جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۸
نعیمه نظام دوست که تا کنون در آثار کمدی زیادی ایفای نقش داشته درخصوص فضای حال حاضر آثار طنز گفت: سلیقه مخاطب در هر دوره فرق می‌کند، شما ممکن است ۲۵ سال پیش به فیلمی که کمدی قابل قبولی از دید جامعه سینما دارد، می‌خندیدید و نمره خوبی می‌دادید، درسته آن فیلم‌ها خنده دار بودند و از دید اهالی سینما، فیلم‌های موجهی بودند، اما الان سلیقه‌ها فرق کرده و نمی‌توان گفت در آن دوره سلیقه‌ها بالاتر بوده و الان پایین آمده است، اینطور نیست الان مردم به چیز‌های دیگری می‌خندند. نمی‌توان این فیلم را با"اجاره نشین‌ها" مقایسه کرد. ربطی بهم ندارند؛ آن فیلم کمدی موقعیت بود. روایتی از آپارتمانی بود که اتفاقاتی در آن می‌افتاد. الان نباید کار‌ها را با گذشته مقایسه کرد؛ من خیلی شاهد این مقایسه‌ها بوده‌ام. الان شاید مردم این سینمای کمدی را بیشتر دوست داشته باشند و ما نباید نگاه این شکلی داشته باشیم و اینطور شدید نقد کنیم؛ من هیچ وقت نشده با نگاه منفی و نقادانه فیلمی را بکوبانم وهیچ وقت این کار را نخواهم کرد، برای اینکه معتقدم  در ساخت این فیلم عده‌ای  کار کرده‌اند که زندگی آن‌ها بر این اساس می‌چرخد و چرخه فیلم بستگی به استقبال مخاطب  دارد چرا که وقتی مردم استقبال کنند، فیلم‌های دیگری ساخته می‌شود حالا  درسته که ما این آدم‌ها را نقد کنیم! چرا فکر نمی‌کنیم این یک چرخه‌ای است و ما نباید تا این اندازه به سلیقه همدیگر کار داشته باشیم. شاید من فیلمی را ببینم، اما آن را دوست نداشته باشم  پس اجازه ندارم بگویم چرا اینطور فیلم‌ها ساخته می‌شود؛ شما دوست ندارید خوب بیننده آن نباشید.
 
منی که حتی خونه‌،ماشین و حساب پر پول ندارم کجا سلبریتی هستم | این روزها خیلی ناراحت و افسرده هستم و قادر نیستم بعنوان یک هنرمند مردم را بخندانم!

وی در خصوص فیلم «مطرب» که یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها در ژانر کمدی است، عنوان کرد: متأسفانه موفق به تماشای مطرب نشدم، اما فیلمی که تا این حد مورد استقبال قرار گرفته حتما مورد پسند مردم بوده است و فردی که به تماشاگران این فیلم توهین کرده مسلما کار زشتی کرده چرا که نباید  به علائق هم توهین کرد؛ من می‌گویم تو فیلمی را دوست نداری تماشا نکن، اما به بیننده فیلم توهین نکن! شما حق نداری به تماشاگران فیلمی بگویی"لمپن". همین فیلم «هزارپا» که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بود چقدر مورد انتقاد قرار گرفت! درحالیکه مردم بار‌ها و بار‌ها تماشاگر این فیلم شدند. ما نباید در زمانیکه فیلمی اکران می‌شود، آن را بکوبیم اگر قصد نقد داریم بهتر است آن را بعد از اتمام اکران بگوییم؛ متأسفانه در همان روز اول اکران، نقد‌ها شروع می‌شود و ما متأسفانه عجولانه همدیگر را قضاوت می‌کنیم. به این فکر کنیم که یک نفر با بودجه محدود فیلمی ساخته و نقد تند ما باعث ضرر او می‌شود، به جای حمایت همدیگر را له نکنیم.

این بازیگر ضمن اشاره به این نکته که واژه "سلبریتی" چیست که آن را مد کرده‌اند، بیان کرد: من نمی‌فهمم معنی سلبریتی چیست؛ منی که کار می‌کنم اسمم بازیگر است، درست مثل یک نانوا و یا بنا و... من هم نظرم را می‌گویم، سلبریتی کجاست! منی که حتی خونه، ماشین و حساب پر پول ندارم کجا سلبریتی هستم! ما مثل بقیه کار می‌کنیم تا  اجاره خونه و خرج زندگی را در بیاوریم؛ سلبریتی حداقل درمورد ما وجود ندارد شاید تنها ۱۰ یا ۲۰ نفر باشند که سلبریتی هستند که نوش جونشان، زحمت کشیده‌اند و پولدارند. ما نمی‌توانیم نظر بدهیم اگر در هر موردی نظر بدهیم متهم به خیانت و خودفروشی می‌شویم؛ ما به چه چیزی خود را فروخته‌ایم! به کی فروخته‌ایم! اینوری صحبت کنیم این‌ها می‌گویند به اون وری‌ها خودتان را فروخته‌اید و اونوری حرف بزنیم می‌گویند به این وری‌ها خود را فروخته‌اید! ما از این فروختن چه چیزی داریم، من بازیگر چه چیزی دارم! من اگر یک روز کار نکنم زندگی‌ام نمی‌چرخد.

وی افزود: نگاه مردم به بازیگر‌ها خیلی بد و توهین آمیز شده و طبیعی است که ما دلگیر می‌شویم؛ ما از شما هستیم و اگر شما بنزین را با این نرخ می‌زنید ما هم می‌زنیم، اگر شما اجاره خونه بالا می‌دهید ما هم می‌دهیم، منی که در سال یک کار می‌کنم و با پول آن باید یک سال بخورم و اندازه حقوق من برای یک فیلم می‌شود کل حقوق یک کارمند، چه فرقی با او دارم؛ حالا، چون من یک جا برای یک فیلم پول می‌گیرم که اگر حساب کنید با حقوق یک کارمند برابر است باید متهم شوم. من می‌گویم انقدر نگاه سیاه به یکدیگر نداشته باشیم، آن هم در جامعه‌ای که هر روز اتفاق بد و تلخ می‌افتد. الان مانده‌ام که چه بگویم و نظر بدهم؛ من قادر به بیان احساس قلبی خود نیستم؛ ما هرچه بگوییم همه به ما توهین می‌کنند، بگذاریم حس واقعی مان در قلبمان بماند و خودمان با دردهایمان بسازیم.

این بازیگر ادامه داد : منی که همیشه سعی کرده‌ام انرژی مثبت داشته باشم و به همه انرژی بدهم این روز‌ها خیلی ناراحت و افسرده هستم و قادر نیستم بعنوان یک هنرمند مردم را بخندانم و انرژی مثبت بدهم؛ این مدت شاهد اتفاقات تلخ زیادی بوده‌ایم؛ سقوط هواپیما، از دست رفتن عده زیادی در یک مراسم خاکسپاری و.. همه و همه دل آدم را می‌سوزاند بطوریکه گویی رنگ سیاهی بر کشور ریخته‌اند و من از خدا برای تک تک مردم سلامتی و یک دل شاد می‌خواهم.

او  گفت: اگر فیلمی اکران می‌شود حمایت کنیم و فیلم‌ها را نکوبانیم، اذیت و آزار نرسانیم؛ هرکس به سلیقه خود مخاطب فیلمی می‌شود، کسی دوست دارد فیلمی معناگراتر ببیند و فردی دیگر فیلم کمدی دوست دارد، ما حق نداریم به سلیقه همدیگر توهین کنیم و با سلیقه شخصی خودمان فیلمی را بکوبانیم. من می‌گویم در سینمای ایران جایی برای فیلم‌های کمدی باید باشد برای اینکه مردم ما نیاز به خندیدن دارند وباید بازیگران بازی در این فیلم‌ها را تجربه کنند و مردم هم استقبال کنند تا حال دلشان خوب شود.

انظام دوست تصریح کرد : نصفی از ما بازیگران دغدغه مردم را داریم، دوست داریم آن‌ها شاد باشند و احساس خوبی داشته باشند و دوساعت از فضای تلخ جامعه بیرون بیایند؛ خوشبختانه فیلم‌هایی که کار کرده‌ایم مورد پسند مخاطبان بوده و کامنت‌های خوبی از آن‌ها دریافت کرده‌ایم. «اژدر» هم فیلم مفرحی است و می‌شود فارغ از غم‌ها به تماشای آن نشست.

این بازیگر در خصوص تجربه حضور خود در فیلم سینمایی «اژدر» که به تازگی اکران آن در سینما‌های کشور شروع شده اظهار داشت: فیلم سینمایی «اژدر» یک کار کمدی است و فضای شادی و حس وحال خوبی دارد؛ درواقع فیلمی ساده و روان است که در اتفاقات کمدی عاری از هجو و لودگی است و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این فیلم بیفتد.

وی افزود: ممکن است این نوع فیلم مورد پسند عده‌ای نباشد، ولی این موضوع دلیل بر عدم استقبال تمامی افراد نیست وخیلی از افراد هستند که مشتری این نوع فیلم‌ها هستند و دوست دارند فضای شادی را تجربه کنند، با این فضای غمگینی که در جامعه حاکم است و هر روز که از خواب برمی‌خیزیم، شاهد یک اتفاق تلخ هستیم، به نظر من حضور این فیلم‌ها در سینما ضروری است تا مردم برای تماشای آن‌ها بروند و حداقل دو ساعتی از فضای غمگین جامعه بیرون بیایند و بخندند.

نعیمه  نظام دوست ضمن اشاره به این نکته که کارگردان این کار"رضا سبحانی" با سرمایه شخصی اقدام به تولید این کار کرده، عنوان کرد: این کارگردان هیچ پشتوانه مالی نداشته و دوست داشته فیلمنامه‌ای را که پسرش نوشته بسازد تا آرزوی فرزندش را برآورده کند و ما بازیگران هم با او همراهی کردیم؛ اوایل سال گذشته این فیلم ساخته شد و به تازگی اجازه اکران گرفت، به هرحال این سرمایه یک سال و نیم خوابیده و امیدوارم فیلم را نکوبند و اجازه بدهند آدم‌ها در هر شرایطی فیلم خود را بسازند و اکران کنند؛ در این دنیا که یک لحظه بعد نمی‌دانیم زنده هستیم یا خیر نه جای حسادت است و نه دشمنی.

گفتگو از: اعظم صفایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲