی او با رئیس سازمان صداوسیما در شیوه مدیریت تلویزیون داشته باشد.

مرتضی میرباقری، معاون سابق سازمان صداوسیما، جزو معدود مدیرانی است که از سوی دو رئیس سازمان صداوسیما ابتدا به این سمت منصوب و سپس برکنار می‌شود. او که در زمان ریاست ضرغامی بر صداوسیما هم معاون سیمای تلویزیون بود، سال ۸۹ و پس از اختلاف نظر با رئیس وقت سازمان صداوسیما برکنار شد و علی دارابی جایگزین وی شد. میرباقری شش سالی از سازمان صداوسیما دور بود تا اینکه عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما سال ۹۵ او را مجدد به سمت معاونت سیما و رئیس تلویزیون منصوب کرد. 

پشت پرده اختلافات  میرباقری معاونت سیمای رسانه ملی با علی عسگری !

میرباقری در طول چهار سال حضورش در معاونت سیما در زمان مدیریت علی‌عسکری دوران پرفراز و نشیبی را سپری کرد و اتفاقات متعددی در زمان مدیریت او در تلویزیون گذشت.

در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین اتفاق‌های مدیریت میرباقری در تلویزیون که شاید چالش‌های مهم کاری او در طول این چهار سال بوده است:

جشنواره جام جم و تقلب در آرا

جشنواره تلویزیونی جام‌جم که آخرین دوره برگزاری آن به سال ۹۷ بازمی‌گردد یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تلویزیون در حوزه فعالیت‌های نمایشی است و میرباقری نیز در ادامه این روند، ماه گذشته دبیر جدید این جشنواره را منصوب کرد. جشنواره‌ای که در آخرین دوره برگزاری‌اش حاشیه‌های بسیاری را در پی داشت که از جمله آن می‌توان به دستکاری شدن آرای مخاطبان در انتخاب بهترین چهره تلویزیون اشاره کرد. 

جشنواره «جام جم» طی دهه ۹۰ و توسط صداوسیما پایه‌گذاری و اولین دوره آن هم در سال ۹۰ برگزار شد. پنجمین دوره از این جشنواره که در سال ۹۷ برگزار شد اما دچار حاشیه‌هایی شد که عجیب‌ترین آن طرح شائبه دستکاری در آرای مردمی این رویداد و تأیید این شائبه از سوی برخی مدیران سیما بود. در دوره پنجم برای اولین بار رای‌گیری مردمی اضافه شده بود که همین رای‌گیری با ابهام دستکاری و تخلف مواجه شد. 

بعد از آن مسئولان جشنواره و صداوسیما به پیگیری‌ها نسبت به تخلف در آرای مردمی جشنواره وعده دادند و حتی میرباقری در نشست برنامه‌های نوروز ۹۸ که دو سال قبل برگزار شد، اعلام کرد که خودش نسبت به این اتفاق شکایت دارد و پلیس فتا را هم در جریان گذاشته است. 

برنامه‌های مشارکتی و بازرگانی که موجب ذلت است

ساخت برنامه‌های ترکیبی با حمایت اسپانسرها در تلویزیون در طول چهار سال گذشته رشد فزاینده‌ای یافت. به نحوی که هجوم ستاره مربع‌ها در تمامی بخش‌های تلویزیون؛ مخاطب را نسبت به تماشای برنامه‌های شبکه‌های مختلف دلزده کرده است. استفاده بی‌حد و اندازه تلویزیون از برنامه‌های ترکیبی با حمایت اسپانسرها و برنامه‌های مشارکتی نتیجه سیاست‌هایی‌ست که در راس آن معاونت سیما حضور دارد. با این حال میرباقری در سخنانی این کار را ذلت سیما می‌داند و معتقد است که این اتفاق باید مدیریت شود. 

مرتضی میرباقری با بیان اینکه ۶۰ درصد از بودجه رسانه ملی از طریق بخش بازرگانی تأمین می‌شود، گفته است: ما پخش برنامه‌های مشارکتی و مشارکت بخش بازرگانی در برنامه‌ها را ذلت می‌دانیم و متأسفانه هرچه می‌گذرد دولت سهم بازرگانی را در بودجه رسانه ملی پررنگ‌تر می‌کند. 

دستمزدهای نجومی مجریان و تولید برنامه‌هایی که حرام اعلام شد

دستمزد برخی از مجریان تلویزیون در زمان مدیریت میرباقری همواره جزو حاشیه‌هایی بود که موجب شد بسیاری نسبت به آن معترض باشند. حضور شرکت‌های بازرگانی در تولید برنامه‌های ترکیبی رقم دستمزد برخی از مجریان را تا حدی بالا برد که حتی کار از دست مدیریت تلویزیون هم رها شد. 

تا امروز چند باری حاشیه‌هایی نسبت به دستمزد مجری-سلبریتی‌ها و حتی دیگر مجریان سازمان طرح شده که آخرین آن به رقم دستمزدهای مهران مدیری و رضا رشیدپور در برنامه‌های شب یلدای سال ۹۸ بود. در آن زمان مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی، حدود ۱۰ روز بعد در جمع خبرنگاران درباره رقم دستمزدها با رد هر گونه رقم نامتعارفی بیان کرد که «برای ما کیفیت و استقبال مخاطب اهمیت دارد و تعیین می‌کند که عوامل برنامه‌ها چه دریافتی‌هایی داشته باشند.» 

تولید مسابقه‌هایی پرسش محور که رقم‌های بالایی را به عنوان جایزه به شرکت‌کننده‌ها اختصاص می‌دادند و نحوه کسب درآمد این مسابقه‌ها هم چالش دیگری بود که در زمان مدیریت میرباقری شکل گرفت. نمونه بارز این مسابقه‌ها برنده باش با اجرای محمدرضا گلزار بود که بعد از پخش چند ماه از برنامه اعتراض مراجع عظام تقلید را در پی داشت و در احکامی؛ برگزاری این مسابقات مصداق قمار تلقی شد. پس از این اعتراض‌ها بود که برنده باش برای همیشه تعطیل و باقی مسابقات مشابه با ملاحظات بیشتری روی آنتن رفتند. 

بازیگرانی که سودای اجرا داشتند

در زمان مدیریت میرباقری یکی از اتفاقاتی که با تکرار آن تبدیل به یک رویه در تلویزیون شد، استفاده از بازیگران در مقام مجری بود. اتفاقی که باعث به حاشیه رانده شدن برخی مجریان تلویزیون شده بود. مسابقه‌های سرگرمی و برنامه‌های ترکیبی تلویزیون یکی پس از دیگری با اجرای بازیگران روی آنتن رفت. مرتضی میرباقری در ابلاغیه‌ای نسبت به استفاده از چهره‌ها بدون در نظر گرفتن توان اجرا به شبکه‌های تلویزیون توضیحاتی داد که البته گویا خیلی توجهی به آن نشد. 

حضور مهران غفوریان در «اعجوبه‌ها»، بهنام تشکر و علیرام نورایی در «مافیا»، پوریا پورسرخ در «ایرانیش»، سام درخشانی در «ایران» و کامبیز دیرباز در «دست فرمون»، پژمان بازغی در «کودک‌شو»، مهران مدیری در «دورهمی» و سروش صحت در «کتاب باز» جزو برنامه‌هایی بودند که با اجرای بازیگران روی آنتن رفت که نشان از بی‌توجهی مدیران شبکه‌های مختلف به ابلاغیه‌های رئیس خود بود. 

تعطیلی نود و کوچ مزدک

در زمان مدیریت مرتضی میرباقری در معاونت سیما بود که برنامه نود برای همیشه تعطیل شد. برنامه نود با اجرا و تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور در حالی در اسفند سال ۹۷ برای همیشه تعطیل شد که دلیل این اتفاق اختلاف تهیه‌کننده برنامه و مدیر شبکه سه سیما اعلام شد. مرتضی میرباقری در این میان با وجود آنکه به نظر می‌رسید نقش میانجیگری را ایفا می‌کند اما هیچ‌گاه نتوانست این اختلاف‌ها را حل و فصل کند و گویا مدیر جوان شبکه سه از لابی قدرتمندتری برای به کرسی نشاندن حرفش برخوردار بود. برنامه نود پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون بود که نزدیک به دو دهه روی آنتن رفت. رفتن عادل فردوسی‌پور از تلویزیون ضربه‌های زیادی به میزان مخاطب تلویزیون زد. بعد از رفتن فردوسی‌پور از تلویزیون دومین شوک مدیریتی میرباقری رفتن مزدک میرزایی از ایران و پیوستنش به شبکه‌های فارسی‌زبان ساکن لندن بود. اتفاقی که به گفته میرباقری اشتباه استراتژیک میرزایی بود و از او خواست تا بازهم به ایران برگردد. اتفاقی که هیچ‌وقت نیفتاد و تلویزیون در زمان مدیریت میرباقری دو چهره تاثیرگذار گزارشگری فوتبال را از دست داد. 

چالش‌هایی که دست از سر میرباقری بر نداشت

در زمان مدیریت میرباقری حاشیه‌های متعددی در تلویزیون شکل گرفت که هر کدام تا مدتی در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید. از توهین یک مداح در شبکه پنج سیما به اهل سنت و اخراج مدیر شبکه پنج تا اظهارنظر عجیب زینب ابوطالب، مجری جوان شبکه افق درباره اینکه هر کس نمی‌تواند شرایط کشور را تحمل کند از ایران برود و ممنوع‌الکاری محمدرضا حیاتی مجری با سابقه اخبار تلویزیون به خاطر علاقمندی‌اش به یکی از خوانندگان لس‌آنجلسی ازجمله اتفاقات زمان مدیریت میرباقری بر تلویزیون بود. تعطیلی برنامه خندوانه و چالش بزرگ کرونا برای تولیدات تلویزیون از دیگر مشقت‌های او در زمان مدیریت تلویزیون به حساب می‌آید. 

میرباقری امروز با حکم علی‌عسکری جای خودش را به حمید شاه‌آبادی داد تا برای دومین بار صندلی معاونت سیما را به فرد دیگری تحویل دهد. باید دید مدیر محافظه‌کار و همیشه آرام تلویزیون برای همیشه از ساختمان شیشه‌ای جام‌جم خداحافظی کرده است یا با رئیس بعدی سازمان صداوسیما به صندلی مدیریتی‌اش بازمی‌گردد؟

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲