جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۱۵۵
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
محمد حسن گودرزی: سینما به عنوان صنعتی که می‌تواند تخیلات انسان را به تصور بکشد تعریف شده است. در واقع در فیلم‌های سینمایی موضوعی به نام محدودیت زمان و مکان وجود ندارد و زمان تعریف داستان یک فیلم ممکن است بازه زمانی چند روز تا قرن‌ها را در بر بگیرد.

با این همه در تاریخ سینما فیلمسازانی وجود داشته اند که تلاش کرده اند روایت فیلم‌های خود را تا آنجایی که ممکن است نزدیک به واقعیت کنند. این روش روایت داستان در رسانه‌ها که زمان واقعی (Real time) نام دارد، اتفاقات در همان زمان یا سرعتی که شخصیت‌های فیلم یا رمان وغیره آن‌ها را تجربه می‌کنند، به تصویر کشیده می‌شوند. در ادامه نگاهی داریم به ۵ فیلم برتر تاریخ سینما که براساس زمان واقعی ساخته شده اند. ترتیب قرار گرفتن فیلم‌ها براساس سال ساخت است.

۵- نیمروز (High Noon)

نیمروز که در ایران با عنوان ماجرای نیمروز پخش گردید، از مشهورترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما محصول سال ۱۹۵۲ است. کارگردانی فیلم برعهده « فِرِد زینه‌مان » بوده و « گری کوپر» ، « توماس میچل » و « لوید بریجز » از دیگر بازیگران آن هستند. فیلم روایتگر رویارویی کلانتر شهر با بازی کوپر است که در آستانه ترک شهر بعد از ازدواج خبردار می‌شود که مجرمی که سال‌ها پیش بازداشت و به زندان انداخته برای انتقام گیری به شهر می‌آید. این در حالی است که مردم شهر او را در این ماجرا تنها گذاشته اند.
 
نگاهی به ۵ فیلم برتر سینما که در زمان واقعی ساخته شده اند! |  جایزه اسکار برای « گری کوپر »  افسانه ای

فیلم در زمان ۸۵ دقیقه‌ای خود، دقیقا ۸۵ دقیقه از زندگی این کلانتر و تلاش وی برای جلب کمک از مردم شهر را به تصویر می‌کشد. کارگردان مرتبا نمایی از ساعت شهر را که در حال نزدیک شدن به ساعت ۱۲ است را در طول فیلم نشان می‌دهد و این موضوع باعث هیجان و دنبال کردن داستان فیلم از سوی تماشاگر می‌شود. فیلم نیمروز با هزینه ۷۳۰ هزار دلاری خود فروش فوق العاده ۱۲ میلیون دلاری داشت. فیلم علاوه بر جوایز اسکار موسیقی، تدوین و بهترین ترانه، جایزه اسکار را برای « گری کوپر » به ارمغان آورد.

۴-دوازده مرد عصبانی (۱۲ Angry Men)

« دوازده مرد عصبانی » به کارگردانی «  سیدنی لومت» ، برگرفته از یک تئاتر تلویزیونی به همین نام است. این فیلم روایتگر دوازده نفر اعضای هیئت منصفه است که بعد از جلسه دادگاه در مورد یک پرونده قتل، باید نظر خود را اعلام کنند که در این میان تنها یک نفر برخلاف نظر بقیه رای به بیگناهی متهم داده و تلاش می‌کند که بقیه اعضای هیئت منصفه را متقاعد به بیگناهی این فرد کند.
 
نگاهی به ۵ فیلم برتر سینما که در زمان واقعی ساخته شده اند! |  جایزه اسکار برای « گری کوپر »  افسانه ای

مدت زمان فیلم ۹۶ دقیقه است و به جز دو صحنه کوتاه در ابتدا و انتهای فیلم (صحن دادگاه و خارج از دادگاه) ماجرای فیلم در اتاق هیئت منصفه روایت می‌شود. این فیلم علاوه بر اینکه به عنوان یکی از بهترین فیلم‌ها با موضوع دادگاه شناخته می‌شود برای اینکه تقریبا تمام زمان فیلم در یک اتاق می‌گذرد هم شناخته شده است. فیلم با هزینه ۳۳۷ هزار دلاری خود ۲ میلیون دلار فروش تجاری داشت و نامزد سه جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی بود.

۳-بعد از ظهر سگی (Dog Day Afternoon)

بعد از ظهر سگی به کارگردانی سیدنی لومت محصول ۱۹۷۵ است. داستان فیلم روایتی واقعی از بحران سرقت و گروگان‌گیری در بانکی در بروکلین نیویورک در ۲۲ اوت ۱۹۷۲ از سوی جان وُیتُویچ و سالواتوره ناتوراله است. روایت سیدنی لومت از این ماجرا فیلمی ۱۲۵ دقیقه‌ای است که به طور کامل این واقعه را پوشش می‌دهد. نوع کارگردانی « سیدنی لومت » و فیلمنامه فیلم به گونه‌ای است که تماشاگر به طور کامل درگیر ماجرای فیلم می‌شود. نکته جالب توجه در مورد فیلم این است که علیرغم وفاداری به متن فیلمانه، « لومت » بازیگران را تشویق کرد که برای طبیعی‌تر جلوه دادن فیلم، بداهه پردازی کنند.
 
نگاهی به ۵ فیلم برتر سینما که در زمان واقعی ساخته شده اند! |  جایزه اسکار برای « گری کوپر »  افسانه ای

فیلم بعد از ظهر سگی برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد و ۵ نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی، بهترین بازیگر مرد (آل پاچینو)، بازیگر مکمل مرد (کریس ساراندون) و تدوین شد. فیلم با هزینه ۱.۸ میلیونی خود در حدود ۵۰ میلیون دلار فروش تجاری داشت.

۲-کِشتی نوح روسی (Russian Ark)

در بین فیلم‌های این فهرست، کِشتی نوح روسی از یک جهت قابل توجه است. این فیلم به کارگردانی الکساندر سوکوروف نگاهی تازه به تاریخ روسیه دارد، به طور کامل در یک نما و سکانس و در کاخ زمستانی موزه ارمیتاژ فیلمبرداری شده است. تمام فیلم یک نمای بلند ۹۶ دقیقه‌ای ساخته شده  و با استفاده از یک راوی تاریخ روسیه را برای تماشاگران فیلم شرح می‌دهد.
 
نگاهی به ۵ فیلم برتر سینما که در زمان واقعی ساخته شده اند! |  جایزه اسکار برای « گری کوپر »  افسانه ای

این مستند که با هزینه‌ای بالغ بر ۱.۷۵ میلیون دلار ساخته شد در کمال ناباوری ۲۲ میلیون دلار در جهان فروش تجاری داشت. علاوه بر موفقیت تجاری، فیلم به شدت مورد تمجید منتقدان قرار گرفت و در جشنواره فیلم کَن نامزد نخل طلا شد.


۱- ۱۹۱۷ :

۱۹۱۷ به کارگردانی سام مندس از جمله فیلم‌های تحسین شده سال گذشته بود. ۱۹۱۷ روایتگر ۱۱۹ دقیقه‌ای از داستان دو سرباز جوان انگلیسی به نام‌های اسکافیلد و بلیک است که مأموریتی غیرممکن به ان‌ها محول می‌شود. این ماموریت رساندن پیغامی مهم به یک گردان ۱۶۰۰ نفری انگلیسی برای جلوگیری از ورود آن‌ها به کمین مرگبار دشمن است. به دلیل قیلمبرداری و تدوین بسیار خوب فیلم، به نظر می‌رسد که ۱۹۱۷ در یک برداشت ساخته شده است.
 
نگاهی به ۵ فیلم برتر سینما که در زمان واقعی ساخته شده اند! |  جایزه اسکار برای « گری کوپر »  افسانه ای

فیلم در ۱۰ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار بود که در نهایت سه جایزه بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص داد.
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲