پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۱۱۱
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
فاطمه شعبانی: از دیروز که خبر فوت ۲ نفر از هموطن هایمان در شهر قم براثر ابتلا به ویروس کرونا به طور رسمی از طرف وزارت بهداشت تایید شد، نگرانی مردم از همگانی شدن این بیماری دوچندان شده است. دکتر «کیانوش جهانپور» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزرات بهداشت و درمان در گفتگوی اختصاصی با اعلام این نکته که فعلا دلیل منطقی برای قرنطینه شهر قم وجود ندارد تاکید کرد: «این ویروس واکسن و داروی مستقیم ندارد و بهترین، موثرترین و راحت‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به کرونا شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع است.»
 
قرنطینه قم، با این تعداد بیمار منطقی نیست | در فرودگاه‌ها ویروس کرونا که چک نمی‌شود علایم کرونا چک می‌شود! | ماسک زدن برای عموم توصیه نمی شود!

با وجود اعلام ۲ مورد مرگ براثر کرونا در شهر قم، آیا شهر قرنطینه می شود؟ امکان دارد ساکنین شهر از ترس ابتلا به شهر‌های اطراف بروند؟

فعلا قرنطینه با این تعداد بیمار، منطقی نیست. اگر اینطور باشد باید تمام شهر‌های کشور‌هایی که مبتلا هستند قرنطینه شده باشند. قرنطینه را  فقط در شهر ووهان چین داریم؛ ۳۰ کشور مبتلا است و قرنطینه تعریف دارد. براساس شاخص‌های اپیدمی اکولوژیک است، سطح هشدار سطح مراقبت‌ها فعال می‌شود و با دیدن اولین دومین یا پنجمین کیس که نمی‌آیند شهر را قرنطینه کنند!

مشخص نیست این بیمارانی که فوت کردند این بیماری را از کی و چطور  گرفته اند؟

دقیق نمی‌شود اظهار نظر کرد به هرحال قم شهر پر ترددی است، قاعدتا در شهری که تردد بالاتری دارد احتمال بروز این موارد بیشتر است.

اگر این بیماری از طریق فرودگاه وارد شهر شده باشد این سوال پیش می‌آید مگر مسافران کنترل نمی‌شوند؟

قبلا هم گفتیم در فرودگاه‌ها ویروس کرونا که چک نمی‌شود علایم کرونا چک می‌شود و غربالگری ورود همیشه صد در صد جامع و کامل نیست.

آیا غیر از این ۲ مورد، مورد‌های دیگری هم در شهر مشاهده شده است؟

قطعا  هستند، مورد‌های مشکوک داریم که آزمایشهایشان ارسال شده است. اضافه براینکه وقتی این ۲ نفر مبتلا بودند و با علائم حاد تنفسی بستری شدند، قبل از آن ممکن است بیماری را منتقل کرده باشند یا منبعی که به این‌ها منتقل کردند به دیگران منتقل کرده باشند، قطعا افراد دیگری است که شناسایی کیس‌های دیگر دست کار قرار گرفته است.

تهران پایتخت ایران و جمعیت سیارش هم زیاد است و افراد زیادی از شهر‌های اطراف به این شهر می‌آیند امکان اینکه تهران در معرض خطر باشد، وجود ندارد؟

به هرحال به لحاظ جغرافیایی تهران یکی از شهر‌هایی که بیشتر احتمال شیوع در آن بیشتر است ،اگر کانون را قم فرض کنیم یکی از شهر‌هایی است که ممکن است منتقل شده باشد قطعا تهران خواهد بود.

برای تهران تدبیری اندیشیده نشده است؟

 تدابیر رعایت نکات بهداشتی فردی و عمومی است به اضافه اقداماتی که طبق پروتکل‌های بین الملی انجام می‌شود؛ شناسایی و مدیریت کنترل بیماری‌ها اگر موارد مشکوک باشند به بیمارستان‌های معین اعزام می‌شوند، ایزوله می‌شوند و  اقدامات لازم برایشان انجام می‌شود.

شایعه شده است که در قم ماسک نایاب شده این خبر تا چه حد صحت دارد؟

 ماسک برای گروه‌های پر خطر و در معرض خطر دسترس است، برای عموم هم همچنان توصیه نمی‌شود

برای تهران با این چند میلیون جمعیت، ماسک پیش بینی شده است؟

به هرحال روزانه تعداد ۷۰۰ هزار ماسک در داخل کشور تولید می‌شود به اضافه اینکه ذخیره استراتژیکی وزارت بهداشت آماده کرده است، ولی این‌ها برای گروه‌های پر خطر و در معرض خطر توصیه می‌شود، فعلا برای افراد عادی ماسک توصیه نمی‌شود.

یک سوال تکراری آیا فقط تنها و بهترین روش جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا شستشوی دست‌ها است؟

بهترین، موثرترین و راحت‌ترین راهش این است؛ این ویروس نه واکسن دارد و نه داروی مستقیم، شما به سایت سازمان بهداشت جهانی هم مراجعه کنید توصیه شده است موثر‌ترین و در صدر همه دستورهایش شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع نوشته شده است.

با توجه به جمعیت زیاد دانش آموزی آیا با مدارس تعاملی در مورد آموزش این قضیه به دانش آموزان شده است؟

با همکاری اداره کل سلامت آموزش و پرورش، آموزش در مدارس شروع شده است، ولی اینکه مردم انتظار داشته باشند دستگاه ویژه‌ای می‌آید و این ویروس را از بین می‌برد، چنین چیزی وجود ندارد؛ نکاتی که وجود دارد ساده و محدود، ولی بسیار مهم است و در صدر همه این‌ها شستشوی دست‌ها با آب صابون و پرهیز از دست دادن و  بوسیدن و در آغوش کشیدن و تعلیق سفر‌های غیر ضروری و موارد از این دست، است. اما اینکه کسی فکر کند دستگاهی با فن آوری این ویروس را از بین ببرد وجود خارجی ندارد ،اگر وجود داشت قبل از اینکه ۷۲ هزار نفر در چین مبتلا شوند، استفاده می‌شد.

با این وجود به نظر می‌رسد در مدارس به دانش آموزان آموزشی داده نمی‌شود؟

هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش شده است و حتی زنگ شستن دست‌ها در مدارس به صورت نمادین قرار گرفته است، اما این مستقیم در حوزه کاری ما نیست. این وظیفه خانواده‌ها است، که خانواده‌ها اگر از صدا سیما یا رسانه مکتوب یا فضای مجازی استفاده کنند در چند هفته اخیر باید به اطلاعاتی در این حوزه دست پیدا کرده باشند که خیلی هم سخت و دشوار نیست؛ فقط ۳-۴ نکته مراقبتی بیشتر نیست در همه دنیا هم توصیه می‌شود.
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳