جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸
اعظم صفایی: « گیتی خامنه » مجری خاطره ساز دهه ۶۰ این روز‌ها در شبکه آموزش با اجرای برنامه «مثبت چهل» مهمان مخاطبان بزرگسال است، اما این تنها فعالیت خانم مجری به حساب نمی‌آید، نگارش کتاب کودک، تصویرسازی چهار داستانی که برای کودکان نوشته و ترجمه کتابی برای خردسالان و آماده شدن برای اجرای برنامه‌ای برای شبکه پنج سیما که مخاطبش بزرگسالان هستند و فعالیت در اتاق فکر کانون پرورش فکری کودکان از جمله فعالیت‌های این روز‌های مجری دوست داشتنی کودک و نوجوان است؛ به بهانه هفته کودک و نوجوان با او گفتگو کردیم.
 
چالش‌های اقتصادی بر تولیدات خاص کودکان تأثیر گذاشته | هرکسی نباید برای آزمودن بخت خود در حوزه کودک، به راحتی در آن به آزمایش و تجربه بپردازد!

گیتی خامنه، مجری برنامه‌های کودک و نوجوان  در ابتدا درخصوص هدفی که برنامه"مثبت چهل"  دنبال می‌کند اظهار داشت: این برنامه تلاش می‌کند ارزش‌های اخلاقی کمرنگ شده را با نسلی که با رعایت این اصول زندگی می‌کرده‌اند و آن‌ها که چنین تجربه‌ای نداشته‌اند، یادآوری کند.

وی ضمن اشاره به این نکته که  امروز چالش‌های اقتصادی بر تولیدات خاص کودکان هم مانند دیگر حوزه‌های فرهنگی تأثیر گذاشته است افزود:وقتی امکان سودآوری و بازده اقتصادی در حوزه‌ی کار کودک اولویت اصلی  کسانی است که قصد فعالیت در این زمینه را دارند، نمی‌توان انتظاری جز تنزل کمی و کیفی کار و به تبع آن افت سطح سلیقه‌ی تماشاچی داشت.

این مجری خاطره ساز نسل دهه ۶۰ در رابطه با تفاوت برنامه‌های آن دهه با تولیدات امروز کودک گفت:  درحال حاضرمثل گذشته هم برنامه‌های موفق و ماندگار و هم برنامه‌های ضعیف ساخته و به کودک ارائه می‌شود. در گذشته هم به یقین تمام کار‌ها جزو کار‌های شاخص به یادماندنی نبودند و سازندگان کار با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کردند که حاصل‌اش تولید برنامه‌هایی بود که به دست قراموشی سپرده شده‌اند. اما نکته قابل تأمل این است که عمده کار‌ها توسط کسانی ساخته می شد که اولویت اول آن‌ها کودک بود و در این زمینه به اصطلاح ،خاک صحنه خورده بودند. تجربیاتی که در طی زمان توسط این گروه کسب شده بود و علاقمندی شان به کار تضمین کننده موفقیت بسیاری از کار‌ها بود.
 
چالش‌های اقتصادی بر تولیدات خاص کودکان تأثیر گذاشته | هرکسی نباید برای آزمودن بخت خود در حوزه کودک، به راحتی در آن به آزمایش و تجربه بپردازد!
 
« گیتی خامنه » در ادامه افزود: حوزه کار کودک از نظر من حوزه‌ای است قابل احترام و در خور حفاظت که هرکسی نباید برای آزمودن بخت خود به راحتی در آن به آزمایش و تجربه بپردازد، چرا که عرصه این آزمایش و خطا، حیطه ذهن و قلب معصوم‌ترین و آسیب پذیرترین قشر اجتماع است و با توجه به تأثیرات ماندگاری که مسائل مربوط به کودکان در قالب برنامه و تصویر دارد به طور قطع ،پاک کردن مسائل غلط از ضمیر کودکانی که آینده ساز کشور هستند کاری سهل و امکان پذیر نیست.

این مجری ضمن بیان این موضوع که برخی در کار برای کودک به جای شناخت نیاز و تقاضا بر مبنای احتمالات و حس شخصی خود عمل می‌کنند، عنوان کرد: برای یافتن صحت و یا خلاف ادعای من خیلی ساده سری به فضای نشریات کودک بزنید؛ گاهی کار‌هایی آنچنان سرسری شکل گرفته یا با ادبیاتی غلط، موضوعاتی سخیف و ترجمه‌هایی غیرقابل فهم حتی برای بزرگسالان که فکرش را هم نمی‌کنید. همین اتفاق در فعالیت‌های انجام گرفته دیگر به نام کودک و به کام بعضی بزرگسالان نه چندان دلسوز هم  صورت گرفته و می‌گیرد.
 
چالش‌های اقتصادی بر تولیدات خاص کودکان تأثیر گذاشته | هرکسی نباید برای آزمودن بخت خود در حوزه کودک، به راحتی در آن به آزمایش و تجربه بپردازد!

وی افزود: هرگز فراموش نمی‌کنم در یکی از دعوت‌ها برای اجرای برنامه برای کودکان کسی که مسئولیت هماهنگی را برعهده داشت از من سوال کرد" گروه ارکسترتان هم با خودتان می‌آیند؟! و درپاسخ به بهت من، بدون کوچکترین تردیدی توضیح داد که دوستان دیگر بدون گروه نوازنده و خواننده برنامه اجرا نمی‌کنند! و اینکه من و یا کسانی که مثل من فکر می‌کنند چطور می‌توانند برخی از کودکان و بزرگسالان را متقاعد کنند که ارائه یک برنامه موفق برای کودک بدون حضور خواننده، گروه موسیقی و حرکات موزون و تنها با تکیه به قابلیت‌های مجری گاهی امکان پذیر است.
مجری برنامه"مثبت چهل" با انتقاد بر این موضوع که گاهی بعضی از ما طرح‌هایی را درمی‌اندازیم که به جهت داشتن امتیاز عظیم دسترسی به رسانه، به هر حال در طی زمان جا خواهند افتاد بیان کرد:، اما اینکه آیا واقعا این بهترین شیوه‌ی بهره گیری از این ابزار جادویی قدرتمند است یا خیر، مقوله‌ای است که خوب است پاسخش را به وجدان‌های مان واگذاریم.

او ادامه داد: اولویت اول من کماکان کودکان هستند؛ کار برای کودک، کار برای ساختن آینده است. آنچه در دنیای پیرامون مان می‌بینیم همه‌ی آن چیزی است که همه ما والدین، اولیاء تربیتی و آموزش و پرورش و... آن را در کودکی افراد جامعه رقم زده‌اند. اگر نابسامانی و دشواری و تعارضی هم هست، متأسفانه نمی‌توانیم حداقل بخشی از دلایلش را درجای دیگری جستجو کنیم! و اگر نسبت به این مهم بی توجه باشیم، ناچار به تکرار تجربه آن در آینده خواهیم بود.

این مجری در پاسخ به این پرسش که آیا مایل به فعالیت دوباره در رسانه ملی برای کودکان نسل جدید هست یا خیر؟ گفت: اگر دوستان دست اندرکار وجود مشخصه‌های لازم برای پاسخگویی به نیاز‌های امروز برنامه سازی را در وجود من و امثال من بیابند با عشق به اولویت‌ام خواهم پرداخت. ولی در هر حال کار برای مخاطب بزرگسال هم در راستای ارائه خدمت به کودکانی است که دیروز مخاطب من بوده‌اند و حالا در بزرگسالی همچنان مسیر پر پیچ و خم  زندگی را با همراهی هم به امید ساختن دنیایی بهتر طی می‌کنیم و به این خاطر از اجرای  برنامه برای مخاطب بزرگسال هم اگر موضوع و شکل جذابی داشته باشد استقبال می‌کنم.
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار