جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۸۲۹
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸
«وحید تاج»، خواننده موسیقی اصیل ایرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت: وقتی هیچ بهایی به موسیقی خصوصا موسیقی ایرانی داده نمی‌شود، طبیعتا باید با قاطعیت بیشتری گفت "این روز‌ها حال موسیقی ایرانی خوب نیست".

این خواننده موسیقی سنتی درخصوص وضعیت حال حاضر این سبک از موسیقی اظهار داشت: متأسفانه مدت زمان زیادی است موسیقی اصیل ایرانی دچار کم توجهی شده و هر روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند؛ امروزه حتی رسانه‌هایی که جزو متولیان فرهنگی کشور به حساب می‌آیند نظیر رادیو و تلویزیون، اهمیتی به موسیقی ایرانی نمی‌دهند، پس این نوع موسیقی را کجا باید مطرح کرد! موسیقی‌ای که هیچ‌گاه جایی برای عرضه نداشته و تنها توسط مردمی حمایت می‌شود که با وجود تمامی گرفتاری‌ها از آن استقبال می‌کنند.

وی افزود: هیچ وقت دولت‌ها، حامی موسیقی ایرانی نبوده‌اند؛ بطور نمونه تلویزیون را که روشن میکنید دریغ از پخش یک موسیقی اصیل ایرانی؛ تا به حال کی شده کار‌های افرادی که در موسیقی سنتی فعالیت می‌کنند از این رسانه پخش شود؟ افرادی مثل "حسین علیزاده"، "پرویز مشکاتیان"، "کامکار‌ها "و.. وقتی هیچ قطعه، ملودی و آهنگی که اساس آن موسیقی ایرانی باشد پخش نمی‌شود، این موسیقی به چه صورتی مطرح شود! وقتی به موسیقی خصوصا موسیقی ایرانی بهایی داده نمی‌شود، طبیعتا باید با قاطعیت بیشتری گفت "این روز‌ها حال موسیقی ایرانی خوب نیست".
 
بسیاری از مخاطبین کنسرت‌های من در خارج از کشور ایرانی نیستند! |تلویزیون را که روشن میکنید دریغ از پخش یک موسیقی اصیل ایرانی |تمام بزرگان ما در کنج عزلت در منازل خود نشسته‌اند!

تاج در ادامه ضمن اشاره به این نکته که"فضای فرهنگی، هنری جامعه به سمتی رفته که یک شبه یک عده را معروف می‌کنند" بیان داشت: طبیعتا این عده زود هم از صحنه خارج می‌شوند و عامل این اتفاق سرمایه گذاران موسیقی هستند که بیشتر به دنبال منافع مادی هستند تا دغدغه‌های فرهنگی؛ یک شبه فردی را معروف می‌کنند و از طرق مختلف نظیر فضای مجازی و سایت‌های موسیقی سعی در مطرح کردن او دارند و زمانیکه سرمایه گذاران بخش فرهنگی سود لازم را بردند این خواننده را کنار می‌گذارند و سراغ شخص دیگری می‌روند. متأسفانه این موضوع به بخش فرهنگی ما در هر زمینه‌ای لطمه وارد می‌کند؛‌ای کاش بجای دغدغه‌های مادی کمی هم دغدغه فرهنگی داشتند.

شاگرد استاد شجریان در ادامه افزود:مجموعه‌ای در بازارموسیقی با نام"صدسال آواز" وجود دارد که در اغلب فروشگاه‌های فرهنگی موجود است؛ پرسش من این است؟ آیا صدسال دیگر هم می‌توان چنین مجموعه‌ای تولید کرد! در آن مجموعه نام‌های پرآوازه‌ای حضور دارند افرادی نظیر"قمر"، "بنان"، "شجریان" و... صدسال دیگر از چه اشخاصی می‌خواهند صد سال آواز را منتشر کنند! این اتفاق، فاجعه بار است که ما نتوانیم برای صد سال آینده مجموعه‌ای تهیه کنیم و بگوییم فرهنگ ما این بوده است. مقصر درواقع متولیان فرهنگی هستند؛ مردم که هر تبلیغی را بیشتر ببینند به دنبال همان می‌روند، متأسفانه در رابطه با موسیقی اصیل ایرانی تبلیغی صورت نمی‌گیرد و تمام بزرگان ما در کنج عزلت در منازل خود نشسته‌اند وهیچ کس یادی از آن‌ها نمی‌کند؛ به هر حال بهایی به موسیقی داده نشده است.

این خواننده ضمن اشاره به این موضوع که هر هنرمندی که وارد ژانری از موسیقی می‌شود باید از قبل با موسیقی کشور خود آشنا باشد بیان کرد:بطور مثال من در طی این سال‌ها کنسرت‌های زیادی در خارج از کشور برگزار کرده‌ام و برخی مواقع با افرادی برخورد کرده‌ام که به من می‌گویند ما تمام ایران را گشته‌ایم و کشورمان را به خوبی می‌شناسیم و الان ۸ سالی است که در این کشور زندگی می‌کنیم؛ این برای من خیلی ارزشمند است تا کسی که بگوید" من فقط در تهران متولد شده‌ام و فقط برخی مناطق تهران را می‌شناسم! داستان موسیقی هم همین است وقتی قرار است وارد ژانری از موسیقی شویم که موسیقی ملی ما نیست، چه بهتر که ابتدا موسیقی ملی خودمان را بشناسیم و بعد به سراغ ژانر‌های دیگر برویم  تا ریشه‌های کاری ما قوی‌تر باشد؛ بهتر است قبل از فعالیت در هر ژانری اعم از تلفیقی، پاپ، راک  و... شناخت خوبی نسبت به موسیقی اصیل مان داشته باشیم، حداقل تاریخچه موسیقی ملی خودمان را بدانیم و بزرگان موسیقی ملی را بشناسیم، بدون شک کار‌های ما تأثیرگذار و ریشه دارتر خواهد بود. موسیقی تلفیقی بی شک طرفدارانی دارد که عده‌ای جذب آن شده‌اند، این موضوع سلیقه‌ای است، برخی می‌پسندند و برخی مایل به این سبک نیستند.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند ما قصد داریم موسیقی مان را جهانی کنیم؛ باور کنید با همین ساز‌ها و فراز و فرودی که موسیقی ما را دربرگرفته، قابلیت جهانی شدن را دارد؛ مگر عزیزانی مثل"کیهان کلهر" چه می‌کنند، چیزی خارج از موسیقی ایرانی در کنسرت‌ها می‌نوازند که تا این حد موسیقی ایرانی را در کل دنیا مطرح کرده‌اند! طبیعتا هرچه اجرا می‌کنند موسیقی ایرانی و برگرفته از فرهنگ اصیل ایرانی است؛ حالا شاید به یک زبان روان تری برای بخش بین الملل اجرا شود. من فکر می‌کنم موسیقی ما به اندازه کافی پتانسیل دارد تا بتواند خود را در کل دنیا نشان بدهد؛ تنها مشکلی که دارد این است که خود ما بهای لازم را به آن نمی‌دهیم و توقع داریم دیگران موسیقی ما را بشناسند.

این خواننده که تاکنون اجرا‌های زیادی در خارج از کشور داشته درخصوص وضعیت استقبال مخاطبین از این اجرا‌ها گفت: در سال‌های اخیر بیشتر بر کنسرت‌های خارج از کشور متمرکز بوده‌ام، با وجود اینکه خیلی اهل بزرگ نمایی نیستم، اما مایلم این نکته را بگویم که واقعا برگزاری کنسرت در خارج از کشور در مقایسه با برگزاری کنسرت در داخل کشور مانند آب خوردن است؛ فقط نیاز به گرفتن ویزا و اجاره سالن دارد. مخاطبین هم چه ایرانی و چه غیر ایرانی استقبال زیادی می‌کنند. جالب است بدانید بسیاری از مخاطبین کنسرت‌های من در خارج از کشور اصلا ایرانی نیستند! بطور نمونه در ماه گذشته هشت شب در کشور چین روی صحنه بودم و یک نفر ایرانی در کنسرت‌های من حضور نداشت و همه چینی بودند! و یا اجرایی که با "حمید متبسم" درکشور آلمان  با نام پروژه "تارو پود" برگزار شد، کاری کاملا شعر محور و بر اساس روایت عاشقانه خسرو و شیرین بود، اما مخاطب غیر ایرانی زیادی داشت بطوریکه حدود ۱۰۰۰ نفر غیر ایرانی در سالن بودند و شاید تنها ۶ نفر مخاطب ایرانی داشت. مخاطب ایرانی کنسرت‌های ما بسیار کمتر از مخاطبین خارجی است و این نشان می‌دهد تا چه اندازه، خارجی‌ها خواهان موسیقی ما هستند و آن رادنبال می‌کنند؛ باور نمی‌کنید بعد از کنسرت، چقدر مایل به دیدن و خریداری ساز‌های ما هستند. طبق این تجربیات می‌گویم موسیقی ما هیچ چیز کم ندارد و برای مخاطبان خارجی جذاب و حائز اهمیت است.

وی در انتها درخصوص برنامه‌های پیش روی خود گفت: کماکان تمرکز من بر برگزاری کنسرت‌های خارج از کشور است وچند روز دیگر کنسرتی در آلمان دارم که حدود یک ماه به طول می‌انجامد به این دلیل که در اغلب شهر‌های این کشور اجرا خواهم داشت؛ و بعد از این در نوروز به احتمال زیاد در کشور کانادا کنسرت خواهم داشت و ضمن اینکه با استاد"کیوان ساکت" برنامه ریزی‌هایی برای برگزاری تور‌های اروپایی کرده‌ایم که فعلا در مرحله رایزنی هستیم.

گفتگو از:اعظم صفایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار