جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۱۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸

محمد حسن گودرزی؛ خبرنگار حوزه سینما دیباچه : بعضی اوقات فیلم ها موضوعی را صحیح  و بعضی اوقات نادرست روایت می کنند. وقتی صحبت از مسائل مناقشه برانگیز زندگی انسانی مانند تروریسم، تراژدی یا آشفتگی روانی می شود، بین دقیق بودن و مضحک بودن خط دقیق و باریکی وجود دارد.

 وب سایت LISTVERSE در این لیست فیلم های مطرح و پرحرف و حدیثی را معرفی کرده که به تصویر کشیدن اختلالات روانی را به بهترین شکل نشان می دهند. لازم به ذکر است خواندن این مطلب داستان یا پایان فیلم های مورد ذکر را لو می دهد. (خطر لو رفتن داستان)

 

10- مردان چوب کبریتی (Matchstick Men) محصول 2003

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

نیکلاس کیج از جمله بازیگرانی است که فیلم های واقعا فوق العاده ای در کارنامه خود دارد. یکی از این فیلم ها کمدی سیاه مردان چوب کبریتی است که در آن کیج در نقش رو والر یک کلاهبردار مبتلا به OCD(اختلال وسواس عصبی) و سندرم توره(بیماری عصبی که با تیک همراه است) حضور دارد. روی و شریک کاری وی فرانک با فروش سیستم های تصفیه آب کلاهبرداری می کنند. هنگامی که روی به طور غیر منتظره ای دچار حمله وحشت شدید می شود، فرانک او را متقاعد می کند که به روانپزشک مراجعه کند.

کیج شخصیت فردی با احساسات بسیار متناقض مجسم و خود را در نقش روی والر غوطه ور و کاملاً با حرکات صورت اضطراب و پارانویا را نشان می دهد.

 

9-بتی بلو (Betty Blue) محصول 1986

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

بتی بلو روایتگر رابطه عاشقانه بین مردی در دهه سی سالگی خود به نام زورگ و دختری 19 ساله به نام بِتی است. مدتی همه چیز عالی است تا اینکه این دو درگیر بحث و جدال می شوند تا جایی که بتی کلبه معشوق خود را آتش می زند.

پس از آن این زوج به حومه پاریس نقل مکان می کنند. خلق و خوی بتی همچنان تند می شود و حتی با یک چنگال یک پیک  پیتزا فروشی را می زند. در همین حال، زورگ در تلاش است تا کتابش منتشر کند اما ناشران کتاب وی را رد می کنند. او نامه های رد کردن از بتی را پنهان می کند، اما بتی یکی را پیدا و با ناشر درگیر می شود.

سلامت روانی بتی در حالی که شروع به شنیدن صداهای عجیب، کندن موهای خود، رو به وخامت می رود و سرانجام چشم خود را بیرون می کشد. زورگ از ناشری تماس تلفنی دریافت می کند که به او می گوید دستنوشته وی را دوست دارد و می خواهد کتابش را منتشر کند. در یک پیچ و تاب داستانی در انتهای فیلم زورگ با بالش، بتی را خفه می کند. پس از آن به خانه باز می گردد تا کتاب به زودی منتشر شود.

 

8- باید راجع به کوین صحبت کنیم (We Need To Talk About Kevin) محصول 2011

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

باید راجع به کوین صحبت کنیم در سال 2011 و بر اساس رمانی از لیونل شریور ساخته شد. در فیلم علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی برجسته نشان داده می شود. کوین از مادرش، ایو متنفر است و به نظر می رسد این واکنشی نسبت به نارضایتی مادرش از وی است. او قبلاً برای کار به مسافرت می رفت اما اکنون باید در خانه بماند تا مادر پسری باشد که نمی تواند او را تحمل کند. کوین به طور مداوم رفتارهای غیرقابل تحمل را ادامه می دهد، به ویژه هنگامی که او تمیز کننده را روی صورت خواهرش ریخته و باعث می شود چشم سلیا شش ساله از بین رود.

این فیلم زمانی تاریک و ناراحت کننده می شود که کوین در سن پانزده سالگی خواهر و پدر خود را با کمان به قتل می رساند. وی سپس چندین دانش آموز را در سالن دبیرستان خود زندانی می کند و آنها را نیز به قتل می رساند. کوین در زندان نوجوانان محبوس شده و به او اختلال شخصیت ضد اجتماعی داده می شود. اگرچه فیلم هرگز صریحاً اصطلاح "روان پریشی" را به کار نمی برد ، اما واضح است که رفتار کوین خشونت روانی است.

 

7- هیس...هیس شارلوت عزیز ! (Hush . . . Hush, Sweet Charlotte)

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

هیس...هیس شارلوت عزیز یک تریلر روانشناختی با شرکت بت دیویس و الیویا دو هایلند است. دیویس در نقش شارلوت هالیس ظاهر شده که قصد دارد با معشوقش به نام جان مایو که یک بار ازدواج کرده بوده، ازدواج کند. کمی بعد از درگیری با پدرش، جان به طرز وحشیانه ای به قتل می رسد و شارلوت جسد وی را در ویلا کشف می کند. همه تصور می کنند که شارلوت قاتل است در حالی که او معتقد است که پدرش جان قاتل بوده است.

در سال 1964، شارلوت زنی پیر و ثروتمند است که سلامت روانیش او را آزار می دهد. او تمام خصوصیات فردی را نشان می دهد که آرام آرام عقل خود را از دست می دهد و بین اخلاق و جنون، از جمله توهمات مبتنی بر محیط پیرامونش در نوسان است.

پس از اینکه دختر عمویش، میریام (با بازی هایلند) به خانه شارلوت نقل مکان می کند، شارلوت آهنگی را که جان برایش نوشته بود را می شوند. وقتی شارلوت می فهمد که میریام همه چیز را در مورد اینکه که همسر جان او را به قتل رسانده و سال ها است که از شارلوت اخاذی کرده، او را می کشد. در پایان فیلم، هنگامی که شارلوت در حال انتقال به تیمارستان است یک پاکت نامه به او داده می شود که حاوی اعتراف همسر جان در مورد قتل اوست.

 

6- چراغ گاز (Gaslight) 1944

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

در این فیلم، یک شوهر با حیله گری همسر خود را تحت تاثیر فرار می دهد تا جایی که باور می کند که مجنون است. پس از جلب نظر او برای ازدواج، مرد به آرامی او را از جهان جدا می کند، موقعیت هایی را تنظیم می کند که نور به طور غیر منتظره ای کم رنگ می شود، اشیاء ناپدید و دوباره ظاهر می شوند. وی سرانجام موفق می شود همسر خود را در مورد داشتن جنون خود متقاعد کند.

پیچیدگی این داستان این است که زن، پائولا کسی نیست که اختلال روانی داشته باشد. همسرش گرگوری بسیاری از خصوصیات بیمار روانی را به نمایش می گذارد. این موضوع تا جایی پیش می رود که وقتی در آخرین لحظات پایانی فیلم، شک پائولا تا جایی جلو می رود که به این موضوع که چاقوی در دستش ممکن است بخشی از تخیل او باشد، اطمینان ندارد.

 

5- قوی سیاه (Black Swan) محصول 2010

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

قوی سیاه زندگی یک بالرین به نام نینا با بازی ناتالی پورتمن روایت می کند  که خود را تحت فشار می گذارد تا در بخشی از تولید باله دریاچه قو رقابت کند. رقابت او با لیلی، بالرینی تازه وارد با بازی میلا کونیس است.

نینا با مادر خودشیفته خود رابطه ناسازگاری دارد. علاوه بر این نینا مشکلات روحی و روانی دارد که باعث می شود به خود آسیب برساند. با این حال، فیلم در به تصویر کشیدن از فروپاشی روانی نینا و تشخیص این که کدام یک از جراحات او واقعی است و کدام تخیل است، کار دشواری را انجام می دهد.

نینا همیشه وحشت زده است و چون دچار توهم می شود، خط بین واقعیت و هذیان را برای او بسیار کمرنگ است. وی همچنین از رفتار وسواس و اختلال خوردن رنج می برد. پورتمن به دلیل ایفای نقشش در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

 

4- یک دهن زیبا (A Beautiful Mind) محصول 2001

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

یک ذهن زیبا برگرفته از زندگی جان نش، ریاضیدان دانشگاه پرینستون و برنده جایزه نوبل است و با اقتباس از رمان پرفروش سیلویا نصار ساخته شده است.

نش علائم بیماری اسکیزوفرنی را در حدود سی سالگی نشان و دچار توهم و پارانویا شد. او سال ها در بیمارستان و خارج از آن بسر می برد و همیشه داروهای روانپزشکی خود را مرتب مصرف نمی کرد.

در فیلم، راسل کرو به خوبی در نقش جان نش ظاهر شده و شخصیتی را به تصویر می کشد که همیشه کنترل ذهن خود را ندارد و دچار توهمات شیزوفرنیک و پارانوئید می شود. او به دلیل عوارض جانبی شدید داروهای خود را متوقف می کند و باعث می شود که بیماری وی عود کند. با این حال او از شروع مجدد رژیم دارویی خود امتناع می ورزد و به توهم ها را نادیده می گیرد.

 به نظر می رسد این کار مؤثر است و پس از اجازه تدریس مجدد، سرانجام در سال 1994 برنده ی جایزه نوبل شد. با دریافت جایزه خود در یک سالن استکهلم ، توهم های او دوباره ظاهر می شود ولی به آنها بی اعتنایی می کند.

 

3- روانی (Psycho) محصول 1960

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

سر آلفرد جوزف هیچکاک یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما بود.  در حالی که روانی همیشه به خاطر صحنه قتل در حمام به یاد خواهد آمد، اکثر منتقدان بر این نظر هستند که شخصیت نورمن بیتس با بازی آنتونی پرکینز علائم شخصی را که به اختلال شخصیت گسستگی Dissociative Disorder)) مبتلا است را به خوبی به تصویر کشیده است.

در این فیلم بیتس به دلیل از دست دادن پدرش در کودکی قادر به مقابله با آسیب های آن دوران نیست و مادر خود را به قتل می رساند. وی مکالمه هایی را بین جسد مادر و خودش انجام می دهد. شخصیت نورما (مادر نورمن) نسبت به هر زنی که نورمن احساس کشش به او دارد، تا حد کشتن آن زن حسادت می کند. وقتی نورما کاملاً ذهن نورمن را به دست می گیرد، مانند او لباس می پوشد و عطش خود را به خون فرو می نشاند.

 

2- جوکر (Joker) محصول 2019

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

شخصیت جوکر در سال 1981 زندگی آرتور فلک را در بر می گیرد و آن را به مارپیچ تاریکی و جنون تبدیل می کند. خواکین فینیکس نقش فلک را بازی و شخصیتی را به تصویر می کشد که نتوانست کمدین با استعدادی شود و درنهایت به یک جنایتکار تبدیل می شود که با بیماری روانی خود مبارزه می کند.

فلک به همراه مادرش در شهر گاتهام زندگی می کند و از بیماری بی‌ثباتی عاطفی رنج می برد که باعث می شود او در مواقع نامناسب بخندد. وی توسط سه مرد ثروتمند که برای شرکت توماس وِین کار می کنند مورد حمله قرار گرفته و به همه آنها شلیک می کند. هنگامی که قتل ها توسط توماس وین کاندیدای شهرداری محکوم می شود، اعتراضات در شهر بالا گرفته که منجر به کاهش بودجه اجتماعی می شود. این امر باعث می شود که فلك نتواند داروی مورد نیاز خود را تهیه کند.

آرتور پس از فهمیدن اینکه مادرش در مورد فرزندخواندگی وی دروغ گفته است ، او را به قتل می رساند و سپس اقدام به قتل همکار خود ، رندال می کند. او همچنین بخاطر تمسخر اختلال خندیدن خود، میزبان یک نمایش تلوزیونی را می کشد. جوکر 11 نامزدی اسکار را بدست آورد و یوآخین فینیکس در مراسم سال 2020 جایزه بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.

 

1- دیوانه از قفس پرید (One Flew Over The Cuckoo’s Nest) محصول 1975

نگاهی به ده چهره از بیماری های روانی در سینما | خط باریکی برای عقلانیت و دیوانگی

کرک داگلاس رمان کن کیسی به نام دیوانه از قفس پرید را به یک نمایشنامه برادوی تبدیل کرد. پسرش مایکل داگلاس بعداً این فیلم را به همراه سائول زانتز تهیه کرد. این فیلم در یک بیمارستان روانی واقعی در اورگان فیلمبرداری شد و داگلاس بازیگران بسیار خوبی از جمله لوئیز فلچر، دنی دیویتو و جک نیکلسون را برای بازی در این فیلم گرد هم آورد.

این مکان یک سبد از اختلالات روانی است، اما به زودی برای بیننده آشکار می شود که شخصیت مک مورفی با بازی جک نیکلسون در مورد جنون خود دروغ می گوید تا از مجازات دادگاه فرار کند.

زندانیان دیگر شامل افرادی مانند برومدن است که به نظر می رسد از اسکیزوفرنی پارانوئید رنج می برد و معتقد است که پرستار راچد(رئیس بیمارستان با بازی لوئیز فلچر)یک ماشین انسانی است. بیلی بیبیت (با بازی برد دوریف) که دارای مسائل روانشناختی ناشی از رابطه با مادرش است و نمی تواند جلوی لکنت زبان را بگیرد. جورج سورنسون فوبیای شدید پوستی دارد، در حالی که مارتینی همه وقت توهم در است.

این فیلم موفق به دریافت پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن شد.

 

منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فروغ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
1
خیلی مطلب جالبی بود. البته فیلم های خوب دیگه ای هم هستن که می تونستن تو این لیست باشن. مثل سکوت بره ها.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲