پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۱۲۲
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

فاطمه شعبانی : از دیرباز نان برای ما ایرانیان مقدس بوده است و برایش حرمت خاصی قائل بوده ایم. شاید به این دلیل که پیشینیان ما در قحط سالی ها، تجربه نان سر سفره نبودن را داشته و بعد از آن قدر نان را بیشتر دانسته اند. این روزها که بحث بیماری« کرونا» داغ و با توجه به اینکه قوت غالب مردم ما نان است، نگرانی ها و سوالهایی از عدم رعایت بعضی نکات بهداشتی در نانوایی ها در بین مردم به وجود آمده است. به ویژه که در مورد های بسیاری دیده می شود که در نانوایی ها، آن شخصی که نان را به دست مردم می دهد با همان دست پول نقد می گیرد و این به طور قطع می تواند نگرانی جدی ای را برای بسیاری به همراه داشته باشد، متاسفانه با وجود پیگیری های خبرنگار دیباچه از رئیس اتحادیه نانوایان سنتی ، متاسفانه هیچ اقدامی در دستور کار این اتحادیه برای مقابله با ویروس کرونا و رعایت جدی بهداشت عمومی توسط واحد های نانوایی نیست؛ اینکه به فرض مثال ، به تمام نانوایی ها ابلاغیه جدی داده شود که به هیچ عنوان وجه نقد دریافت نکنند و در صورت مشاهده با آن واحد نانوایی برخورد خواهد شد؛ در ادامه گفت و گو دیباچه با  «بیژن نوروز مقدم» رئیس اتحادیه نانوایان سنتی  را می خوانید : 

پاسخ عجیب «نوروز مقدم» به دیباچه:مردم برای خرید نان، پول نقد ندهند این باید فرهنگ سازی شود!| سوال دیباچه: آیا الان وقت فرهنگ سازی است یا اقدام ضربتی؟

این روزها در اکثریت نانوایی ها مشاهده می شود که به روال گذشته نانوا با همان دستی که نان به مردم می دهد با همان دست پول می گیرد، در شرایطی که اینهمه به رعایت نکات بهداشتی توصیه می شود، آیا اتحادیه شما  تمهیدی نیندیشیده است؟

ما به تمام نانواهایی گفته ایم که تا حد امکان از کارت خوان استفاده کنند و از طرفی این فرهنگ باید بین مردم جا بیفتد که وقتی می خواهند نان بگیرند همراه خودشان پول نقد نبرند. امروزه تمامی نانوایی ها کارتخوان دارند، مشتری ها می توانند خودشان کارت بکشند و اینطوری پول نان را پرداخت کنند و از انتقال آلودگی از طریق پول هم جلوگیری کنند. برای آن کارگر که در نانوایی ایستاده هم راحت تر است که شما کارت بکشید. این موضوع باید فرهنگ سازی شود که مردم که برای خرید نان به نانوایی می روند پول نقد ندهند. به همین دلیل ما به همکارانمان گفتیم تا حد امکان از کارتخوان استفاده شود و نکات بهداشتی هم بیشتر رعایت شود.

این را در نظر بگیریم که گاهی مشتری نقد دارد و کارت بانکی همراهش نیست آیا نباید نانوا نکات بهداشتی را رعایت کند و لااقل با دستکش کار کند؟ اتحادیه بخشنامه ای برای نانوایی  مبنی براینکه لااقل دستکش نفرستاده است؟

نکته اینجاست که کارگر نانوایی دستکش پلاستیکی دستش کند این پلاستیک با نان داغ آلودگی شیمیایی جدیدی را به وجود می آورد. { دیباچه : به رئیس اتحادیه نانوایان سنتی، استفاده از دستکش های نخی را پیشنهاد می کنیم  که خیالشان از بابت آلودگی های شیمیایی راحت شود}.

«نوروز مقدم» ادامه داد: در این شرایط همه، چه فروشنده و چه خریدار ،همگی باید از خودمان مراقبت کنیم. موضوعی است که پیش آمده و اگر هم مراقبت کنیم به سلامت این دوره را می گذرانیم اما اگر گردن همدیگر بیندازیم هیچ چیزی حل نمی شود و فقط صورت مسئله را پاک کرده ایم استفاده از کارت بانکی بهترین راه حل است، البته نه تنها نانوایی نیست هرجای دیگری که می روند سعی کنند به جای پول نقد کارت بکشند. چون شما اگر آلوده باشید این پول را به فروشنده می دهید و این آلودگی از دست شما انتقال پیدا می کند؛ هرجایی که شما بروید از طریق پول ویروس جابه جا می شود، تنها نانوایی نیست.

اما خریدهایی که ما مثلا از سوپر مارکت می کنیم اغلب بسته بندی است یا میوه بعد از خرید شسته می شود اما نان باز است و نان را نمی شود شست و نه ضد عفونی کرد؟

به نظر من نان از بقیه مواد غذایی سالم تر است، چون وقتی در آتش می رود اگر خدای ناکرده آلودگی هم باشد بر اثر حرارت بالا از بین می رود!! ولی بحث سر پول نقد است که اگر آلوده باشد پول را به هرکس بدهم و دست هرکسی قرار بگیرد آلوده می شود. این فرهنگ برای من فروشنده و شما خریدار باید جا بیفتد  تا از کارت خوان استفاده کنیم، چرا  باید در مراکز خرید پول جابجا شود؟.  { دیباچه: آیا الان واقعا در این شرایط حساس ، وقت فرهنگ سازی است یا اقدام ضربتی ؟ }

 

شما به عنوان رئیس اتحادیه به  واحدهای نانوایی ،ابلاغیه خاصی نداده اید؟

ما از طرف اتحادیه برای همه نانوایی ها پیامک دادیم که بیشتر از قبل بهداشت فردی را رعایت کنند و به طور مرتب دستهایشان را با آب و صابون بشویند و تا حدامکان از کارتخوان به جای پول نقد استفاده کنند. اینها و  چند مورد دیگر را برایشان پیامک کرده ایم، در کل تذکرات لازم را به آنها داده ایم. ان شاالله همه رعایت خواهند کرد چون این مسئله شوخی بردار نیست.. در این شرایط همه باید خود مراقبتی کنند. من نوعی به جای اینکه پول نقد برای خرید ببرم کارت بکشم و خیال خودم و بقیه را راحت کنم این بهترین کار در این موقیعت و شرایط است. آن نانوا و آن کارگر نانوایی که در مغازه کار می کند خدای نکرده دشمن مردم نیست. او هم زن و بچه و خانواده دارد که خانواده او، پدر و مادر و اقوام او  هم از یک نانوایی دیگر نان می خرند. این کار باید دسته جمعی رعایت شود فرقی نمی کند من که نانوا هستم و شما خریدار. خانواده من هم از یک نانوایی دیگر نان می خرد اگر این بیماری را کنترل کنیم برای خانواده های خودمان بهتراست. خانواده های ما با هم جامعه را تشکیل می دهد. ما هم تمام  تلاشمان را می کنیم که بیش از پیش رعایت بهداشت را کنیم تا از جانب ما و صنف ما مشکلی برای هموطنانمان پیش نیاید.

در پایان  این نکته را متذکر می شویم که به طور قطع منکر تلاش ها و زحمات جامعه نانوایی کشور نیستیم و زحمات آنان برکسی پوشیده نیست  اما نان جزو اصلی سبد غذایی خانوار است و می بایست توجه جدی ای به رعایت کامل بهداشت توسط واحدهای نانوایی صورت بگیرد که نگرانی مردم هم رفع شود. 

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳