پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه، صبح امروز بیانیه ای از سوی ستادکل نیروهای مسلح منتشر شد که همه ایران را در شوک بزرگی فرو برده است ؛در این اطلاعیه مهم اعلام شد که بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفت.

شرح کامل خبر شوک آور سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، بر اثر خطای انسانی و شلیک اشتباه

در بخشی از متن این بیانیه آمده است : 

در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پرواز های جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده ی اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردیده است.

در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی میگردد.

ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم وطن و جان باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطا های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

شرح کامل خبر شوک آور سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، بر اثر خطای انسانی و شلیک اشتباه

پس از اعلام رسمی این خبر ،رئیس جمهور در بیانیه ای با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، بیانیه ای صادر کرد.در بخشی از متن بیانیه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی آمده است:

جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه بار بسیار متأسف است و اینجانب از سوی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک، عمیقا تسلیت عرض می کنم و به کلیه دستگاه‌های ذیربط دستور می‌دهم که تمامی اقدامات لازم برای جبران، همدردی و دلجویی از ایشان به عمل آورند. همچنین ضمن ابراز تأسف شدید، همدردی دولت ایران را به ملت‌ها، دولت‌ها و خانواده‌های قربانیان غیرایرانی تقدیم می‌نمایم. وزارت امور خارجه، همکاری کامل کنسولی برای شناسایی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان به خانواده‌هایشان را به عمل می آورد.

این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.

همچنین ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور، ترتیبات و تمهیدات لازم اتخاذ گردد تا هرگز چنین فاجعه‌ای تکرار نشود.

شرح کامل خبر شوک آور سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، بر اثر خطای انسانی و شلیک اشتباه

دستور رهبر انقلاب بعد از اطلاع از خطای انسانی ؛ صادقانه و صریح با مردم مطرح کنید

صبح جمعه در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت پس از این اتفاق، با محرز شدن خطای انسانی برای فرماندهان ارشد نظامی کشور، رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در جریان موضوع قرار می‌گیرند.

رهبر معظم انقلاب به محض اطلاع از خطای فاجعه‌بار صورت گرفته در سامانه پدافند کشور، روز گذشته (ظهرجمعه) دستور تشکیل فوری جلسه شورای عالی امنیت ملی و بررسی موضوع را صادر کرده‌ و تاکید می‌کنند به محض اتمام بررسی در جلسه شورای عالی امنیت، اصل حادثه و نتایج بررسی‌ها، صریح و صادقانه از سوی نهادهای ذیربط به اطلاع مردم رسانده شود.

در پی دستور رهبر انقلاب جلسه شورای عالی امنیت ملی شب گذشته (جمعه ۲۰ دی ماه) با حضور اعضا تشکیل شده و بیانیه صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح و پیام رئیس جمهور خطاب به ملت ایران بخشی از نتایج این جلسه بوده است.
شرح کامل خبر شوک آور سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، بر اثر خطای انسانی و شلیک اشتباه

 دستور رئیس قوه قضائیه برای اقدام سریع قضایی 

 رئیس قوه قضائیه طی دستوری به حجت الاسلام و المسلمین بهرامی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، ضمن اعلام تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تأکید قرار داد.

در بخشی از متن این نامه آمده است:

سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در اسرع وقت با دریافت و جمع آوری مستندات مربوط به ستاد کل نیرو‌های مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان هواپیمایی کشور و اخذ توضیح از مقامات مسئول مطلع، نسبت به شناسایی واقعیت قضایی مقصرین بروز این حادثه ناگوار اقدام و برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی و نتیجه را به صورت مستمر به اینجانب منعکس کنند.

شرح کامل خبر شوک آور سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، بر اثر خطای انسانی و شلیک اشتباه

ظریف: عمیقا متاسفیم

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به نتایج علل سقوط هواپیمای بویینگ گفت: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.

ظریف در صفحه توییترش نوشت:

روزی غم‌انگیز. نتایج اولیه تحقیقات داخلی توسط نیروهای مسلح: اشتباه انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده به فاجعه منجر شد. عرض تأسف عمیق، پوزش و تسلیت ما به مردم ما، خانواده‌های قربانیان و همه ملت‌های آسیب دیده."

 

شرح کامل خبر شوک آور سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، بر اثر خطای انسانی و شلیک اشتباه

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس:قلوب ایرانیان جریحه‌دار شد؛ عزا و تعطیلی عمومی اعلام شود

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخشی مهمی از مصاحبه اش با ایسنا خواستار معرفی و مجازات مقصرین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین برگزاری مراسم باشکوه برای قربانیان و اعلام عزا و تعطیلی عمومی شد.

 این نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی می گوید: متاسفم اذعان  می کنم در برخی تصمیم‌گیری‌ها، علم و تخصص به کنار نهاده می‌شود و مصلحت سنجی‌های عافیت طلبانه و بعضا چاپلوسانه و احساسی جای خود را به اتخاذ تصمیمات بر مبنای علم و منطق می‌دهد. مردم نجیبانه از کنار حوادث آبان‌ماه گذشتند و در تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی به میدان آمدند و روح وحدت و همدلی ملی را در جامعه متجلی کردند.

علت حادثه و مقصرین به پیشگاه ملت معرفی و مجازات شوند. مقامات و مسئولان نظامی و اجرایی که از دقایق اولیه حادثه می‌دانستند چه رخ داده باید مجازات شوند. انتساب هر موضوع و قضیه‌ای به دشمن کارساز نیست ما باید به فکر چاره‌جویی‌های اساسی برای اعمال مدیریت‌های کارآمد باشیم.

شرح کامل خبر شوک آور سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، بر اثر خطای انسانی و شلیک اشتباه

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران : ، بستگان ۱۳۰ جان باخته مراجعه کردند

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران خبر داد که از مجموع ۱۴۷ مسافر ایرانی جانباخته هواپیمای اوکراینی، بستگان ۱۳۰ جان باخته برای نمونه برداری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. بقیه نیز مراجعه کنند.

احمد توکلی :   توان سخن گفتن ندارم

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسی که این کار را کرده باید فورا اعلام می‌کرد و مجازاتش را دریافت می‌کرد.  اگر در ابتدا و از اول این موضوع مطرح می‌شد  فقط یک اشتباه صورت می‌گرفت. وقتی چند روز این موضوع را کتمان  کردند، اشتباه بزرگ‌تری مرتکب شدند الان مردم مسئولین  را دروغ گو می دانند .

او ادامه داد:مقامات ایران باید به جد این موضوع را پیگیری کنند و مقصران هر دو اتفاق یعنی هم خطای صورت گرفته در سقوط هواپیمای مسافربری  و هم مقصران در تاخیر اعلام این موضوع را معرفی کنند.

 

خبرگزاری ایسنا با رصد واکنشهای خارجی به ابعاد این اتفاق تلخ آورده است:

در پی اعلام نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای بویینگ از سوی ایران، نخست وزیر کانادا گفت که ایران باید پاسخگو باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی روسیه  هم در واکنش به این اتفاق گفت: اگر آشکارسازی جعبه‌های سیاه و تحقیق انجام شده ثابت نمی‌کند که نیروهای مسلح ایران، این کار را عمدا انجام داده‌اند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، [موضوع] این رخ‌داد باید پایان یابد.

همچنین  رئیس جمهور اوکراین با ابراز تاسف نسبت به این موضوع گفت: امروز، صبح خوبی نبود اما حقیقت را به ارمغان آورد. اوکراین خواهان پاسخگویی ایران، بازگشت اجساد جان باختگان، پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و عذرخواهی رسمی ایران است.

وزیر امور خارجه لتونی نیز در واکنش به اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، آن را اشباهی غم‌‎‌انگیز تلقی و تاکید کرد: کسانی که مسئول بوده‌اند باید پاسخگو باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار