چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۸۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۱ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

محمد حسن گودرزی "فیلم سینمایی « جوکر » را می توان به عنوان بزرگترین سورپرایز در سینمای هالیوود توصیف کرد. این فیلم به کارگردانی تاد فیلیپس (  Todd Phillips) و بازی جوآخین فینیکس (Joaquin Phoenix) ماجرای تبدیل شدن یک کمدین به شخصیت جوکر را روایت می کند. این فیلم از همان زمان پیش از تولید توجهات را به خود جلب کرد و توانست در جشنواره فیلم ونیز نمایش موفقیت آمیز خود را با جایزه شیر طلایی بهترین فیلم این جشنواره تکمیل کند. اکران موفق این فیلم هم باعث شده که از جوکر به عنوان یکی از امیدواران اُسکار امسال نام برده شود.

پنج دلیلی که اسکار گرفتن فیلم جوکر را دشوار می کند | از دو دستگی منتقدین تا اسکار هیث لجر!

با وجود این موفقیت ها، نباید این تصور را داشت که همه چیز به نفع جوکر و فینیکس پیش می رود. در واقع عواملی وجود دارد که می تواند دست جوکر را از اُسکار دور نگه داشته و تبدیل به یکی از ناکامان امسال کند. در ادامه به پنج دلیل ناکامی احتمالی جوکر در اسکار امسال اشاره می شود.

5- آکادمی میانه خوبی با جشنواره های جهانی ندارد

با وجود اینکه بیشتر بهترین فیلم های تاریخ سینما در جشنواره های جهانی خوش درخشیده اند، اما اعضای آکادمی هنرها و علوم سینمایی به عنوان انتخاب کننده نامزدها و برندگان اسکار، بارها بی اعتنایی خود را به موفقیت های جهانی فیلم ها ابراز کرده اند با اینکه به نظر می رسد این موضوع بیش از همه در مورد فیلم های خارجی صادق باشد (به خصوص در مورد برندگان جشنواره فیلم کَن مانند، فیلم  4 ماه ،سه هفته، دو روز در سال 2007 ) اما بارها فیلم های آمریکایی برگزیده جشنواره های جهانی هم مورد بی اعتنایی قرار گرفته یا حداکثر به نامزدی در چند بخش بسنده کرده اند.

پنج دلیلی که اسکار گرفتن فیلم جوکر را دشوار می کند | از دو دستگی منتقدین تا اسکار هیث لجر!

فیلم درخت زندگی (The Tree of Life) در سال 2011 برنده نخل طلای جشنواره کن شد اما تنها در سه رشته بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمبرداری نامزد اسکار شد و در نهایت بدون برنده شدن در یک رشته به کار خود خاتمه داد. راننده تاکسی در سال 1976 و اینک آخرالزمان در سال 1979 هم با همین سرنوشت رو به رو شدند. فیلم یک جایی (Somewhere) در سال 2010 با وجود اینکه شیر طلایی جشنواره ونیز را به خود اختصاص داد حتی در یک بخش هم نامزد اسکار نشد. آیا این اتفاق هم برای جوکر رخ خواهد داد ؟

4- جوکر اولین فیلم غیرکمدی تاد فیلیپس است

پیش از ساختن جوکر، تاد فیلیپس کار ساختن فیلم های کمدی عامه پسندی مانند سری فیلم های خُماری (Hangover) را بر عهده داشته و آخرین ساخته او قبل از جوکر، فیلم سگ های جنگ (War dogs) بود که علیرغم فروش تجاری متوسط خود چندان از سوی منتقدان تحویل گرفته نشد. البته فیلیپس سال گذشته تهیه کننده فیلم تحسین شده ستاره ای متولد می شود (A Star Is Born) هم بود و در سال 2006، نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای « بورات » به دست آورد. اما این موفقیت هم نمی تواند به تنهایی اعضای آکادمی را مجاب به دادن اسکار بهترین کارگردانی به فیلیپس کند و به نظر می رسد که این کارگردان در بهترین حالت تنها نامزد بهترین کارگردانی در مراسم امسال شود. آیا آکادمی در مورد فیلیپس تجدید نظر می کند ؟

3- سبک فیلم مورد پسند آکادمی نیست

منتقدان علیرغم تفاوت نظرهای بسیار در مورد فیلم جوکر، در یک موضوع با یکدیگر اشتراک نظر دارند: فیلم بیش از حد خشن و سیاه است. خشونت فیلم جوکر یکی از دلایلی است که منتقدان چندان به آن روی خوش نشان نداده اند. بعضی از نویسندگان ابراز نگرانی کرده اند که تصویر دلسوزانه ای که جوکر از یک قاتل شیدایی ارائه داده می تواند الهام بخش خشونت در دنیای واقعی باشد.

پنج دلیلی که اسکار گرفتن فیلم جوکر را دشوار می کند | از دو دستگی منتقدین تا اسکار هیث لجر!

 ریچارد لاوسون (Richard Lawson) از مجله وانیتی فور در مورد جوکر نوشت که این فیلم نسبت به "مردان سفید پوست که مرتکب جنایات فجیع می شوند ، بیش از حد دلسوز است." و اینکه ایدئولوژی های سیاسی اجتماعی که در فیلم نشان داده شده است "شرارتهایی است که به آسانی قابل شناسایی هستند". از سوی دیگر معمولا اعضای آکادمی نسبت به فیلم هایی مانند جوکر نوعی جبهه گیری و واکنش منفی دارند و ترجیح می دهند که فیلم های برنده جایزه اسکار نوعی امید و سرزندگی را تبلیغ کنند. آیا آکادمی امسال سنت شکنی می کند ؟

2-منتقدان نسبت به جوکر دو دسته شده اند

با اینکه نمی توان نظر متتقدان را به طور صددرصد بر انتخاب اعضای آکادمی موثر دانست اما نقد های منتشر شده در مورد جوکر به شدت متناقض بوده اند. وب سایت « راتن تومیتوز » در نقدی که در مورد جوکر نوشته است، آورده: "جوکر به شخصیت اصلی و مشهور اصلی خود داستانی با خلوص باورپذیر می دهد که به عنوان یک ویترین درخشان برای ستاره خود عمل می کند  و یک تکامل تاریک برای سینمای الهام گرفته از طنز است." اما وب سایت « متاکریتیک » در جمع بندی بر اساس نظرات 58 منتقد ، امتیاز 59 از 100 را به این فیلم داد که نشان از متوسط بودن فیلم است.

پنج دلیلی که اسکار گرفتن فیلم جوکر را دشوار می کند | از دو دستگی منتقدین تا اسکار هیث لجر!

برخی از منتقدان مانند مارک کرمودی (Mark Kermode) و ژَن بروکس (Xan Brooks) از نشریه آبزرور و جیم واجودا (Jim Vejvoda) از IGN  فیلم و بازی جوآخین فینیکس را به شدت تحسین کرده و امتیازات بالایی به این فیلم داده اند. اما در طرف مقابل دیوید اِرلیچ (David Ehrlich) از ایندی وایر با اینکه از بازی فینیکس تعریف کرد اما حاصل کار را فیلمی سردرگم و مغشوش توصیف و از کارگردانی فیلیپس به دلیل عدم اصالت انتقاد کرد. استیون زاخارک (Stephanie Zacharek) از نشریه تایم، نقدی منفی برای جوکر نوشت و این فیلم را به دلیل عدم وفاداری به کمیک مورد انتقاد قرار داد و اعتقاد داشت که فیلم بیش از حد از فضای کمیک فاصله گرفته و تقلیدی از فیلم راننده تاکسی است. پیتر بردشاو از گاردین آن را "ناامیدکننده ترین فیلم سال" نامید. وی ضمن تمجید از عملکرد فینیکس به طور کلی فیلم را بیش از حد تحت تاثیر فیلمهای مختلف اسکورسیزی دانست. آیا با این نقد های متناقض جوکر شانسی برای موفقیت در اسکار امسال دارد؟

1-آکادمی قبلا به جوکر اسکار داده است

با وجود دودستگی بین منتقدان، می توان گفت که تمامی نقد هایی که بر فیلم جوکر نوشته شده، بازی یوآخین فینیکس در نقش جوکر تحسین شده است. هنرنمایی فینیکس باعث شده که این بازیگر که پیش از این فیلم، سه بار در سال های 2000، 2006 و 2013 به ترتیب برای فیلم های گلادیاتور (بازیگر مکمل مرد)، گام زدن روی خط و استاد (بازیگر مرد) نامزد اسکار شده، حالا بیش از هر زمان دیگر خود را نزدیک به این جایزه ببیند. سه بار نامزدی باعث شده که اینبار احتمال اینکه اعضای آکادمی وی را لایق اسکار ببینند هم بیش از هر زمان دیگر شده است.

پنج دلیلی که اسکار گرفتن فیلم جوکر را دشوار می کند | از دو دستگی منتقدین تا اسکار هیث لجر!

با این وجود یک مشکل بزرگ بر سر راه اسکار گرفتن فینیکس وجود دارد. آکادمی قبلا و در سال 2008، هیث لجر را برای این نقش و در فیلم شوالیه تاریکی مستحق دریافت اسکار دانسته بود. آخرین بار که دو بازیگر برای یک نقش برنده جایزه اسکار شدند، به دهه 70 میلادی بازمی گردد. در سال 1972 مارلون براندو برای ایفای نقش دون ویتو کورلئونه برنده اسکار بازیگر مرد و در سال 1974، رابرت دونیرو برای همنی نقش برنده اسکار بهترین بازیگرمکمل مرد شدند. آیا آکادمی حاضر می شود که 11 سال بعد از اسکار هیث لجر، اینبار یوآخیم فینیکس را لایق این جایزه بداند یا خیر ؟

منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
فروغ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
3
3
خیلی مطلب جالبی بود. در بین این همه نگاه تحسین آمیز، این نظرات هم باید دیده بشه. به نظرم فیلم خوبی میاد اما بیشتر از همه حس می کنم نوعی جو گیر شدن در مورد این فیلم وجود داره.
مونا
|
Netherlands
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
1
6
این مطلب خیلی جالب بود هرچند که فکر می کنم جوکر در اسکار هم موفق میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳