پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش دیباچه ، انتشار فیلمی از یکی از مرغداری های  کشور  در روزهای اخیر موجی از نگرانی را در بین مردم ایجاد کرد ؛ در این ویدئو که ادعا می شود مربوط به « ارومیه است » ، مرغ ها به صورت دسته ای ، گوشت یگدیگر را می خورند ،  ؛ غلامرضا ملکی پیشتر در گفت و گو با خبرگزاری رکنا از  این اتفاق با عنوان بیماری « کانی بالیسم » یاد می کند؛ 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی می گوید: « بیماری کانی بالیسم منشأ ویروسی و یا عفونی نداشته و در حقیقت یک عادت و رفتار پرخاشگرانه در بین طیور هست که باعث خودخوری و یا دیگرخواری می‌شود.؛  این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بر اثر شرایط مدیریتی ضعیف و نامطلوب به پرنده استرس وارد شده است که این شرایط شامل نور زیاد، تغذیه نامناسب، تراکم زیاد و نبود فضای تحت پرورش مناسب، عدم تهویه مناسب، عدم رعایت موارد بهداشتی داخل سالن مثل عدم جمع‌آوری منظم تلفات احتمالی داخل سالن، گرسنه ماندن طولانی پرندگان، عوامل ژنتیکی و غیره است. در این بیماری طیور شروع به نوک زدن یکدیگر می‌کنند و گاهی پارگی و جراحت به حدی می‌رسد که مرغ تلف شده و از بین می‌رود.

این بیماری مستقیماً وابسته به نقش مدیریتی گَله دارد، بر این اساس درمان دارویی نداشته و فقط باید شرایط و عواملی که باعث به وجود آمدن آن می‌شود از بین برود. مهم‌ترین مورد در درمان و پیشگیری از این عارضه، مدیریت صحیح و کافی در تمامی ارکان پرورشی بوده و علت اصلی بروز این رفتار باید رفع شود.

تاکنون بازدیدهای مستمر از مرغداری‌ها صورت می‌گیرد و مشکلی مشاهده نشده است در این فیلم نیز هیچ نشانه‌ای در داخل فیلم وجود ندارد که بر اساس آن مشخص شود مربوط به کدام کشور، استان یا شهرستان است.این موضوع واقعاً در داخل یک مرغداری رخ داده یا یک واحد پرورشی غیرمجاز، اما با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق و با توجه به متن منتشر شده به همراه فیلم، عارضه کانی بالیسم یک عارضه محتمل و رایج در تمامی حیوانات تحت پرورش در شرایط نامطلوب و با سو مدیریت اعمال شده است.

در همین بین نایب رییس انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: پدیده یا اتفاق جدیدی رخ نداده و در این واحدها بیماری خودخوری یا کانی بالیسم شیوع پیدا کرده است.در صورت مدیریت صحیح با اقداماتی مانند بالانس جیره، کاهش نور، کاهش تراکم استفاده و ریختن پوسته جو یا برنج بر روی دان، زدن اسپری کلرامفنیکل بر روی زخم و اعمال مدیریت صحیح بعد از چند روز این بیماری قطع می شود.

کلیپ منتشر شده با هدف تشویش اذهان عمومی و کاهش انگیزه مردم برای دسترسی به ارزان ترین و با کیفیت ترین کالای پروتئینی ساخته شده و یک شیطنت رسانه ای است که هر از گاهی در مورد مرغ شاهد آن هستیم.

 نکته قابل توجه درمورد بیماری کانی بالیسم این است که مرغ ها فقط گوشت مرغ زخمی را نوک می زنند و پاره می کنند و معمولا آن را  نمی خورند.  اگرچه در صورت خوردن هم هیچ اتفاق خاصی  رخ نمی دهد، زیرا که پرندگان بومی، پرندگان شکاری، مرغ های بومی و محلی  همه چیز خوار بوده و حیوانات کوچکتر را شکار و تغذیه می کنند و ما نیز از آنها استفاده می کنیم و مشکلی هم ایجاد نمی شود.

تعداد بازدید : 0
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳