جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۴۳
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸
فاطمه شعبانی: روز گذشته در فضای مجازی به طور گسترده خبر وعکس‌هایی منتشر شد حاکی از وجود قرص وکپسول‌های بیهوشی و برنج در کیک و ویفر‌های تولیدی شرکت‌های معروف غذایی ایرانی و خبر دیگری هم پیوست این خبر منتشر شد که آموزش و پرورش به تمامی مدارس بخشنامه کرده که از توزیع کیک‌های «تیتاب و تاینی مینو و شیرین عسل و پچ پچ» در سطح مدارس ممانعت به عمل آید. برای اطلاع از چندو، چون این قضیه و راستی آزمایی این خبر با «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو گفتگویی انجام داده ایم.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت:قرص ها در شبکه توزیع اضافه شده است | یک مقام آگاه در آموزش و پرورش : بخشنامه جمع آوری کیک ها در مدارس شایعه است!

خبر وجود قرص وکپسول در کیک و ویفر‌های تولیدی چند شرکت غذایی داخلی، که در فضای مجازی منتشر شده و بخش نامه ممانعت توزیع این خوراکی‌ها در مدارس چقدر صحت دارد؟

درباره این خبر که چند روزی است در فضای مجازی دست به دست می‌شود بررسی‌هایی که از طرف بازرسان ما انجام شده است هیچ مشکلی در خط تولید این شرکت‌ها مشاهده نشده است، اینکه  در خط تولید چیزی اضافه شده یا جسم خارجی داخل کیک، ویفر یا بستنی قرار گرفته باشد وجود ندارد. در مورد اینکه آموزش و پرورش بخشنامه کرده باشد اطلاعی ندارم و قاعدتا موضوع جمع آوری و محدودیت عرضه یک محصول غذایی در حوزه اختیارات آموزش و پرورش نیست. اگر قرار باشد پرونده غذایی داشته باشد یا بخواهد در سطح عرضه جمع آوری شود در حوزه اختیارات سازمان غذا و دارو است. بررسی‌های همکاران ما در سازمان غذا و دارو تاکنونی چنین چیزی را نشان نداده است و ما هم مشکلی را در خطوط تولید فرآورده‌ها مشاهده نکرده ایم اگر اتفاقی می‌افتد که مشکوک هم هست در سطح عرضه است و از نظر انتظامی و امنیتی قابل پیگیری است. قطعا عزیزانمان در دستگاه نیروی انتظامی و امنیتی در چارچوب دستگاه خودشان موضوع را پیگیری خواهند کرد. در هرصورت اینکه جسم خارجی در محصولات حداقل ۱۲ شرکت در فقط ۲ استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشاهده می‌شود قطعا پروژه مشکوکی است و ارتباطی به خطوط تولید و پخش فرآورده‌های غذایی ندارد و باید در سطح عرضه بررسی شود که چه اتفاقی دارد می‌افتد آنهم از قوه صلاحیت ما خارج است.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت:قرص ها در شبکه توزیع اضافه شده است | یک مقام آگاه در آموزش و پرورش : بخشنامه جمع آوری کیک ها در مدارس شایعه است!

پس این عکس‌ها غیر واقعی نیست و ریشه در واقعیت دارد؟

 مواردی که ما دیدیم دقیقا مشخص ونشان دهنده این است که بعد از تولید به آن فرآروده اضافه شده است. مشخصا معلوم است این کپسول در فرایند پخت وجود نداشته و قرص‌ها و کپسول‌ها کاملا سالم است. مواردی که ما مشاهده کردیم موردی که مربوط به خط تولید می‌شود همکاران ما بررسی کردند بعضا مواردی که اطلاعات دقیق تری دادند به جز پخش خبر در صفحه‌های مجازی آمدند و مراجعه کردند همکاران ما در سطح عرضه مراجعه کردند و موارد موجود در آن سطح را بررسی کردند هیچ مورد دیگری مشاهده نشده و کاملا مشکوک است و تا این لحظه به هرچیزی مرتبط است الا خط تولید و کارخانه و تولید این فراورده ها؟! از نظر ما هیچی داخل کیک و ویفر تولیدی شرکت‌ها نبوده است. همچنین ربطی به ایمنی و سلامت در حوزه سازمان صنایع ندارد. وقتی در برهه زمانی خاص در محصولات ۱۲ شرکت در ۲ استان چنین چیزی را می‌بینید قطعا اتفاق یک اتفاق مشکوک است ربطی به این شرکت‌ها ندارد.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت:قرص ها در شبکه توزیع اضافه شده است | یک مقام آگاه در آموزش و پرورش : بخشنامه جمع آوری کیک ها در مدارس شایعه است!

من درست متوجه شدم مستندات تنها این عکس‌ها نبوده است و بازرس‌های شما در سطح توزیع در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشاهده کرده اند؟ پس خبرش خیلی هم شایعه نیست واقعیت بوده که باید پیگیری شود؛ از کجا این قرص‌ها اضافه شده است؟

 بیش از ۳۰ مورد در استان هرمزگان بررسی کردیم در سطحی که ادعا می‌شده است، بقیه محصولات مشابه را بررسی کرده اند مورد مشابه ندیدیم. عرض کردم  از لحاظ ایمنی و سلامت فرآورده غذایی ما موردی در خطوط تولیدشرکت‌های تولیدی نداریم هر اتفاقی افتاده در سطح عرضه از طرف فرد یا افرادی به هردلیلی به چنین موضوعی پرداختند یا  دامن زدند ما در سطح تولید چنین چیزی را ندیدیم.

پس خبرمسمومیت دانش آموزان ناشی از استفاده از این محصولات را در شهر‌های جنوبی را نفی می‌کنید؟

این‌ها اخبار جعلی و شایعات  مجهولی است که متاسفانه هرازگاهی در فضای مجازی با منابع نامشخص منتشر می‌شود خیلی از این‌ها جعلی است و بار‌ها و بار‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و هیچ ارزشی ندارد.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت:قرص ها در شبکه توزیع اضافه شده است | یک مقام آگاه در آموزش و پرورش : بخشنامه جمع آوری کیک ها در مدارس شایعه است!

یک مقام آموزش و پرورش که مایل به ذکر نامش نبود در پاسخ پیگیری‌های ما در مورد صدور بخشنامه عدم فروش این محصولات اظهار داشتند: «از طرف وزاتخانه چنین بخشنامه‌ای صادر نشده است و اگر صادر می‌شد ما مطلع می‌شدیم و این بخشنامه صرفا شایعه‌ای در فضای مجازی است.»
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲