جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۴ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸

خسرو احمدی،بازیگر سینما،تلویزیون و تئاتر در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت: امروز به نسبت گذشته آثار کمتری برای قشر کودک و نوجوان تولید می‌شود و دلیل آن ترسی است که وجود دارد چرا که کودکان ما امروز از نظر فکری و هوشی فرق زیادی کرده و خیلی بهتر فکر می‌کنند؛ این نسل بسیار باهوشند و اگر در آموزش آنها خطایی صورت بگیرد به طور قطع ضررهای هنگفتی به همراه دارد.

این بازیگر که پیش تر فعالیت زیادی در ژانر کودک داشت و این روزها حضور پررنگی در کارهای نمایشی دارد در رابطه با ویژگی‌های شاخص بازیگری در ژانر کودک اظهار داشت: به دلیل فعالیتم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای این قشر سنی کارهای زیادی انجام داده‌ام و دراصل علاقه خاصی به کار در این حوزه دارم و هنوز هم اگر کار قوی و خوبی در ارتباط با کودکان به من پیشنهاد شود قطعا می‌پذیرم. به نظر من کار برای کودک به بازیگر احساس جوانی و طراوت می‌دهد و در درجه بعدی بازیگری برای کودک یک نیاز اساسی محسوب می‌شود و من به شخصه دوست دارم هرآنچه در توان دارم برای آموزش و پرورش این سرمایه‌های آینده کشورم بگذارم چرا که لذت زیادی از این کار می‌برم.

هنوز برنامه‌هایی مانند

وی در ادامه افزود: امروز به نسبت گذشته آثار کمتری برای قشر کودک و نوجوان تولید می‌شود و دلیل آن ترسی است که وجود دارد چرا که کودکان ما امروز از نظر فکری و هوشی فرق زیادی کرده و خیلی بهتر فکر می‌کنند؛ این نسل بسیار باهوشند و اگر در آموزش انها خطایی صورت بگیرد ضررهای هنگفتی به همراه دارد و من احساس می‌کنم تخصص افرادی که امروز برای این رده سنی برنامه می‌سازند به نسبت گذشته کمتر شده است؛امیدوارم این دوستان از نظر مطالعه مقداری خود را بروز کنند تا بتوانند برای بچه‌ها کارهای خوبی بسازند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی "النگ و دولنگ" در رابطه با این پرسش که آیا در روند تولید برنامه برای کودک نسل جدید نیاز به تفکر جدیدی داریم یا خیر عنوان کرد:  درست است که برنامه‌های کودک دهه 60 در زمان خود جذابیت زیادی داشت اما هنوز هم که هنوز است برنامه‌هایی مانند"النگ و دولنگ" برای کودکان جذابیت دارد . از آخرین کلاه قرمزی که کار کردیم مدت زیادی نگذشته و هنوز هم که هنوز است بچه‌ها به این فیلم علاقمند هستند؛ درواقع کار خوب هیچ وقت فراموش نمی‌شود الان از النگ و دولنگ 30 سال گذشته اما گهگاهی که از شبکه‌ها پخش می‌شود ،بچه‌ها دوستش دارند و ارتباط برقرار می‌کنند چرا که کار محکم و با فکری بود و آدمهایی مثل"ایرج طهماسب" و"حمید جبلی" به شکل تخصصی این کارها را تولید می‌کردند الان هم کلاه قرمزی یکی از پربیننده ترین برنامه‌ها است پس این آدمها متخصص کار هستند و می‌دانند چکار می‌کنند.الان هم اگر این اتفاق بیفتد که دو نفر متخصص کاری تولید کنند به طور قطع بیننده خود را خواهند داشت و بچه‌ها استقبال می‌کنند. از طریق ماهواره کودکان کارتن‌هایی مانند بنتن و امثال آن را می‌بینند و به سمت همان‌ها کشیده می‌شوند، پس آنها به نوعی موفق بوده‌اند ما هم می‌توانیم اما فکر می‌کنم حوصله آدمها و مطالعه کم شده و شاید آدم متخصص کم شده است.

هنوز برنامه‌هایی مانند

وی در ادامه ضمن اشاره به این نکته که معمولا کودکان در منزل با مفاهیمی نظیر ادب،عشق و احترام آشنا می‌شوند بیان کرد: هیچ والدینی به کودکش نمی‌گوید بی ادب باش و دیگری را دوست نداشته باش پس هر اندازه در دنیا شاهد تغییرات باشیم این موضوعات از بین نمی‌رود. حالا این موضوع زبانهای مختلفی دارد در دهه 60 محبت،عشق ورزی و مودب و .. از طریق ساخت برنامه‌هایی مانند النگ و دولنگ به کودک منتقل میشد الان هم فرقی ندارد اگر آدم متخصص باشد و زبان فعلی کودک را بشناسد بازهم می‌تواند از این برنامه‌ها بسازد ما راه تربیت را گم کرده‌ایم و بلد نیستیم با بچه‌ها چگونه رفتار و گفتگو کنیم و وقتی درکشان نکنیم آنها عصیان  و از ما فرار می‌کنند.

این بازیگر که حضور پررنگی در ژانر طنز دارد در رابطه با تفاوت طنز امروز با دیروز و بدآموزی‌هایی که برخی آثار طنز به همراه دارند گفت: تخصص حرف اول را می‌زند؛ در این رابطه خاطره‌ای دارم که هنوز بعد از 30 سال برایم جالب است؛ موقع ضبط مجموعه « النگ و دولنگ » در یک قسمت قرار شد مثلا تولد من باشد و برای من تولد گرفتند؛ من ناخواسته کیک را برداشتم و زدم بصورت « النگ » وهمان یک کیک را داشتیم؛ ایرج طهماسب برنامه را قطع کرد و به من گفت"چرا این کار را کردی؟" گفتم قشنگه همه این کار را می‌کنند گفت"همه اشتباه می‌کنند ما داریم به بچه‌ها آموزش می‌دهیم و در ادامه کار این قسمت را رفع و رجوع کرد تا به بچه‌ها نشان دهد این کار کار غلطی است و نباید انجام شود این موضوعی ساده بود و شاید یک شوخی به نظر برسد اما چون جنبه بدآموزی برای کودک داشت ایرج طهماسب تذکر داد چون متخصص این کار بود ومی‌دانست شوخی این کار هم برای کودک بد است.

وی افزود: اما در همان دوران هم برنامه طنزی ساخته میشد که شیرینی خامه‌ای را برای دو کودک می‌گذاشتند و با دستان بسته از آنها می‌خواستند شیرینی را بخورند و مسابقه بدهند،من از سرکار آمدم منزل خانمم گفت پسرمون میگه بابا شیرینی بخره دستامو ببندید منم مسابقه بدم و من همان لحظه پول نداشتم و خیلی‌های دیگر هم ممکن بود در شرایط من قرار گرفته بودند پس این برنامه بدآموزی داشت این خاطره راتعریف کردم که بگویم بیست سال پیش هم این اتفاق‌ها می‌افتاد که برنامه طنزی بسازند که بدآموزی داشته باشد.

بازیگر سریال "سال‌های دور از خانه" درخصوص دلیل کمکاری‌اش در رسانه ملی اظهار داشت:  من به این دلیل که درگیر تئاتر شده‌ام از تلویزیون فاصله گرفتم. پسر بزرگم  "علی احمدی" کارگردانی تئاتر می‌کند و من هم با او همراهی می‌کنم دراصل با او آرامش بیشتری دارم و هر موقع تلویزیون پیشنهاد خوبی بدهد می‌پذیرم ولی الان چون خیلی مشغول و سرگرم هستم خیلی به بازی در این رسانه فکر نمی‌کنم .

وی در انتها افزود: الان تئاتر مخاطبان بسیار خوبی دارد و اتفاقات بسیار خوبی برای این هنر رخ داده امیدوارم همین طور بهتر و بهتر بشود همه جا کم و کاستی هست مهم این است که اتفاقات خوبی برای هنر مملکت رخ بدهد.

گفت و گو  از:اعظم صفایی

 

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲