پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸
« شاهرخ دولکو » با مثبت دانستن اجرای طرح درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی تأکید کرد: باید جلو رانت و لابی‌گری در این زمینه گرفته شود، وگرنه این دو مانع اجرای صحیح طرح درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی می‌شوند.
شاهرخ دولکو منتقد سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیباچه اظهار داشت: در تمام کشور‌های صاحب سینما طرح درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی اجرا می‌شود و این موضوع جدیدی به حساب نمی‌آید، اما در کشور ما این طرح به تازگی اجرایی شده و من فکر می‌کنم باید از آن حمایت شود، چرا که به طور قطع اتفاقی مثبت است.
دولکو خاطرنشان کرد: سال‌هاست صاحبان سینما به این نتیجه رسیده‌اند که هر اثر هنری برای همه سنین مناسب نیست و باید شورایی وجود داشته باشد که رده‌بندی سنی این آثار را مشخص کند. در ایران نیز باید این اتفاق رخ دهد، اما عملی کردن این طرح شروطی لازم دارد که در کشور ما متأسفانه به خوبی رعایت نمی‌شود و ممکن است به طور کامل این طرح نتواند ثمره مثبتی داشته باشد.
 
رانت و لابی‌گری مانع اجرای صحیح درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی می‌شود!
وی افزود: افرادی که در این شورا‌ها حاضر می‌شوند باید افرادی متخصص از رشته‌های مختلف باشند که علاوه بر افراد هنری و کارشناسان سینما نیاز به کارشناسان سیاسی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و... در شورای تعیین کننده طرح درجه‌بندی سنی احساس می‌شود که می‌توانند گرد هم آمده و مشخص کنند که چه فیلمی برای چه سنی مناسب است.
این منتقد در ادامه گفت: مردم نیز باید به اجرایی شدن این طرح کمک کنند، اگر فیلمی رده سنی «+۱۶» می‌گیرد، فردی که زیر ۱۶ سال دارد بهتر است به دیدن این فیلم نرود و سینمادار نیز باید افراد را مجبور کند که این طرح را رعایت کنند تا حالت اجرایی آن حفظ شود. متأسفانه نه سینمادار توجهی به این طرح دارد و نه مخاطبان سینما و فکر می‌کنم برای جا افتادن آن در جامعه به شکلی که کاملاً اجرایی شود نیاز به زمان داریم.
دولکو اظهار داشت: طرح درجه‌بندی سنی تنها محدود به مخاطبان سینما نمی‌شود، معمولاً فیلمی که درجه سنی بالاتری دارد سینما‌های کمتری در اختیارش قرار می‌گیرد چرا که تعداد زیادی از مخاطبان سینما نمی‌توانند این فیلم را ببینند، اما در ایران اینگونه نیست و اینکه یک فیلم چند سالن سینما در اختیارش قرار می‌گیرد به قدرت پش‌کننده‌ها بستگی دارد و همه چیز به جای اینکه جایگاه ویژه و مخصوص خود را داشته باشد با رانت مشخص می‌شود. در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت طرحی مهم، چون طرح درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی به خوبی در کشور ما اجرایی شود.
دولکو تأکید کرد: همانطور که در ابتدا اشاره کردم درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی طرح بسیار خوبی است، ولی شرط اصلی آن ضمانت اجرایی آن است. متأسفانه همیشه هر موضوعی در کشور ما به سرعت سیاسی می‌شود و با توجه به اینکه چه شخصی هستید افراد برداشتی مخصوص به جایگاهی که دارید از حرفتان می‌کنند. به طور قطع،یکی از کارکرد‌های طرح درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی فراهم شدن شرایط اکران برای برخی فیلم‌های خوبی است که به ناحق توقیف شده‌اند، اما متأسفانه می‌بینیم که برخی به این طرح اعتراض می‌کنند، چرا که معتقد هستند مسئولان با این طرح می‌خواهند به هر فیلمی اجازه ساخت و اکران بدهند.
وی در ادامه این بحث گفت: نباید اجازه دهیم درجه‌هایی که به فیلم‌ها داده می‌شود بر اساس لابی‌گری و پارتی‌بازی مشخص شود. امیدوارم در آینده شاهد ایجاد رانتی جدید برای دریافت درجه‌ای مناسب در سینمایمان نباشیم. این طرح باید درست اجرا شود و بهتر است به اجرای آن وقت دهیم تا در آینده شاهد دستاورد‌های اجتماعی آن باشیم. در کشوری، چون آمریکا درجه‌بندی فیلم‌ها با دلایلی مشخص انجام می‌شود. مثلاً آئین‌نامه‌ای وجود دارد که اگر تعداد مشخصی از الفاظ رکیک در فیلم استفاده شود دیدن آن فیلم برای گروه سنی خاصی ممنوع می‌شود، ما نیز در کشورمان امروز به چنین آیین‌نامه‌ای احتیاج داریم تا شاهد اعمال سلیقه‌های شخصی نباشیم و تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها برای درجه‌بندی‌هایی که مشخص شده با دلایلی قانع‌کننده روبرو باشند. اگر این اتفاق رخ ندهد برای سینمای پر حاشیه ما حاشیه‌ای جدید ساخته می‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اعتراضاتی خواهیم بود که برخی افراد به درجه‌بندی سنی فیلمشان معترض هستند و اعتقاد دارند که افرادی در شورا با آن‌ها مشکل دارند و نمی‌خواهند فیلمشان دیده شود.
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار