شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
این خواننده در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار حوزه موسیقی پایگاه خبری دیباچه گفت: من هرگز در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده‌ام، ولی این جشنواره‌ها را نفی نمی‌کنم؛ سالانه در تمام دنیا مراسم‌های مختلفی برپا می‌شود که بیشتر جنبه سرگرمی دارد تا مولد آثار هنری، امیدوارم موفق باشند. رفتن یا نرفتن به جشنواره یک موضوع سیاسی است و نه فرهنگی، شخصا دوست دارم بدانم نرفتن به این جشنواره چه تأثیری دارد!

خواننده ترانه ماندگار "تهران" که مدتی است حضور کمرنگی در عرصه موسیقی دارد، درخصوص دلیل این کمکار شدن خود اظهار داشت: پرکاری و کم کاری من باید در بستر فرهنگی دیده شود؛ زمانیکه نگاه کارشناسی قوی تری حاکم بود، امثال بنده پرکارتر بودیم و از زمانیکه عوامانگی حاکم شد و سلیقه مردم کوچه وبازار جهت تولیدات را تعیین کرد، ما ترجیحا کمتر تولید کردیم.
 
امیدوارم بتوانم نوعی از هنر را که نه نوحه و ناله می‌کند و نه عشوه و التماس، نمایندگی بکنم |رفتن یا نرفتن به جشنواره یک موضوع سیاسی است و نه فرهنگی!

وی افزود: من اگر با ۳۰ درصد داشته‌های فرهنگی، ادبی و هنری خودم کار کنم، مخاطب ۸۰ درصدی دارم و اگر با ۸۰ درصد داشته‌هایم کار کنم مخاطب ۳۰ درصدی دارم! جامعه ما در شکل کلی و حداکثری، از هنرمندان مطالعه، آگاهی و تسلط مطالبه نمی‌کند، بلکه از آن‌ها می‌خواهد که بلندگوی ذهنیات مغشوش جامعه باشند و طبیعتا تولیداتی که با این رویکرد صورت می‌گیرند به سرعت سر از زباله دان در می‌آورند، چون ریشه ندارند و اساسا دلیل عدم ماندگاری فعالیت‌های این چند ساله همین است.

این خواننده سبک پاپ در پاسخ به این پرسش که تولیدات حال حاضر موسیقی چه تفاوتی با تولیدات قدیمی‌تر دارند، بیان کرد: بی ریشگی در اکثر کار‌های امروز موج می‌زند، ولی بیان عریان این حقیقت، دلسرد کننده و جدایی افکن است، به همین دلیل من امیدوارم بتوانم با همین فعالیت محدود فعلی، نوعی از هنر را که نه نوحه و ناله می‌کند و نه عشوه و التماس، نمایندگی بکنم، تا انشاالله برای آن مخاطب محترمی که در اقلیت قرار دارد، شمع روشنی باشد.

وی در ادامه گفت: وقتی شما یک لطیفه و یا یک داستان می‌شنوید، نهایتا یکی دوبار دیگر حاضر به شنیدن و تکرار آن هستید، ولی دفعه چهارم حتی دیگر حاضر به شنیدن آن هم نیستید، این سرنوشت آهنگ‌های امروزی است که بیشتر شبیه انشای"تابستان خود را چگونه گذراندید" هستند. درحالیکه یک اثر موسیقایی یا ادبی درست، هرگز از جاذبه تهی نمی‌شود، این اثر دو نوع ویژگی دارد:ساختاری و محتوایی، بحث ساختار در این گفت و گو نمی‌گنجد، ولی در مورد محتوی می‌توان گفت:جهان بینی حاکم بر اثر، که هر چه محکم‌تر باشد اثر ماندگاری بیشتری دارد.

« کریمی» ضمن اشاره به این نکته که "اکثر عزیزانی که در وادی موسیقی تاریخ مصرف کوتاهی دارند، درواقع همان قصه گویی هستند که داستانشان را گفته و باید خداحافظی کنند، ولی جامعه، چون شاخصی برای تشخیص ندارد، در وهله اول آن‌ها را هنرمند خطاب می‌کند.

این هنرمند درخصوص جشنواره موسیقی فجر و انصراف برخی از هنرمندان از حضور در این فستیوال هنری گفت: من هرگز در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده‌ام، ولی این جشنواره‌ها را نفی نمی‌کنم؛ سالانه در تمام دنیا مراسم‌های مختلفی برپا می‌شود که بیشتر جنبه سرگرمی دارد تا مولد آثار هنری، امیدوارم موفق باشند. رفتن یا نرفتن به جشنواره یک موضوع سیاسی است و نه فرهنگی، شخصا دوست دارم بدانم نرفتن به این جشنواره چه تأثیری دارد! هنرمند باید هنرمند باقی بماند وگرنه نام او سلبریتی است؛ یعنی پرنده دست آموز عوام الناس، که هیچ فایده‌ای ندارد.

وی در ادامه درخصوص این پرسش که عملکرد هنرمندان در بیان مطالبات اجتماعی باید به چه صورت باشد اظهار کرد:جامعه باید اعتلاف را بیاموزد، تا قوی و تصمیم ساز باشد، نه فقط حرف و بازی و نمایش، این موضوع شامل هنرمندان هم می‌شود.

وی در انتها با آرزوی تحقق بهترین‌ها برای مردم و مخاطبانش گفت: درصورت تغییر رویکرد تلویزیون و جدی شدن معیار‌های این سازمان، قطعا همکاری خود را با این رسانه از سر خواهم گرفت.

گفتگو از: اعظم صفایی
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار