جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۸۸۵
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸

اعظم صفایی : «پدرام نیک نفس» خواننده ومدرس آواز سبک "پاپ" و"راک" که حدود 18 سال سابقه فعالیت موسیقایی دارد در ابتدا کار خود را با نوازندگی "گیتار کلاسیک" شروع کرد و پس از مدتی به دلیل صدا و استعداد خوبی که داشت،وارد عرصه خوانندگی شد. گروه"نجوا" اولین گروه غیر رسمی موسیقی بود که او در آن شروع به فعالیت کرد ،گروهی که اعضای آن را جمعی از همکلاسی‌هایش تشکیل می‌دادند و با این گروه اجراهایی در "خانه معلم"،"دانشکده  توانبخشی " و"دانشکده علوم پزشکی" برگزار کرد .بعد از آن مدتی با  پیوستن به گروه"وندیدا" سبک متفاوتی از "راک "را تجربه کرد و اجراهای بسیاری به نفع کودکان مبتلا به سرطان وبیماران قلبی برگزار کرد؛ گروه  "وندیدا" در یکی از مسابقات خارجی عنوان "برترین گروه راک قاره آسیا" را کسب کرد،فستیوالی با نام"شمال" که مدتها پیش هرساله  در امارات متحده عربی برگزار می‌شد. بعد از آن او بعنوان مدرس آواز پاپ و راک  در موسسات مطرحی نظیر"رنگین کمان"،"هزاردستان" ،"آوای ماهان" و"راستین  فعالیت کرد و این فعالیت تا به امروز ادامه دارد.برگزاری جشنواره"همدلان" از فعالیتهایی است که "پدرام نیک نفس" شخصا اقدام به برگزاری آن کرد،این مسابقات در بهمن ماه سال 1394 گذشته انجام شد و شش گروه مستقل "راک" در آن فعالیت داشتند که در نهایت یک گروه با انتخاب هیأت ژوری به مقاوم اول دست یافت.او علاوه بر این فعالیت‌ها به کار تنظیم،میکس و مسترینگ مشغول است و اجراهای زیادی با گروه‌های مختلف نظیر"جستو"،  "اکتاورس" ،"آوای ماهان" و"گروه کر کاما" و گروه‌های بین المللی دیگری مانند"کرویت" داشته است و آلبومی بنام"چتر رویاها" را با همکاری گروه"کروم" منتشر کرد؛ "نیک نفس" این  روزها بعنوان خواننده و آهنگساز با گروه"هامان" یکی از مطرح ترین گروه‌های راک همکاری دارد،این گروه تا کنون اجراهای متفاوتی داشته و چند ترک و ویدئو کلیپ منتشر کرده است؛"هامان " یکی از گروه‌های موسیقی است که توانسته در صدا وسیما در برنامه "فرش فیروزه‌ای" اجرا داشته باشد.

 

مردم ما گوش موسیقایی خوبی ندارند |یک سری آدم بعنوان خواننده مطرح شده‌‌اند که از امکانات موجود سوءاستفاده کرده‌ ومعروف شده‌اند!

خواننده گروه "هامان" در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه در خصوص دلیل علاقمندی‌اش به سبک "راک" گفت: من از کودکی در خانواده‌ای بزرگ شدم که موزیسین بودند ،دایی من خواننده و نوازنده پیش از انقلاب بود و پسردایی‌های من گیتاریست بودند همینطور مادرم که علاقه زیادی به خوانندگی داشت به همین دلیل فضایی که در آن رشد کردم با موسیقی بیگانه نبود. علاقمندی من تنها به سبک راک نیست ومن اغلب آهنگها را گوش می‌کنم ولی سلیقه من بیشتر به "راک" نزدیک تر است و از  گذشته با گوش دادن به این سبک جذب آن شدم.

وی در رابطه با وضعیت استقبال مخاطبان از این سبک اظهار داشت: هر سبکی مخاطب خود را دارد و در تمام دنیا سبک‌های مختلفی از موسیقی وجود دارد که اغلب ایرانی‌ها اطلاعات کمی راجع به انها دارند؛ درواقع  به مخاطب ایرانی معرفی نشده‌اند این موضوع باعث شده مردم هر نوع از موسیقی را که معرفی شده بپذیرند ؛هر سبکی خاص بودن خود را دارد و بخشی که این سبک را به عامه مردم وصل می‌کند،بخش "مردمی" موسیقی و به اصطلاح "پاپیولار است؛ این شامل حال سبک راک هم می‌شود و ما هم در "هامان" سعی می‌کنیم این سبک را مردمی تر کنیم؛فرم ایده‌آل تری از این موسیقی وجود دارد که طبیعتا برای عامه مردم قابل قبول نیست؛ در نتیجه تلاش ما و گروه‌هایی مثل ما براین است که این سبک را برای مردم قابل هضم و درک بکینم که نتیجه این تعامل ایجاد سبکی به عنوان پاپ راک است.

خواننده گروه "هامان" در خصوص تجربه حضور در این گروه به خبرنگار دیباچه گفت: اولین بار از طریق"آشور ظفرمرادیان" با این گروه آشنا شدم و قرار شد به گروه اضافه شوم؛اعضای هامان مدام تغییر کرده و امروز فرم ثابت تری پیدا کرده است؛ما در این گروه با سلائق مختلف سعی داریم موزیک مان را به سلیقه روز نزدیک تر کنیم البته به گونه‌ای که از فرم اصلی خودمان خیلی فاصله نگیریم تا جایی که  بتوانیم علاقمندان بیشتری جذب این سبک از موسیقی کنیم  البته هنوز خیلی مانده تا "راک"  در نزد مردم جا بیفتد شاید اگر کمی فضا بازتر شود راحت تر به این موضوع برسیم ؛یکی از جذابیتهای سبک راک اجراهای زنده آن است که می‌تواند انرژی و هیجان زیادی را به مردم منتقل کند و باعث تخلیه روحی و روانی انها شود. در مملکت ما هنوز راه زیادی تا این اتفاق باقی است اما امیدوارم تا سالهای آینده بتوانیم به آن برسیم.

وی درخصوص وضعیت حال حاضر خوانندگی اظهار داشت: به نظر من وضعیت خیلی خوب و استانداردی نیست و خواننده‌های ضعیف و غیرحرفه‌ای زیادی داریم؛ این نظر شخصی من است که با توجه به آموخته‌ها و تجربیاتی که به دست آوردم،می‌گویم ؛متأسفانه مردم ما گوش موسیقایی خوبی ندارند و فضای مناسبی برای اموزش نداشته‌اند تا تشخیص بدهند موزیک خوب چیست و خواننده خوب چه کسی است؟! در کل خواننده باید چه استانداردهایی داشته باشد و چگونه باید به او نمره داد! الان یک سری آدم بعنوان خواننده مطرح شده‌‌اند که از امکانات موجود سوءاستفاده کرده‌ ومعروف شده‌اند؛مردم ما هم فکر می‌کنند خوانندگی یعنی همین و از این بهتر نیست در صورتی که واقعیت چیز دیگری است و اگر  رقابت سالمی وجود داشت همه متوجه می‌شدند خواننده‌های بهتری هم  نسبت به این عده وجود دارند  که می‌توانند هنر خود را عرضه کنند تا این خوانندگان ضعیف خود به خود حذف شوند. .

این خواننده "راک" در پاسخ به این پرسش که به چه علت آنچنان که باید شناخته نشده؟ گفت":من بشخصه از فعالیتی که در موسیقی داشته‌ام رضایت دارم و خیلی دنبال دیده شدن نیستم البته هر آرتیستی دوست دارد همه کار او را ببینند اما الان از جایگاهی که دارم راضی هستم و افرادی که باید من رابشناسند،می‌شناسند و اگر به اندازه کافی نتوانستم معرفی شوم تقصیرکمکاری‌های  خودم بوده. الان خواننده‌ها مدیر برنامه و تهیه کننده دارند ولی در زمانی که من شروع به کار کردم از این خبرها نبود وکسی نبود تا من را در مسیر درست هدایت کند؛اما از تجربیاتی که به دست اوردم بهتر استفاده می‌کنم.

وی افزود:  تهیه کننده‌ها در تمام دنیا به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند اما در کشور ما اینطورنیست این افراد یک سری دلال هستند که نه سلیقه دارند و نه دانش و فقط به فکر پول درآوردن هستند،آن هم به کثیف ترین شکل ممکن. این موارد کمکی به رشد موسیقی و موزیسین‌های ما نمی‌کند و طبیعتا در چنین محیط کثیفی کسی دوام نمی‌آورد،برای کنسرتی که می‌گذارید از سالن ،تهیه کننده و هزار و یک عوامل باید هزینه کنید و در آخر چیزی برای هنرمند باقی نمی‌ماند! و هنرمندی که درآمدی ندارد انگیزه‌ای برای کار ندارد؛ این فیلم سینمایی نیست و واقعیت امروز دنیای موسیقی است و تنها کسانی شانس دارند که  در وهله اول یا خیلی پولدار هستند و یا اگر پول کافی ندارند تن به قراردادهای عجیب و غریبی می‌دهند به این ترتیب یک هنرمند به جایی نمی‌رسد. من از جایگاهم راضی هستم البته باید تلاش بیشتری می‌کردم،خیلی مهم نیست که آنطور که باید مطرح نشده‌ام چون سبک خاصی هم انتخاب کرده‌ام که طبیعتا مخاطب خاص تری دارد و حتی برگزاری کنسرت‌های آن مشکلات خاص خود را در مملکت ما دارد و جایگاه و پلتفرم ‌های مشخصی برای معرفی آثار این سبک وجود ندارد واگر هم باشد هزینه‌های هنگفتی دارد که برای موزیسین‌ها قابل انجام نیست.متأسفانه ما نه تنها جایگاهی برای معرفی  آثارمان نداریم بلکه محدودیتهای خاصی هم داریم. امیدوارم این مشکلات با همفکری به زودی حل شوند و فضای مناسبی برای همه دوستان باز شود تا بتوانند کار کنند ، هنر خود را نشان بدهند و مخاطب خود را پیدا کنند.

وی درخصوص برنامه‌های آینده خود گفت: گروه "هامان" با پشتکار بیشتری مشغول کار است و به زودی پشت سر هم کارهای بیشتری منتشر خواهیم کرد و امیدواریم نتیجه لازم را بگیریم.

 

تعداد بازدید : 0
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار