جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸
در دیدار مشاور اجرایی معاونت هنری ارشاد و دبیر جدید کارگروه ساماندهی مد ولباس با متولیان برگزاری رویداد‌های مد و لباس کشور مطرح شد:

به گزارش دیباچه ، روز گذشته ، دیدار«حمید قبادی»  مشاور اجرایی معاونت هنری ارشاد و « سیده مرضیه شفاپور» دبیر جدید کارگروه ساماندهی مد و لباس با متولیان برگزاری رویدادهای مد و لباس کشور برگزار شد.

در ابتدای این دیدار « حمید قبادی » دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس به معرفی « شفاپور» به عنوان دبیر جدید ساماندهی کارگروه مد و لباس پرداخت و ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه ایشان فردی واجد شرایط و آشنا به کار هستند شاهد عملکرد خوبشان در این دوره باشیم.

نمایشگاه مد و لباس ، مخاطب تخصصی دارد و لباس فروشی نیست | موسسات، مجوز رسمی دریافت کنند!

مشاور اجرایی معاونت هنری ارشاد ادامه داد:« ما موضوعی را به عنوان استانداردهای برگزاری نمایشگاههای مد و لباس مطرح کردیم و با واکنش های متعددی مواجه شدیم ، بخشی از این واکنش ها از طرف نهاد های صنفی و واحد های برگزار کننده بود. خیلی ها معتقد بودند که ما نباید وارد شویم اما برگزاری نمایشگاه های مد و لباس مصوبه کار گروه مد و لباس به منزله آئین نامه دولت است، هرچه را که وزارت ارشاد اسلامی تصویب کند برای همه دستگاهها لازم الاجرا است. ما 600-700 مجوز صادر کردیم، چون الگوی خاص و نمونه خارجی نداشتیم ،آزمون وخطا بود و در نتیجه به مدلی رسید که الان با آن مواجه هستیم.»

« حمید قبادی» به نقدهای وارده اشاره کرد:« نقدهایی بود که بعضی از این نمایشگاهها تبدیل به یک ویترین خیابان در فلان هتل شده است به عبارتی ما لباس فروشی ها را به هتل می بریم این به شدت مورد انتقاد و اعتراض بود. خیلی از شما فعالان مد و لباس که نزد ما و همکاران ما آمدید گفتید ما نمی خواهیم لباس فروشی راه بیندازیم و می خواهیم یک نمایشگاه فاخری داشته باشیم که مقدمتا بتواند یک واکنش گروهی را جلب کند. پاسخ ما به منتقدین این بود که ما برای معرفی ظرفیت مد لباس کشور به این روش نیاز داریم . متاسفانه برای شما که برگزار کننده بودید یک عیاری را به غلط ایجاد کردیم که اگر بازدیدکننده زیاد بود مشخص می شد که شما موفق هستید و در غیر این صورت غیر موفق بود. هرچند این بخشی از مقصود نمایشگاه است امابخش اصلی اش این است که ما بتوانیم ظرفیت مد و لباس ایران را عرضه کنیم تا جایی که فلان مجموعه بزرگ، برندهای خارجی را بیرون و برند های داخلی را جایگزین کند.»

نمایشگاه مد و لباس ، مخاطب تخصصی دارد و لباس فروشی نیست | موسسات، مجوز رسمی دریافت کنند!

دبیر سابق کارگروه مد و لباس اظهار داشت:« اولین قدم این بود که بیاییم ادبیات استاندارد سازی را در نمایشگاه هایمان اعمال کنیم. ما باید به قوانین علمی مد بپردازیم. محتوا باید صد درصد ایرانی و بومی و مطابق با ارزشهای ایرانی باشد. « علم بین المللی مد» می گوید نمایشگاه مد، مخاطب تخصصی دارد و لباس فروشی نیست. باید یک برگردانی برای عملکردمان داشته باشیم و نگاهمان را از لباس فروشی صرف خارج کنیم. اولین شرطش برای علمی شدن بعداز مبانی حضور طراحان، مخاطب خاص است. شما باید بروید به سمت اینکه اگر می خواهید نمایشگاه  برگزار کنید مخاطبانتان ،کارگروه های فعال در مد و لباس باشد، مثل مال های بزرگ تهران، فروشگاهها و تولید کننده ها و اهالی علم و و دانشجوهای این حوزه اینها مخاطب اصلی شما هستند. شرط اصلی داشتن مخاطب تخصصی است. اینها نیاز به زیر ساخت فکری دارد شرکت کننده شما باید اول توجیه شود که اول: نمی آید تک فروشی کند دوم: مخاطب خاص دارد و به اقتضای مخاطب تخصصی اش باید نمایشگاه و غرفه اش را ارائه کند، شاید ماهیت اقتصادی هم در پس این کار فرهنگی و الگو سازی باشد اما ویترین و ماهیتش اقتصادی نیست. سوم: در این کار روابط حقوقی می خواهد، باید اینجا یکسری روابط عمومی حاکم باشد مصادیق همه اینها باید به شرکت کننده ها منتقل شود.»

»قبادی» در ادامه گفت:« شما نمی توانید مد سازی را صرفا با مدل های گذشته انجام بدهید. تصور کنید بیشترین فروش در یک نمایشگاه چقدر است، یک نمایشگاهی که 30 میلیون می فروشد 7-8 میلیون را باید بابت تبلیغات بدهد و 50 درصد هم هزینه است و تقریبا10 میلیون  می ماند. از یک نمایشگاه که یک ماه تلاش کرده و خلق کرده است 10 میلیون عایدش می شود آیا این حق هنرمند است؟.»

«حمید قبادی » به طرح استانداردسازی مجموعه مدو لباس اشاره کرد و گفت:« مصداق استاندارد سازی ، شما فعالان مد و لباس هستید. شما چقدر خروجی کسب و کار داشتید؟ ما داریم از لباس فروشی دور می شویم و به این کار غنای علمی می بخشیم. ما نگاه غیر انتفاعی نداریم و نمی گویم مجانی کار کنیم بلکه به سمت فروش امتیاز طرح  برویم که ساز و کار حقوقی دارد. خیلی وقتها بین مالکیت مادی و معنوی تفاوت قائل نمی شویم، یادتان باشد مالکیت معنوی مادام العمر است و هیچ کس حتی خود مالک نمی تواند  آن  را بفروشد اما مالکیت مادی- وقتی با آن هویت اجرایی و عملیاتی وارد بازار می شود- فروش امتیاز بهره برداری از یک اثر را مالکیت مادی می گوییم که این قابل فروش است، مثل دیوان حافظ، چند هزار سال هم بگذرد دیوان حافظ برای ما، دیوان حافظ است  و تا مادام العمر این مالکیت معنوی است. روی  لباس و موسیقی هم همینطور است. بنابراین رابطه حقوقی بین طراح نمایاشگاه در کنار سایر پیوستها باید پیوست حقوقی هم داشته باشد. بحث آخر فعالیت جمعی این ذوق شماست که چه کار می توانید انجام بدهید که موید رویکرد فرهنگی هنری شما باشد مثل افتتاحیه هاو بزرگداشتها. به طور مثال مرحوم خانم« قمر امامی» جز اولین فارغ التحصیلان مد پاریس بود که از ایشان در یکی از رویدادها دعوت و از این خانم 90 ساله تقدیر کردیم. این کار فوق العاده ای نیست اما خوب است مردم بدانند که در این عرصه چنین بزرگانی هستند. یکی دیگر از کارهای شما در نمایشگاهها باید رونمایی از آثار باشد طوری که مانند مجله ها مخاطب شما منتظر شماره جدید نمایشگاهتان باشد.»

نمایشگاه مد و لباس ، مخاطب تخصصی دارد و لباس فروشی نیست | موسسات، مجوز رسمی دریافت کنند!

دبیر سابق کارگروه مد و لباس ادامه داد:« این جلسه برای ما خیلی با اهمیت دارد ما موظف به اعمال قانون و حمایت از شما که قانونی کار می کنید، برای ایجادظرفیت و زمینه برای کارقانونی هستیم. در این جلسه ما موضوع دیگری را دنبال می کنیم و آن این است که به سوی نمایشگاه های فاخر برویم که هویت پیدا کند، به معنای واقعی شما پاساژ دار نیستید. نمایشگاه های ما باید برون کرد مد لباس ما باشد ودستاورد این جلسه این باشد که به سوی استاندارد سازی برویم.»

قبادی به این نکته تاکید کرد:« مهم حمایت از طرح ها است. قانون مشخص کرده است قانون حمایت از مولفان و پدید آورندگان که از طرح های تصویب شده در کارگروه مد و لباس است. سامانه حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محاکم دارند و حکم قضایی و حمایتی صادر می کنند. من دست کم 20 مورد از این پرونده ها را سراغ دارم. الان در دادگاه فرهنگ و رسانه شعبه تخصصی برای مد و لباس ایجاد شده است و در این 3-4 ساله آثار طراحان در همه حوزه هایی که در مالکیت مادی و معنوی قابلیت ثبت دارد قابلیت مالکیت معنوی هم دارد، ما امکان مالیکت قانونی را فراهم کردیم و وجود دارد مشروط براینکه اول علاوه بر« شیما» در سامانه حقوقی وزارت ارشاد اسلامی ثبت مالیکت شده باشد و مشروط برشاکی خصوصی است جز قوانینی است که نیاز به شاکی خصوصی دارد این 2 شرط را رعایت بکنیم دوم اینکه شاکی خصوصی باشند.»

نمایشگاه مد و لباس ، مخاطب تخصصی دارد و لباس فروشی نیست | موسسات، مجوز رسمی دریافت کنند!

 در ادامه« مرضیه شفاپور» توصیه کرد:« به رعایت و اعمال تعهدات شرکت کنندگان در نمایشگاهها پایبند باشید که این یک نکته مثبت در عملکرد است و دوم اینکه اعمال نظرهای تخصصی که به کار می برید است یعنی حتما راجع به بحث تخصصی خودتان ورود پیدا بکنید و این باعث می شود که هم محصول و هم خود شما بهتر به جامعه معرفی بشوید.»

 شفاپور ادامه داد:« سیاستهای ما عین قبل است اما به بعضی بخش ها با توجه به حساسیت، توجه ویژه خواهد شد.. جشنواره نهم نزدیک است و ما داریم به سمت این می رویم که موسسات مجوز رسمی دریافت کنند و حضور پررنگ داشته باشند.»

گفتنی است سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری  چندی پیش در حکمی سیده مرضیه شفاپور را به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد.

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲