پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ : ۱۸ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸
دارا دارایی سرپرست گروه «داماهی» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

دارا دارایی نوازنده و سرپرست گروه داماهی در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت: "پاپ" در دنیا نازل شده و موسیقی‌های این سبک آنقدر زیاد و شبیه به هم شده‌اند که کمتر صدای متفاوتی در آن می‌شنویم.

این نوازنده در خصوص جزئیات کنسرت پیش روی گروه"داماهی" که قرار است در روز سه شنبه 26 آذر در "تالار وحدت" برگزار شود،اظهار داشت : در کنسرت سه شنبه شب قرار است گزیده‌ای از دو آلبوم پیشین داماهی را اجرا کنیم و برنامه بعدی ما تنظیم دوتا از تک آهنگهایی است که آماده کرده‌ایم تا به مرحله انتشار برسد که احتمال دارد به شکل موزیک ویدئو  باشد.

 

سبک پاپ نازل شده | موسیقی تلفیقی تولد جدیدی از موسیقی‌های محلی است

وی درخصوص شرایط  حال حاضر فعالیت درعرصه موسیقی گفت: به هرحال تحولات منفی اقتصادی که این روزها ایجاد شده،در زندگی تمام اقشار اجتماع اثر گذاشته و قشرموسیقی هم از این قاعده جدا نیستند. ولی با تمام مشکلات مردم هنوز پیگیر هستند و این جای تشکر دارد،هنوز موسیقی،سینما و تئاتر برای مردم در اولویت قرار دارد و معمولا  80 درصد سالن‌های کنسرت‌ها پر می‌شوند اما فکر می‌کنم با وجود این شرایط این میزان استقبال کم کم کاهش پیدا کند و دچار چالش‌های زیادی در عرصه فرهنگی شویم.

سرپرست گروه«داماهی» در پاسخ به افرادی که موسیقی تلفیقی را موسیقی ساختارشکنی می‌دانند،عنوان کرد: برخی از اساتید موسیقی تلفیقی را از نظر اینکه با عناصر دیگری ترکیب می‌شود،ساختارشکن می‌دانند و من نظر متفوتی دارم که کاملا با این عقیده مخالفت دارد؛ به نظرم یک سری از موسیقی‌ها  اشتراکاتی کاملا ساختاری و فرمی  با یکدیگر دارند که تشخیص این تشابهات نیاز به  ذهنی هوشمند دارد تا بتوان به شکلی درست آنها را با همدیگر همگن کرد. این اتفاق دقیقا مشابه آشپزی است به این صورت که عناصر با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا نتیجه دلخواه بعمل بیاید و وقتی این اتفاق می‌افتد، مزه دلخواه به دست می‌آید. من هم به همین شکل به موسیقی تلفیقی نگاه می‌کنم و به نظر من این نه تنها از اصالت عناصر کم نمی‌کند بلکه به این عناصر کمک می‌کند تا در دوره‌های مختلف فراموش نشوند و درواقع قابلیت جدیدی از موسیقی را ارائه می‌کند که حتی ارج و قرب آن را بیشتر می‌کند، درنتیجه محصول جدیدی از این ترکیب بیرون می‌آید.

وی ادامه داد: به نظر من میکس موزیکهای مختلف اهمیت زیادی دارد و اگر دقت کنید هر سبک جدیدی که در طول تاریخ بوجود آمده و الان بعنوان یک سبک مستقل جا افتاده،از تلفیق بوجود آمده است. چه  درموسیقی غربی که نمونه‌های بیشتری دارد و چه در موسیقی سنتی ،مقامی و محلی ما. من فکر می‌کنم اساسا خیلی از سبکهای مختلف و اسامی زیادی که در موسیقی سراغ داریم از تلفیق بوجود آمده‌اند.

این نوازنده گیتار باس  درخصوص نقش موثر موسیقی تلفیقی در ارائه موسیقی محلی به شکلی جذاب برای مخاطبان جوان، اظهار داشت: اغلب گروه‌هایی که مدل ما کار می‌کنند و بر روی موسیقی منطقه‌ای خاص از ایران تمرکز دارند باعث می‌شوند که معضل کاهش مخاطب موسیقیهای محلی کاهش پیدا کند . موسیقی تلفیقی تولد جدیدی از موسیقی‌های محلی است، به این صورت که موسیقی‌های فراموش شده به صورتی جدید و با تزئینی بهتر در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند تا نسل جوان توجه بیشتری به آنها بکند. البته اگر ما کارمان را درست انجام بدهیم، هسته و اصالت موسیقی حفظ می‌شود و به طرف ابتذال نمی‌رود .

وی ضمن اشاره به این موضوع که تحصیل و سواد در موسیقی نقش پررنگی در فعالیت موسیقایی ندارد و این گونه نیست که هرکس تحصیلات موسیقایی ندارد نباید در این زمینه فعالیت کند، افزود: کم وبیش شاهد کارهایی در این عرصه هستیم که به نوعی کپی برابر اصل تولیدات موسیقی کشورهای دور و اطراف است، البته این اتفاق بیشتر در موسیقی پاپ می‌افتد و درمورد سبکهای دیگر چنین نظری ندارم. سبک پاپ به این علت که بخش اقتصادی قوی‌ای  دارد،موزیسین‌ها را  به دنبال الگویی می‌کشاند که از قبل امتحان خود را پس داده باشد و اغلب افراد با استفاده از این الگو و تغییراتی کوچک،اثری اورجینال از خود را بوجود می‌آورند و این موضوع خلاقیتی ندارد و بعد از مدتی ضربه زیادی به گوش جمعی می‌زند بطوریکه سلیقه مخاطب را به ابتذال می‌کشاند، البته این موضوع جهانی است و تنها در ایران شاهد آن نیستیم. اصولا پاپ در دنیا نازل شده و موسیقی‌های این سبک آنقدر زیاد و شبیه به هم شده که کمتر صدای متفاوتی در آن می‌شنویم.

«دارایی" درخصوص نقش جشنواره‌های موسیقی در رشد تولیدات این عرصه و معرفی بهتر گروه‌های شرکت کننده گفت: جشنواره‌ها اهمیت زیادی در برنامه فرهنگی کشورها دارند،خصوصا فستیوال‌های بین المللی که بسیار مهم هستند . به نظرم در کشور ما نیاز بیشتری به برگزاری جشنواره‌های تخصصی که از نظر اجرا قوی هستند،وجود دارد که همه گروهها بتوانند در آن  شرکت کنند و این جشنواره اعتبار بیشتری کسب کند. دولت باید سرمایه گذاری بیشتری بر روی این جشنواره‌ها صورت بدهد تا شاهد روند رو به رشد این اتفاق فرهنگی باشیم.

سرپرست گروه"داماهی" درانتها گفت: خوشبختانه ما تا به حال در برگزاری کنسرت‌ها به مشکل برنخورده‌ایم و ما به این دلیل که روی موسیقی محلی کار می‌کنیم و روی ادبیات تکیه داریم،کمتر در مجوز به شعر دچار مشکل شده‌ایم. از طرفی موزیک ما ساز و کار مشخصی دارد و از این حیث هم اذیت نشده‌ایم.

گفت و گو از : اعظم صفایی

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲