پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸

مهدی علی‌میرزایی با تأکید بر اینکه هیچ یک از وعده‌های مسئولان جشنواره برای حضور فیلم‌ها در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر عملی نشد گفت: همه وعده‌های سال گذشته مسئولان جشنواره فجر تنها برای روشن ماندن چراغ این رویداد بود.
مهدی علی‌میرزایی نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار دیباچه اظهار داشت: آنطور که گفته می‌شود جشنواره فیلم فجر ویترینی برای سینمای ایران است اما اتفاقات اصلی و مهم و در واقع بازی بزرگ در سینمای ایران جای دیگری در حاشیه این جشنواره اتفاق می‌افتد.
علی‌میرزایی تصریح کرد: سینما نوعی شعبده است و شعبده‌بازهای ضعیف دستشان به راحتی رو می‌شود و در واقع شعبده‌ای برای ارائه ندارند. این ویژگی گویا در سینمای ایران خارج از قاب سینما هم وجود دارد و در تجربه‌ای که من داشتم به نظر می‌رسد برای موفقیت باید شعبده‌هایی بلد باشی و برای حتی حضور در جشنواره فیلم فجر باید با احتیاط تصمیم بگیری و عمل کنی.

همه وعده‌های سال گذشته مسئولان جشنواره فیلم فجر تنها برای روشن ماندن چراغ این رویداد بود | افراد زیرک  خود را  درگیر جشنواره فجر نمی‌کنند!این کارگردان در ادامه اظهار داشت: سال گذشته که فیلم سینمایی «پالتو شتری» را ساختم به ما وعده دادند هر فیلمی که در جشنواره فجر حضور داشته باشد می‌تواند در سال آینده بدون هیچ مشکلی در شرایطی مطلوب اکران شود. من نیز با همین ذهنیت فیلم سینمایی «پالتو شتری» را به جشنواره تحویل دادم اما متأسفانه بعد از جشنواره شاهد خلف وعده‌هایی بودم که برایم کاملاً مشخص بود، همه وعده‌ها فقط برای روشن بودن چراغ جشنواره بود و مسئولان پس از جشنواره همه وعده‌ها را فراموش کردند.
وی افزود: با توجه به این مسائل نمی‌توان حضور در جشنواره را اتفاقی مثبت یا منفی ارزیابی کرد و این موضوع کاملاً به رویکرد و استراتژی ساخت فیلم بستگی دارد. اگر عوامل ساخت فیلم برای بازگشت سرمایه نگرانی دارند و کارگردان یا با سرمایه شخصی فیلم را ساخته و یا در قبال بازگشت سرمایه مسئول است و در اکران قدرت لابی کردن ندارد، باید حضور در جشنواره را با احتیاط انتخاب کند ولی اگر فیلم در شرایطی ساخته شده که بازگشت سرمایه جزو اولویت‌های اصلی نیست می‌توان به راحتی و بدون نگرانی در جشنواره حضور داشت.
کارگردان فیلم سینمایی «پالتو شتری» اظهار داشت: «پالتو شتری» یک فیلم کمدی است و به بخش اصلی جشنواره فیلم فجر راه یافت و من در سال گذشته به این تجربه رسیدم که در شرایطی که فیلمسازان جوان و کم‌تجربه از حضورشان در جشنواره فجر خوشحال هستند معادلات اصلی در جای دیگری مطرح بود و سر میز دیگری اکران فیلم‌ها در سال آینده مشخص می‌شد. در تجربه سال گذشته برای من روشن شد که افراد زیرک در سینمای ایران خود را چندان درگیر جشنواره فجر نمی‌کنند.
علی‌میرزایی در ادامه تصریح کرد: امروز برای من معتبر یا نامعتبر بودن جشنواره فجر مطرح نیست، جشنواره فیلم فجر تنها برای برخی افراد می‌تواند دغدغه و مسأله باشد که از بابت مسائل بسیاری خیالشان راحت است. امسال اگر داریوش مهرجویی در جشنواره حاضر نمی‌شود و یا سال گذشته کمال تبریزی درباره حضور در این رویداد فرهنگی هشدار داده به دلیل تجربه‌ای است که این فیلمسازان باتجربه در سال‌های گذشته به دست آورده‌اند و به طور قطع آن‌ها بهتر از هر سینماگر دیگری می‌توانند درباره این مسائل اظهار نظر کرده و تصمیم بگیرند.
وی در پایان اظهاراتش گفت: همانطور که اشاره کردم باید استراتژی فیلمسازی فرد مشخص باشد و بداند که حضور در جشنواره خطرات بسیاری دارد که ساده‌ترین آن اسپویل شدن فیلم است و خدشه‌دار شدن فیلم در دسته‌بندی رسانه‌ها یکی دیگر از آسیب‌های جدی است که ممکن است به فیلم وارد شود. صحبت کردن درباره رسانه‌ها باید با احتیاط صورت بگیرد اما آن‌هایی که تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند و با فضای کاخ جشنواره آشنا هستند می‌دانند که در آن زمان رسانه‌ها بسیار تأثیرگذار هستند و می‌توانند سرنوشت یک فیلم را به طور مشخص کنند.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲