شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

نادر طریقت با انتقاد از دبیر جشنواره فیلم فجر، اعضای هیأت انتخاب را فاقد صلاحیت قضاوت درباره فیلم‌های سینمای ایران دانست.

نادر طریقت کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار دیباچه، اظهار داشت: هیأت انتخاب جشنواره سی‌وهشتم فجر در حد و اندازه‌های این جشنواره نبودند و به نظر من این هیأت انتخاب صلاحیت انتخاب آثار فیلمسازانی که متقاضی حضور در این رویداد بودند را نداشتند.

اعضای هیأت انتخاب، صلاحیت قضاوت درباره فیلم‌های سینمای ایران را نداشتند|چرا فیلمی که تهیه‌کننده‌اش محمد متوسلانی است، نباید در جشنواره حضور داشته باشد!

طریقت تصریح کرد: در هیأت انتخاب هر سال فردی را می‌بینیم که سمت مدیریتی دارد و امسال هم همینطور بود و همین فرد در دوره مدیریتش در سینما امتحان خود را پس داده و وضعیت بدی برای سینما به وجود آورده بود که همه سینماگران به آن انتقاد داشتند اما امروز به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب معرفی شده است.

وی افزود: ما در سینمای‌مان افراد باسواد، با تجربه و کارکشته بسیاری داریم که خانه‌نشین هستند اما کسانی که تا امروز حتی یک فعالیت درست و چشمگیر در سینما نداشته‌اند در هیأت انتخاب دیده می‌شوند. در این هیأت خانمی حضور دارد که یک فیلم بسیار ضعیف در جشنواره قبل داشت و هنگام اکران فیلمش در سالنی که من بود حتی ده مخاطب نیز حضور نداشت. این خانم از لحاظ شخصیتی، یک فرد قابل احترام و با شخصیت است اما قطعاً صلاحیت قضاوت درباره فیلم افرادی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود کیمیایی و مجید مجیدی را ندارد.

این کارگردان در ادامه گفت: چنین وضعیتی قطعاً به اعتبار جشنواره فیلم فجر آسیب می‌زند. سال‌هاست در این کشور فیلم می‌سازم و به خوبی شرایط جشنواره را می‌دانم و نمی‌دانم چرا باید از افرادی که کارنامه خوبی ندارند و نمی‌توانند گزینه‌های خوبی برای قضاوت فیلم‌ها باشند باید در لیست هیأت انتخاب حضور داشته باشند. اعتبار هر جشنواره به افرادی است که در آن حضور دارند و وقتی ما از افرادی که در زندگی‌شان حتی دو یا سه فیلم نساخته و اصلاً فیلم نمی‌بینند در سمت‌های حساسی چون هیأت انتخاب استفاده کنیم به اعتبار آن آسیب زده‌ایم.

کارگردان فیلم سینمایی «خاطره» اظهار داشت: من امسال با فیلم «اینجا هم باران می‌بارد» متقاضی حضور در جشنواره بودم که فیلمم در نهایت در لیست سودای سیمرغ قرار نگرفت. به نظر من هیأت انتخاب باید دلایل کنار گذاشتن فیلم‌ها را بیان کنند. به طور قطع سلیقه اعضای هیأت انتخاب در این اتفاق تأثیرگذار بوده و اگر افراد دیگر در این گروه حضور داشتند، فیلم‌های دیگری انتخاب می‌شدند، اما هیأت انتخاب باید دلایل را بیان کند. ما نمی‌توانیم افراد را به راحتی حذف کنیم و دلیل حذفشان را بیان نکنیم.

وی در پایان تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر تعریفی مشخص دارد که به نظر من فیلم «اینجا هم باران می‌بارد» در این تعریف می‌گنجد، هنوز نمی‌دانم چرا فیلمی که تهیه‌کننده‌اش محمد متوسلانی است، نباید در جشنواره حضور داشته باشد. به اعتقاد من باید یک بخش به عنوان بخش خارج از مسابقه به جشنواره اضافه شود، هنوز معلوم نیست که این بخش وجود دارد یا خیر اما به نظر من مثل سال‌های گذشته که این بخش وجود داشت و فیلم‌های کنار گذاشته شده در آن نمایش داده می‌شد به نظر من باید بخش خارج از مسابقه به جشنواره برگردد.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار