پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸
الف. شکاری: در ادامه سری مقالات تحت عنوان «با دیباچه تا اسکار» به بررسی شانس‌های اسکار سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم. در مطلب گذشته به نامزد‌های احتمالی شاخه اسکار نقش مکمل مرد امسال با حضور ستاره هایی، چون آل پاچینو، تام هنکس، آنتونی هاپکینز، برد پیت، ویلم دفو و جو پشی، نگاهی انداختیم. حالا در اینجا می‌خواهیم مهم‌ترین شانس‌های اسکار نقش اول مرد، یکی از مورد توجه‌ترین بخش‌های اسکار را از نظر بگذرانیم.

در ابتدا باید اشاره کنیم اصلی‌ترین شانس شاخه نقش اول مرد امسال برخلاف عقیده عمومی «واکین فینیکس » ستاره فیلم «جوکر» نیست بلکه « آدام درایور » با بازی درخشانش در فیلم «داستان ازدواج» محصول نتفلیکس بیشترین اقبال را از سوی منتقدان بدست آورده است، درایور در فیلم «داستان ازدواج» در نقش یک کارگردان تئاتر که در کشاکش طلاق از همسر بازیگرش قرار دارد، ظاهر شده است. «داستان ازدواج» به کارگردانی نوا بامبک از همان نمایش نخستش در جشنواره فیلم ونیز در آگوست امسال نظر منتقدان را به خود جلب کرد، اوون گلیبرمن منتقد ورایتی یکی از شاخص‌ترین منتقدانی بود که در ستایش «داستان ازدواج» به بازی دو بازیگر اصلی فیلم آدام درایور و اسکارلت جوهانسون اشاره کرد و بازی‌های آن‌ها را ماهرانه خواند.

دومین بخت این شاخه اسکار از آن « واکینن فینیکس » بازیگر صاحب سبک دو دهه اخیر سینماست. فینیکس که بسیاری از دوستدارانش و البته برخی منتقدان معتقدند آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی حداقل یک اسکار به او بدهکار است امسال با نقش اسطوره‌ای «جوکر» پا به میدان مبارزه نهاده است، شاید اگر اهالی سینما می‌خواستند یک نفر را بعد از مرگ هیت لجر شایسته پوشیدن ردای دلقک آنارشیست سینما بنامند، آن شخص بی گمان کسی نبود جز همین واکین فینیکس. فینیکس که بعد از مرگ زود هنگام برادر با استعدادش (ریور) بیش از پیش نامش در محافل سینمایی شنیده شد اولین بار با فیلم «گلادیاتور» (۲۰۰۰) نامزد جایزه اسکار شد، جایزه‌ای که دو بار دیگر با فیلم‌های «سر به راه باش» و «استاد» نامزد آن شد. حالا امسال به نظر می‌رسد فینیکس بیش از پیش به بردن این جایزه نزدیک شده است، خیلی از منتقدان و تحلیل گران شناخته شده مثل مایکل موستو از «نیونونکست»، ادوارد داگلاس از «ویکند واریر» و یا طارق خان از «فاکس» شانس فینیکس را برای دریافت نخستین اسکار بازیگری اش در فیلم «جوکر» زیاد می‌دانند.

درباره گزینه سوم جایزه اسکار بازیگری امسال باید بگوییم، شاید اگر در اواخر دهه ۲۰۰۰ از پر و پا قرص‌ترین هوادار رابرت دنیرو ستاره بزرگ سینمای جهان می‌پرسیدید که آیا این بازیگر شانسی برای نامزدی جایزه اسکار در ادامه زندگی اش دارد یا نه، بدون شک جواب آن شخص «نه» بود، دنیرو در اواخر دهه ۲۰۰۰ با حضور در فیلم‌های اغلب کم ارزش و بی ارزش تبدیل به سایه‌ای از شمایل اسطوره‌ای خود در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ میلادی شده بود و روند کاری او روز به روز در حال نزول بود البته دنیرو در اوایل دهه دوم قرن بیست و یکم با همکاری با دیوید اُ. راسل به گونه‌ای دوباره احیا شد و حالا پس از ۲۵ سال دوباره با اسکورسیزی، دوست دوران با شکوهش همکاری کرده است، همکاری‌ای که به نظر می‌رسد برای دنیرو و اسکورسیزی خوش یمن باشد و طلسم نامزدی اسکار نقش اول مرد رابرت دنیرو را بعد از ۲۸ سال (فیلم «تنگه وحشت») بشکند. (دنیرو البته ۷ سال پیش نامزد جایزه اسکار نقش مکمل مرد شده است.) رابرت دنیرو در جدیدترین ساخته اسکورسیزی با نام «مرد ایرلندی» در نقش فرانک شیرانِ آدمکش، کسی که سینه اش مخزن اسرار بسیاری از مخوف‌ترین اتفاقات قرن بیستم آمریکاست ظاهر شده است، بنا به نظر تحلیل گران رابرت دنیرو حتی با وجود نامزد نشدن در جوایز گلدن گلوب امسال احتمالا می‌تواند یکی از ۵ نامزد بازیگری نقش اول مرد امسال لقب بگیرد.

دنیرو ۷۶ ساله در صورت نامزدی یکی از پیرترین بازیگران نقش اول مرد سینما نیز خواهد بود که به این افتخار نایل می‌شود. رکورد پیرترین نامزد‌های جایزه اسکار نقش اول مرد به ترتیب در اختیار ریچارد فارنسورث ۷۹ ساله برای فیلم «داستان سرراست»، بروس درن ۷۷ ساله برای فیلم «نبراسکا» و هنری فوندا ۷۶ ساله برای فیلم «دریاچه طلایی» است؛ فوندا البته تنها کسی در میان این افراد است که موفق به دریافت این جایزه  شده است.

چهارمین نامزد احتمالی این بخش « آنتونیو باندراس » ستاره مشهور اسپانیایی سینمای جهان است کسی که در طول دوران بازیگری اش چندان مورد توجه منتقدان نبوده است، باندراس را سینمادوستان اغلب با فیلم‌های مربوط به گیشه می‌شناسند با این حال امسال این بازیگر اسپانیایی در فیلم «درد و شکوه» پدرو آلمودوار در نقش یک کارگردان پا به سن گذاشته که دوران طلایی اش را پشت سرگذاشته خوش درخشیده است بگونه‌ای که بسیاری از تحلیل گران شانس باندراس را برای کسب اولین نامزدی جایزه اسکارش در فیلم «درد و شکوه» بسیار می‌دانند البته باید اشاره کرد برخی از تحلیل گران حتی پا را فراتر نهاده و باندراس را یکی از شانس‌های اصلی دریافت لقب بهترین بازیگر مرد امسال می‌دانند.

جاناتان پرایس بازیگر ۷۲ ساله ولزی نقش پاپ فرانسیس در فیلم «دو پاپ» محصول نتفلیکس، لئوناردو دی کاپریو ستاره مشهور فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» جدیدترین ساخته کوئنتین تارانتینو و کریستین بیل بازیگر فیلم «فورد علیه فراری» دیگر شانس دار‌های نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد امسال هستند.

در محافل سینمایی البته نام‌های دیگری، چون تارون اگرتون، آدام سندلر ادی مورفی هم به عنوان بازیگران دارای شانس نامزدی جایزه اسکار بازیگری به گوش می‌رسد.

البته با وجود همه این احتمالات، برای تحلیل نهایی باید منتظر تصمیم نهایی آکادمی اسکار در قبال نامزد‌های اسکار بازیگری امسال باشیم.
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار