پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸
گفت و گو دیباچه با «علی فروتن» بازیگر برنامه دوقولوها که از شبکه دوم سیما در حال پخش است:
فاطمه شعبانی: یکی دو دهه قبل بود که بچه‌ها روز جمعه به ذوق برنامه «فتیله ای‌ها» پای تلویزیون می‌نشستند؛ برنامه‌ای که سال‌های سال ادامه داشت و به جز بچه‌ها بزرگتر‌ها هم طرفدار پروپاقرصش بودند. چند سالی بود که به هر دلیلی گروه فتیله ای‌ها از تلویزیون دور بودند و غیبنتشان در برنامه‌های کودک به خوبی حس می‌شد. از سال گذشته گروه فتیله ای‌ها در غالب برنامه «دوقولو ها» به تلویزیون برگشتند و  این روز‌ها شاهد پخش سری سوم این برنامه از شبکه دوم سیما هستیم. «علی فروتن» یکی از ۳ فتیله‌ای هاست که کودکان به آن‌ها علاقه زیادی دارند و همیشه با ایده پردازی و نوآوری روی آنتن رفته اند و توجه بسیاری از فرزندان این مرز و بوم را به خودشان جلب کرده اند. «علی فروتن» حالا در این برنامه نقش یکی از دو قولو‌های غیر همسان (پویان وپایان) را بازی می‌کند؛ به بهانه پخش این برنامه با فروتن گفتگوی صمیمانه‌ای انجام داده ایم........
 
جنس نمایش و قصه ها و اجرای کار بیشتر به سمت بزن و بکوب رفته است !

 با دوقولو‌ها آمدیم!

مثل همیشه گرم و صمیمانه برخود و قبول می‌کند در فاصله استراحتی که برای ضبط برنامه دارد به سوال‌های ما پاسخ بدهد. از محتوای برنامه دوقولو‌ها شروع می‌کنیم اینطور می‌گوید:«برنامه دوقلو‌ها در ۳ زمان متوالی ضبط شده و الان قسمت سومش در حال ضبط و پخش است.به دلایل مشکلات مالی که سازمان برای تامین بودجه پروژه داشت ما بخش اولش را سال گذشته کار کردیم و بخش دوم را تقریبا اوایل اردیبهشت ماه امسال شروع کردیم که تا اوایل تیرماه طول کشید. الان هم بخش سومش کلید خورده و تقریبا ۲۰ روز است که کار را شروع کرده ایم. انشاالله اگر مجددا به مشکل مالی برنخورد باید فاز اول تمام شود.برنامه دوقولو‌ها یک مجموعه طنز برای بچه‌ها است که به غیر از من و آقایان «حمید گلی» و «محمد مسلمی» بازیگران دیگری هم مثل آقای «شیری» و آقای «سعید امیر سلیمانی»، خانم «لاله صبوری»، خانم «شلال وند» و آقای «سیاوش چراغی پور» و دیگر دوستان به تناوب می‌آیند و در مجموعه قرار دارند.کارگردان این برنامه «جمشید بیات» و تهیه کنندگی اش هم برعهده آقای «مهدی بصیری» و تولید گروه کودک شبکه ۲ است که  در هفته ۳ روز ساعت ۷ شب پخش می‌شود و ۳ روز دیگر تکرار برنامه است برای بچه‌هایی که به هر دلیلی نتواسته اند اوایل هفته برنامه را ببینند.»

 برنامه‌ای درخور بچه ها!

این بازیگر دوست داشتنی با اشاره به اینکه دوقولو‌ها یک فضای طنز، شاد و موزیکال دارد از فضای برنامه اینگونه تعریف می‌کند:«جنس نمایش و قصه‌ها و اجرای کار بیشتر به سمت بزن و بکوب رفته است، چون بچه‌ها مخصوصا پسر بچه‌ها در رنج کودک و نوجوان از این سبک خوشان می‌آید. البته ناگفته نماند از فضای کاری کلماتور هم استفاده شده و کلیت کار یک فضای طنز و فانتزی است که بافضای رئال در هم آمیخته شده است. البته می‌توان رئال هم به آن نگاه کرد: ۲ آدم ساده‌ای که همیشه علاقه مندند به دیگران کمک کنند و دوست ندارند به کسی آسیب برسانند، اما متاسفانه هیچ وقت کار را درست انجام نمی‌دهند و با کمک کردنشان به طرف مقابل آسیب می‌زنند و کار را خراب می‌کنند؟!. کار حول محور ۲ برادر دوقولو «پایان و پویان» که من و آقای «محمد مسلمی» نقش ۲ برادر دوقولوی غیر همسان را بازی می‌کنیم و آقای «حمید گلی» که نقش عمو زاده را بازی می‌کند می‌چرخد. این عموزاده که سنش از ما بالا‌تر و تقریبا ریش سفید قضیه است به سبب اینکه دوقولو‌ها را دوست دارد با آن‌ها همراهی می‌کند و همیشه مجبور است جواب اشتباهات این دو نفر را بدهد در مجموع فضایی جذاب برای بچه‌ها است. هرچند به واسطه مسائل مالی و هزینه‌ها مجبور است کار‌ها کوچک‌تر و فشرده‌تر شود و سرعت فیلمبرداری بالا برود و این روی کیفیت کار‌ها تاثیر می‌گذارد و امیدوارم نه تنها کار ما بلکه کار بقیه دوستان هم در شان بچه‌های ایرانی باشد و برنامه‌های درخور بچه‌ها تولید شود.»
 
جنس نمایش و قصه ها و اجرای کار بیشتر به سمت بزن و بکوب رفته است !

آموزش با طنز

« فروتن » در پاسخ این سوال که شما در این برنامه علاوه بر سرگرمی اهداف آموزشی را هم دنبال می‌کنید جواب می‌دهد: «بخش‌هایی از برنامه را که طبق سنوات گذشته کار کردیم آموزش غیر مستقیم داریم در کنار فضای شاد و مفرح برای بچه‌ها لابه لای برنامه اتفاقات آموزشی هم می‌افتد.مثلا در ۲۴ قسمت اول رویکردمان بیشتر آموزشی- بهداشتی برای بچه‌ها بود، اما الان رویکرد طنز قضیه بیشتر شده و اتفاقی که افتاده است سعی کردیم برای بچه‌ها  از لحاظ اخلاقی قصه را جلو ببریم.»

ماهی بزرگ، ماهی کوچک

به نظر می‌رسد خط اصلی برنامه نیم نگاهی هم به اتفاقاتی که در دوروبرمان در حال رخ دادن است، دارد از جمله حضورهایپر‌ها که به تدریج جای بقالی‌ها و سوپر مارکت‌ها را می‌گیرند. بازیگر برنامه دوقولو‌ها می‌گوید: «زمانی که ما بچه بودیم سوپرمارکت‌ها یک چیز نو و جدید بودند و جای بقالی‌ها را در محله‌ها گرفتند یک سوپرمارکت جای ۴-۵ بقالی را گرفت الان این اتفاق برای سوپرمارکت‌ها افتاده است و  ممکن است این اتفاق بعد‌ها برای هایپر‌ها هم بیفتد و  آن‌ها را تحت فشار بگذارد. این یک زنجیره است که ماهی بزرگتر می‌آید و ماهی کوچکتر را می‌خورد این چیزی است که غالبا در اقتصاد می‌افتد نه تنها برای ایران بلکه همه جهان اینطور است. این خودش یک نگاه است نه اینکه خدای نکرده خواسته باشیم بگوییم هایپر‌ها صداقت ندارند. در برنامه دوقولو‌ها شخصیتی مثل آقای «شیری» که «مادر مال » و یک نوع فئودال بازی است و با هر ترفندی می‌خواهد چیزی به کسی نرسد، چون کوچولو هستند باید له بشوند حالا در فضای طنز و کمدی این موضوع برای بچه‌ها نمایش داده می‌شود.»
 
جنس نمایش و قصه ها و اجرای کار بیشتر به سمت بزن و بکوب رفته است !

 با هم جور شدیم!

از «علی فروتن» می‌پرسیم با توجه به اینکه قسمت سوم در حال ضبط و پخش است تا به حال بازخورد خاصی از مخاطبان گرفته اید یا نه؟ می‌گوید: «در ۲ قسمت قبلی که در زمستان پارسال و بهار امسال پخش شد، با توجه به مشکلاتی که برای تولید پیش آمده بود و اینکه بچه‌ها هنوز با همدیگر به خوبی مچ نشده بودند عملا در بخش‌های اول خود ما هم یک مقدار از خروجی کار رضایت کامل نداشتیم، اما بعد از چند ماه الان بچه‌ها همدیگر را پیدا کرده اند و فضای‌ها و جنس دیالوگ‌ها و سکانس سرعت گفتگو‌ها و آن اتفاقی که دارد در برنامه می‌افتد، برآوردش برای ما قابل قبول‌تر است و امیدواریم چیزی باشد که مخاطبان تلویزیون از آن لذت کافی را ببرند.»
منبع: دیباچه
برچسب ها: علی فروتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲