پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۲ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸
فاطمه شعبانی :کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه اخیر خود با بررسی نهایی طرح «تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مراکز اداری، آموزشی و قضایی کلیه استان‌ها و شهرستان‌های کشور» سرانجام موافقت خود را با محتوای طرح اعلام کرد و تعطیلی دستگاه‌ها در پنج‌شنبه را به‌عنوان یک مصوبه کمیسیون در اختیار دبیرخانه مجلس برای ارائه به صحن قرار داد. این طرح موافقان و مخالفان خود را دارد، اما دکتر «محمد وحدتی هلان» نماینده بستان آباد آذربایجان شرقی و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: «تعطیلی پنج شنبه‌ها به معنای افزایش تعطیلات نیست بلکه به معنای کاهش تعطیلات و افزایش بازدهی کار اداره‌ها  برای حل امورات مردم و در نتیجه کمتر معطل شدن مردم است. وقتی جمع بندی می‌کنیم همه چیز به نفع مردم تمام می‌شود.»

تعطیل کردن پنج شنبه ها به معنای کاهش تعطیلات است | با این طرح مردم کمتر علاف می شوند | قوه قضائیه  بایدخودش را با این قانون تطبیق بدهد!

طرح تعطیلی پنج شنبه‌ها به چه دلیل در چه راستایی در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح و تصویب شد و  اجرای این طرح چه فوایدی برای مردم دارد؟

در کشور ما پنج شنبه‌ها به دلیل انجام گرفتن بسیاری از مراسم‌های شادی و غم در این روز برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چند سالی است که بسیاری از اداره‌ها از جمله برق، گاز، مخابرات در این روز تعطیل هستند از طرف دیگر اداره‌های دولتی و خصوصی که در این روز تعطیل نیستند ساعت کارشان تا ساعت ۱۲ است و عملا برای مراجعه کنندگان به این سازمان ها- به دلیل کوتاهی ساعت کار وگاهی مرخصی کارمندان- اقدامی انجام نمی‌شود و کارشان به سرانجام نمی‌رسد. از طرف دیگر ۵ روز هفته هم اغلب سازمان‌ها تا ساعت ۲ دایر هستند، در این میان وقت نهار و نماز و سرویس را هم لحاظ کنید عملا سایر روز‌ها اداره‌ها تا ساعت یک و نیم دایر هستند برای همین به خوبی نمی‌توانیم از ساعات اداری استفاده کنیم و مراجعه کنندگان نمی‌توانند کارشان را انجام بدهند و برای یک کار اغلب اوقات باید ۲-۳ روز متوالی به یک اداره سر بزنند تا بتوانند کارشان را به نتیجه برساند. ما بهتر دیدیم که پنج شنبه را تعطیل کنیم و این ۴-۵ ساعت را در روز‌های دیگر هفته تقسیم و روزی یکی دوساعت به ساعت کاری سازمان‌ها اضافه کنیم تا مردم به خوبی بتوانند کارهایشان را به انجام برساند و از سوی دیگر هم کارمندان هم بتوانند با طیب خاطر از روز پنج شنبه به خوبی استفاده کنند و با خانواده شان باشند و به مراسم‌های شادی و غمشان برسند و از سوی دیگر مردم هم در  سایر روز‌ها بتوانند کارشان را به نحو احسن پیش ببرند. مثلا کسی که با سازمانی کار دارد ۷ و نیم صبح کارش را شروع کند و تا ساعت ۴ و نیم ۵ ان شاالله کارش تمام شود و نیازی به مراجعه روز بعد نباشد و پی کار‌های دیگرش  بود. با این دلایل این طرح از سوی دوستان به کمیسیون اجتماعی آمد و ما هم در کمیسیون اجتماعی بررسی و تصویب کردیم که روز‌های پنج شنبه در کل کشور، کلیه سازمان‌های آموزشی، قضایی واداری تعطیل شود و در عوض سایر روز‌ها ساعت کاری از ساعت ۷ و نیم تا ۴ و نیم بعد از ظهر یکسره دایر باشد.

 بی تعارف ما کشوری هستیم که تعطیلات زیادی در طول سال داریم، چه ضرورت دارد که در هفته یک روز هم به تعطیلی‌ها اضافه شود؟

تعطیل کردن پنج شنبه  اضافه کردن تعطیلات نیست بلکه کاهش تعطیلات است! حساب کنید در حال حاضر که روز‌های پنج شنبه تعطیل نیست نهایت ۴ ساعت و نیم یک اداره باز است؛ در صورتی که با تعطیل شدن پنج شنبه‌ها روزی ۲- ۳ ساعت به ساعت کاری کارمندان اضافه می‌شود اینطوری راندمان کار بالا می‌رود. پس تعطیلی پنج شنبه‌ها به معنای افزایش تعطیلات نیست بلکه به معنای کاهش تعطیلات و افزایش بازدهی کار اداره‌ها  برای حل امورات مردم و در نتیجه کمتر علاف شدن مردم است که وقتی جمع بندی می‌کنیم همه چیز به نفع مردم تمام می‌شود.

اما در این میان در نظر بگیرید که مثلا برای کسی روز چهارشنبه مشکل قضایی پیش بیاید، طرف باید صبر کند تا شنبه که اداره‌ها باز شود و او بتواند پیگیر مشکلش شود، به این وجه قضیه توجه شده است؟

در این مورد باید قوه قضائیه هم خودش را با این قانون تطبیق بدهد و اینطوری نشود که فردی که بیگناه است بی جهت ۲-۳ روز در بازداشت یا زندان بماند؛ لازم است قوه قضائیه خودشان را تطبیق بدهند همانطور که کل دنیا اینطور است. در تمام دنیا ۲ روز را در هفته تعطیل هستند و این کار کارشناسی شده است و به این نتیجه رسیده اند که با این شرایط هم کارمندان راحت‌تر هستند و بهتر کار انجام می‌دهند هم مردم بهتر به کارهایشان می‌رسند.

در نظر بگیرید که کسی کار بانکی داشته باشد یا برفرض در بیمارستان بستری باشد و مثلا بیمه اش مشکل داشته باشد آیا در این مورد فکری شده است؟

من خودم پزشک هستم. سالهاست این مسئله در بیمارستان‌ها حل شده و  خوشبختانه ما در بیمارستان مشکلی نداریم. در تمام بیمارستان‌ها نماینده بیمه‌ها در تمام روز‌ها تعطیل سرکار هستند و هر موقع بیمار مرخص شود برایشان تعطیل و غیر تعطیل ندارد حسابداری بیمارستان باز است و نماینده بیمه‌ها کارشان را انجام می‌دهند خوشبختانه وزارت بهداشت ودرمان خودش را تطبیق داده است.

 مد نظر من بیمه تامین اجتماعی بود؟

 بیمه تامین اجتماعی هم همینطور  است اگر یک هفته هم تعطیل باشد مانند عید نوروز هر موقع مریض مرخص شود نماینده بیمه می‌آید، بیمه ارتش، بیمه خدمات درمانی. همه همینطور هستند.

 با تمام این تفاضیل پیش بینی شما چی است آیا این طرح در مجلس رای می‌آورد؟ و در صورت تصویب در صحن علنی کی اجرایی می‌شود؟

 به نظرم، چون دلایل منطقی دارد و در کمیسیون اجتماعی در موردش بحث شده و تمام جوانبش در نظر گرفته شده است ما پیش بینی می‌کنیم که ان شاالله در صحن علنی مجلس هم رای می‌آورد و بعد از تصویب شورای نگهبان برای اجرا به دولت خواهد رفت. اما نمی‌توان زمانی را برای اجرایی کردن آن در نظر گرفت.
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار