جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۰۴۵
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۷ - ۲۸ دی ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه، مدتهاست بوی بسیار نامطبوعی هر از گاهی شهر تهران را در بر می گیرد ومتاسفانه هر بار هم مسئولین مختلف از شهرداری تا محیط زیست و آب و فاضلاب ناتوانند در ارائه یک پاسخ درست و منطقی که این بو علتش چیست و چرا تا کنون ادامه باید داشته باشد؟

مدیریت پسماند شهرداری تهران در آخرین اظهار نظر خود صحبتهای قبلی خودش را تکرار می کند؛ او در همایش پاسداشت روز ملی هوای پاک گفته است: تحقیقات نشان می دهد انتشار بوی نامطبوع به آرادکوه ارتباطی ندارد.

 امروز پسماندهای حجیم مثل سرشاخه‌ها، لاستیک و شیشه‌ها به صورت جداگانه جمع آوری می‌شوند اما به آرادکوه منتقل نمی‌شود بلکه در پروسه‌ای به مواد اولیه خود تبدیل می‌شوند.

واکنش شهرداری تهران به انتشار بوی نامطبوع پایتخت : ارتباطی به آرادکوه ندارد!  | سوال دیباچه: این بوی نامطبوع دقیقا ارتباط به چه چیزی دارد؟

وی با اشاره به اینکه با استحصال گاز متان از هزار و ۵۰۰ تن زباله می‌توان ٢۵ مگاوات برق تولید کرد، ادامه داد: این طرح با تاکید و حمایت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دست اجرا است. طرح کاپ تا سال ١۴٠٠ به صورت کامل در پایتخت اجرا و جایگزین روش‌های جمع آوری فعلی که مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند، خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به تحقیقات انجام شده در راستای شناسایی عامل انتشار بوی نامطبوع در پایتخت اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد انتشار بوی نامطبوع به آرادکوه ارتباطی ندارد زیرا این امر امکان پذیر نیست که آراد کوه در فاصله ٣۵ کیلومتری تهران عامل انتشار این بو باشد در حالی که در نقاط متعددی از این مسیر بوی نامطبوع استشمام نمی‌شود.

علیپور با اشاره به اینورژن (وارونگی هوا) و سردی هوا به هنگام انتشار بوی نامطبوع، عنوان کرد: تحقیقات حاکی از آن است که به هنگام انتشار این بو شاهد افزایش ٣٠ برابری حجم گوگرد، سرعت باد کم و استفاده از گاز مازوت هستیم، البته بدان معنا نیست که ما اقداماتی را در حوزه پسماند و در جهت به روزآوری عملکرد انجام ندهیم. ما نیز با اجرای طرح کاپ در راستای کاهش آلودگی هوا، آب و خاک اقدام خواهیم کرد

اما این درحالی است که در سال 1396  یکی از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی به صراحت اعلام کرد که علت بوی بد تهران قطعا از « آراد کوه است » .

طیبه سیاوشی در مصاحبه با روزنامه شهروند گفت: سازمان محیط‌ زیست به این نتیجه قطعی رسیده است که منبع بوی بد پیچیده در تهران، سایت دفن زباله آرادکوه است: «به گفته این مسئول، این بو قطعا از آرادکوه است. من و دیگر نمایندگان تهران هم که دوبار برای بازدید به سایت آرادکوه رفته بودیم، دقیقا همین بو را استشمام کردیم. بویی که در مسیر فرودگاه بین‌المللی می‌آید هم، دقیقا همین بو است. یکی از مسئولان سازمان محیط‌ زیست به من گفت که هرگاه باد تهران از شرق به غرب می‌وزد، بو را از سمت آرادکوه می‌آورد.»

اما دی ماه 1398 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایسنا گفت: آنچه که در زمینه انتشار بوی نامطبوع تهران می‌دانیم این است که در زمان‌هایی که این بو منتشر می‌شود میزان گوگرد با حجم بسیار زیادی افزایش می‌یابد و این وضعیت را  تمام ایستگاه‌های ما نشان می‌دهد.

در همین زمینه مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران هم در تاریخ 25 دی 98 از واژه « احتمال » مثل تمام مسئولین مرتبط با این وضعیت استفاده کرده و گفته است : « احتمالا گوگرد منشاء بوی نامطبوع تهران است».

چندی پیش با ورود استاندار تهران و تشکیل کارگروه پایش با محوریت معاون عمرانی استانداری تهران و براساس تحقیقات میدانی مشخص شد که  بوی نامطبوع تحت تأثیر دی‌اکسید گوگرد براثر سوخت مازوت برخی کارخانه‌ها در منطقه جنوب تهران و همچنین بوی نامطبوع مرکز دفن زباله آرادکوه که روزانه بیش از ۷۰۰۰ تن زباله شهر تهران در آن جمع‌آوری می‌شود، است. در زمانی که رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند میزان ترکیب بار رطوبتی و گاز منتشر شده تحت تأثیر گازهای جنوب و جنوب شرقی به سمت شمال تهران باعث هدایت این بو در برخی مناطق تهران می‌شود.

با این حال باز هم باید منتظر این بوی نامطبوع ماند ودید بالاخره این احتمالات کی به قطعیت تبدیل می شود و مردم چه زمانی از شر این بوی بد راحت می شوند.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲