جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۶۹
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۶ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

محسن کیایی بازیگر سینما و تلویزیون در گقتگو با خبرنگار حوزه سینما دیباچه گفت: متأسفانه ما هنوز  نقد صحیح را یاد نگرفته‌ایم و بلد نیستیم  به نظر وشعور همدیگر احترام بگذاریم و این موضوع خیلی ناراحت کننده است.

این بازیگر سینمای ایران درخصوص دشواری‌های بازی در ژانر کمدی اظهار داشت: بازی در ژانر کمدی کار ساده‌ای نیست، مخصوصا در ایران که مردم خیلی سخت می‌خندند و نمی‌توانیم با هرکسی شوخی کنیم و فضای کمدی را از این طریق بوجود بیاوریم؛ ما نه می‌توانیم با سیاست شوخی کنیم و نه با مذهب و نه می‌توان از طریق شوخی‌های جنسی فضای طنزی ایجاد کرد؛ شوخی با اصناف و طبقات مختلف اجتماع هم امکان پذیر نیست؛ اگر با پزشکان،شوخی کنیم ناراحت می‌شوند،اگر با وکلا شوخی کنیم ناراحت می‌شوند، حتی شوخی با قومیت‌ها دردسرساز است، به همین دلیل در مجموع کسانیکه کار کمدی می‌کنند،دست و پاهایشان بسته است. از طرفی نقدهای زیادی می‌شود که چرا کمدی‌ها متنوع نیستند و کیفیت لازم را ندارند،این دقیقا مثل این است که دست و پاهای کسی را ببندند و بگویند در استخر شنا کن!

مردم تماشاگر فیلمی نباشند یعنی بازخوردی اتفاق نیفتاده |  بلد نیستیم  به نظر وشعور همدیگر احترام بگذاریم |  در مورد جشنواره فجر هیچ نظری ندارم!

وی در  پاسخ به این پرسش که تا چه میزان نقدهایی را که  در رابطه با فیلم «مطرب» مطرح شد را منصفانه می‌داند؟ گفت: من فکر می‌کنم هرکس نظری دارد و این ایراد نیست، خود من شخصا بیننده فیلمهایی بوده‌ام که دوستشان نداشته‌ام  اما من با نقدهای بی ادبانه و نقدهایی که توهین می‌کنند مشکل دارم و از اینکه شخصی به این دلیل که از فیلم خوشش نیامده هرگونه عبارتی را منطبق با فیلم کند، خوشم نمی‌آید و آن را نمی‌پذیرم. من اگر از فیلمی خوشم نیاید از سالن بیرون می‌آیم و می‌گویم با سلیقه من جور نبود و دوستش نداشتم ولی از پایه همه چیز را نمی‌زنم و از بیان هر حرف رکیکی راجع به فیلم خودداری می‌کنم؛ من اسم این حرکت غلط  را نقد نمی‌گذارم .

مردم تماشاگر فیلمی نباشند یعنی بازخوردی اتفاق نیفتاده |  بلد نیستیم  به نظر وشعور همدیگر احترام بگذاریم |  در مورد جشنواره فجر هیچ نظری ندارم!

کیایی افزود: همه چیز در فضای هنری نسبی و سلیقه‌ای است و موضوع مطلقی وجود ندارد؛ من با یک سری از فیلم‌ها که ریتمی کند دارند ارتباط برقرار نمی‌کنم اما به این فیلم‌ها توهین نمی‌کنم و فقط دوستشان ندارم پس برای تماشای آنها وقت نمی‌گذارم و اگر آنها را تماشا کنم انتخاب خودم بوده و از سالن سینما که بیرون بیایم هرچه از دهنم بیرون بیاید را نمی‌زنم. متأسفانه ما هنوز  نقد صحیح را یاد نگرفته‌ایم و بلد نیستیم  به نظر وشعور همدیگر احترام بگذاریم و این موضوع خیلی ناراحت کننده است،البته که در رابطه با فیلم "مطرب" نقدهای این چنینی کمتری داشتیم اما باید بدانیم که نقد وجود دارد.

 بازیگر فیلم سینمایی«بارکد» در پاسخ به این پرسش که چه نظری درخصوص جشنواره فجر وتأثیر این رویداد فرهنگی در رشد آثار سینمایی دارد؟ اظهار داشت : در مورد جشنواره فجر هیچ نظری ندارم و معتقد هستم این جشنواره یک جشنواره دولتی است و بر اساس سیاستهای دولت پیش می‌رود؛ از جوائز گرفته تا نحوه  برگزاری جشنواره . البته در تمام دنیا  اوضاع به همین صورت است و هرکس که جشنواره‌ای را برگزار می‌کند بر اساس سیاستهای خودش عمل کرده، جایزه می‌دهد و غنائم را تقسیم می‌کند  ولی به عقیده من  جشنواره فجر برای ما محل رجوع و مدینه فاضله  شده ،درحالیکه رقابتهای این چنینی  به هیچ عنوان نباید تأثیری بر کار ما بگذارد و مردم باید مهمترین هدف باشند؛ یعنی اگر فیلم اجتماعی می‌سازیم باید فیلمی باشد که مردم با آن ارتباط برقرار کنند و همینطور فیلم‌های کمدی، جدی و سیاسی باید مورد توجه مردم باشند. تا مردم تماشاگر فیلمی نباشند یعنی بازخوردی اتفاق نیفتاده! مگر ما باید فیلمی بسازیم که تنها خودمان و 10 نفر داور بیننده آن باشند! متأسفانه جشنواره ما تنها محل رجوع آدمها شده اما در طی این سالها آدرس غلط به آنها داده است و این آدرس غلط باعث شده در سینمای ما اتفاقات اشتباهی رخ بدهد درحالیکه ما هدف را که همان مردم هستند فراموش کرده‌ایم.

گفتگو از :اعظم صفایی

 

 

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار