چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۸۵۹
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸
نظر مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کل کشور درباره گوشتهای لاکچری:
فاطمه شعبانی: چندی قبل، خبری مبنی بر فروش گوشت‌های لاکچری با قیمت کیلویی یک میلیون تومان در بعضی از فروشگاه‌های بالا شهر تهران در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که  دلیل گرانی این گوشت‌ها را  تغذیه صرف باشیر و ماساژ عنوان می‌کردند. از آنجا که تولید محصولات غذایی با منشا دامی در سراسر کشور نیاز به مجوز از سازمان دامپزشکی دارد، درباره صحت و سقم این خبر با دکتر «سامد برومند فر» مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کل کشور گفتگو کردیم. این مسئول قاطعانه می‌گوید: «سازمان دامپزشکی برای تولید یا واردات گوشت ویل هیچ مجوزی صادر نکرده و فروش این گوشت‌ها مصداق کلاهبرداری است.»

دامپزشکی مجوزی برای تولید یا واردات گوشتهای ویل صادر نکرده و فروش آن مصداق کلاهبرداری است! | مردم اطلاع بدهند تا مامور بفرستیم!

قضیه این گوشت‌های لاکچری و ماساژداده شده که در فروشگاه‌های تهران به قیمت کیلویی یک میلیون تومان فروخته می‌شود چیست؟

هرچند وقت در میان خبر‌هایی از این دست در فضای مجازی منتشر می‌شود که اکثرا صحت ندارد.۲ سال پیش هم این موضوع در شبکه‌های مجازی مطرح شده بود و هرچند وقت درمیان این خبر را در فضای مجازی می‌فرستند دقیقا مثل مصرف هورمون‌ها در پرورش مرغ که مدام مطرح می‌شود و همیشه هم تکذیب شده است. من از شما و دیگر شهروندان درخواست دارم که برای ما بفرمایید در کدام فروشگاه این گوشت‌ها  فروخته می‌شود تا مامور بفرستیم و بررسی کنیم. البته می‌تواند یکسری تخلفات در هرچیزی اتفاق بیفتد اگر گوشت لاکچری و ماساژ داده شده در کشور ما وجود داشته باشد؛ گوشت‌هایی که به نام «گوشت ویل» نامیده می‌شود و گوشت گوساله‌هایی است که فقط از شیر تغذیه شده اند و غیر از شیر به این‌ها چیز دیگری نداده اند و در سن خاصی ذبح می‌شوند و گوشتش را استحصال می­کنند، اما تاکنون در کشور ما سازمان دامپزشکی کشور هیچ گونه پروانه‌ای برای تولید گوشت ویل وگوشت ماساژ داده شده صادر نکرده است و از نظر ما این قضیه اصلا صحت ندارد. اگر چنین چیزی هم وجود داشته باشد باز از نظر ما تخلف محسوب می‌شود، چون هرگونه تولید، عرضه، فروش و توزیع فرآورده‌های خوراکی و غیر خوراکی که از دام حاصل می‌شود باید از کانال و از طریق سازمان دامپزشکی پروانه بگیرند و اگر در هر کجا گوشت‌هایی با عنوان گوشت ویل به فروش برسد به هیچ وجه مورد تایید ما نیست و مردم گول تبلیغات را نخورند اگر چنین چیزی باشد اطلاعاتش را به ما بدهند ما مامورانمان را برای بررسی می‌فرستیم. اگر فروشگاهی چنین گوشت‌هایی را عرضه کند از نظر ما غیر قانونی است.

یعنی امکان ندارد بدون اطلاع  سازمان دامپزشکی این گوشت‌ها تولید شده باشد؟

پرورش این گوساله‌ها شرایط خاصی دارد جایگاه، تغدیه و  نگهداری گوساله‌ای که بخواهد ازش گوشت ویل حاصل شود شرایط خاصی است، چون صرفا باید از شیر استفاده می‌کنند این‌ها به یک سری از بیماری‌ها حساس هستند و پرورششان کار آسانی نیست و طبیعتا بسیار گران‌تر از گوشت‌های معمولی تمام می‌شود، اما قاطعانه می‌گویم تا به حال در کشور ما وجود نداشته است ودر کشور ما هنوز کسی نتوانسته پروانه بگیرد و پیاده کند. ما از طرف سازمان دامپزشکی می‌گوییم فروش این گوشت‌ها غیر قانونی و مصداق کلاهبرداری است، چون اگر این خبر درست باشد و صحت داشته باشد باید تولید کنندگان گوشت ویل از سازمان دامپزشکی پروانه تولید و بهره برداری بهداشتی بگیرند که تا به امروز کسی چنین کاری را نکرده و چنین درخواستی نداده است پس طبیعا غیر قانونی است. توصیه اکید ما به مردم این است که فرقی نمی‌کند شمال شهر تهران یا هر جایی در کشور که این گوشت‌ها با این قیمت‌های کلان فروخته می‌شود، گول تبلیغات این‌ها را نخورند این گوشت‌ها گوشت ویل نیست و صحت ندارد.
 


 امکان ندارد این گوشت‌ها وارداتی باشد؟

البته ممکن است کسی بگوید این گوشت در داخل کشور تولید نشده و از خارج کشور وارد شده است باز چنین چیزی امکان ندارد واردات محصولات دامی از مجاری قانونی باید با مجوز سازمان دامپزشکی باشد و تا به حال مجوز واردات برای چنین گوشت‌هایی صادر نشده است.
 
دامپزشکی مجوزی برای تولید یا واردات گوشتهای ویل صادر نکرده و فروش آن مصداق کلاهبرداری است! | مردم اطلاع بدهند تا مامور بفرستیم!

البته ۲ امکان دیگر هم وجود دارد اول اینکه گوشت‌های دیگر را به  نام گوشت ویل بفروشند و دوم اینکه شاید در داخل کشور تولید، اما از شما مجوز نگرفته باشند، نظر شما چیست؟

بله شاید تولید کنند، اما مجوز نگرفته باشند، تا امروز کسی نیامده و درخواستی برای تولیداین گوشت‌ها نداشته ایم. اگر درخواست هم  بدهند واقعی نیست و نمی‌تواند پیاده کند؛، این گوشت‌ها در سطح دنیا هم به صورت محدود تولید می‌شود..؟! پس چنین چیزی خلاف است، چون هیچگونه نظارت بهداشتی از نظر سلامت دام و آنالیز گوشتش صورت نگرفته و هیچ چیز معلوم نیست و یک چیز مبهم و مشکوک تلقی می‌شود. اگر گوشت‌های معمولی را به نام « ویل » می‌فروشند که مصداق کلاهبرداری است؛ دقیقا مثل محصولات ارگانیک که ما در بازار‌ها خصوصا در بازار شهر‌های توریستی می‌بینیم نوشته اند: لبنیات ارگانیک، میوه ارگانیگ یا گوشت ارگانیک که اغلب صحت ندارد، چون شرایط تولید خیلی سخت است و به این راحتی‌ها نیست.
دامپزشکی مجوزی برای تولید یا واردات گوشتهای ویل صادر نکرده و فروش آن مصداق کلاهبرداری است! | مردم اطلاع بدهند تا مامور بفرستیم!

اگر کسی در سطح شهر چنین گوشت‌هایی را مشاهده کرد به چه طریق به اطلاع شما برساند؟

در سراسر کشور و هرجا کسی تخلف و موردی مربوط به مواد غذایی با منشا دامی مشاهده کرد می‌تواند با شماره ۱۵۱۲ تماس بگیرد و پیغام بگذارد و ماموران ما در اسرع وقت به شکایتشان رسیدگی کنند. علاوه براین همکاران من در اداره دامپزشکی در همه شهر‌ها در خدمت هموطنان عزیز هستند. اگر در رابطه با گوشت‌های « ویل » هم مستنداتی دارند برای ما بفرستند تا ما پیگیر قضیه بشویم. اگر فروشگاهی چنین چیز‌های غیر مجازی که سلامت و بهداشتش مربوط به دامپزشکی است را به فروش برسانند ماموران ما به سراغش می‌روند و جمع آوری و برخورد می‌کنند.

سخن آخر:

من از شما  درخواست می‌کنم لطفا اطلاع رسانی کنید که مردم گول و فریب چنین چیز‌هایی را را نخورند هرمواد غذایی با منشا دامی را که در فروشگاه‌ها دیدند باید لوگوی سازمان دامپزشکی و کد رهگیری روی آن باشد وگرنه غیر مجاز است.
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار