جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۷۴۴
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۰۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
فاطمه شعبانی: ستاد بازسازی عتبات عالیات با هدف بازسازی و توسعه اعتاب مقدس از سال ۱۳۸۲ شروع به کار کرد. همان سال جمعی از یادگاران دفاع مقدس وضعیت حرم‌ها را در دوره بعد از صدام حسین، ارزیابی کردند و همان برآورد‌های اولیه نشان می‌داد که وضعیت خوبی از نظر خدمت به زائران ندارند. چند سالی است که ستاد بازسازی عتبات با هدایت کمک‌های مردمی طرح‌هایی را مبتنی بر بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه در کشور عراق به اجرا گذاشته است. کسانی که سال‌های اخیر به شهر‌های مقدس عراق مشرف شده اند اذعان دارند که وضعیت حرم‌های شریف قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست. «یوسف افضلی» معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد باز سازی عتبات عالیات معتقد است: «قریب به ۹۰ درصد هزینه‌ای که ما برای بازسازی عتبات در کشور عراق می‌کنیم به کشور برمی گردد!»

بیشتر هزینه ای که در کشور عراق می کنیم به کشور برمی گردد | مخارج موکبها از بیت المال تامین نمی شود|هزینه بازسازی عتبات از نذورات مردم است!
 
وظیفه اصلی ستاد بازسازی عتبات عالیات چیست؟

 ستاد بازسازی عتبات عالیات دو ماموریت دارد یکی جمع آوری نذورات مردمی در داخل ایران و دوم هزینه کردن آن در اعتاب مقدسه در کشور عراق است.

هزینه بازسازی عتبات  عالیات از کجا  تامین می­شود آیا نذورات کفاف هزینه‌ها را می‌دهد؟

تمام هزینه‌هایی که برای بازسازی و توسعه عتبات عالیات می‌شود از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی است. جالب است که بدانید که قریب به ۹۰ درصد این مبلغ جهت خرید سنگ، سیمان، مصالح ساختمانی و همچنین هزینه حقوق کارگران و مهندسینی که در آنجا مشغول کار هستند، به ایران برمی گردد. نکته بعدی اینکه اکثر مردمی که در این کار کمک و مشارکت می‌کنند از افراد کم درآمد جامعه و قشر و دهک پایین جامعه هستند که نذر می­کنند و حاجت می‌گیرند و نذرشان را ادا می‌کنند. البته افراد پولدار با انگیزه هم هستند که علاقه دارند و مبالغ بالایی را نذر می‌کنند. مردم نذورات خود را با علاقه به فعالیت‌های بازسازی اختصاص می‌دهند و ما هم یک ریال از نذر مردم را در جای دیگر هزینه نمی‌کنیم.

مهم‌ترین اقدامات ستاد بازسازی در سال‌های گذشته چه بوده است.؟

ایران در کل بازسازی ۱۵۰ پروژه را تمام  کرده است. ما ۲ پروژه اساسی داریم صحن حضرت زهرا (س) که ۲۲۰ هزارمتر مربع زیر بربنا دارد و بعد از مسجد الحرام بزرگترین پروژه عمرانی جهان اسلام به شمار می‌آید؛ با تکمیل این پروژه صحن آقا امام علی (ع) که ۱۱ هزار متر مربع بود ۲۰ برابر می‌شود. ۱۰۰ هزار متر مربع این صحن خدماتی و مابقی زیارتی است که الحمدالله بخش زیارتی اش کاملا به بهره برداری رسیده است و بخش خدماتی اش هم در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد و پروژه بزرگ دیگری هم داریم در حرم امام حسین (ع) صحنی به نام صحن حضرت زینب با متراژ ۱۴۴ هزار متر مربع در مقدس‌ترین زمین جهان که گودی قتلگاه را به تل زینبیه متصل می‌کند و صحن آقا امام حسین (ع)  را ۱۴ برابر افزایش می‌دهد. ان شاالله امسال ما در صحن حضرت زهرا ۷۰۰ هزار زائر را اسکان می‌دهیم و با توجه به اینکه دیگر فصل سرما نیست در صحن حضرت زینب ۲۵ هزار زائر اسکان و تغذیه خواهند یافت.

چه مقدار از هزینه بازسازی عتبات ازدرآمد‌های  اداره اوقاف تامین می‌شود؟

 هیچ هزینه‌ای از طرف اداره اوقاف تامین نمی‌شوند، اداره اوقاف متولی امامزاده‌ها  است و باز هم تاکید می‌کنم هزینه بازسازی عتبات فقط از کمک‌های مردمی تامین می‌شود مگر اینکه کسی نذر کرده باشد که مثلا برای روشنایی عتبات خرج شود که می‌شود از اداره اوقاف پیگیری کرد.
 
بیشتر هزینه ای که در کشور عراق می کنیم به کشور برمی گردد | مخارج موکبها از بیت المال تامین نمی شود|هزینه بازسازی عتبات از نذورات مردم است!

با توجه به اینکه شما دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه اربعین حسینی هستید، این کمیته امسال چه تدارکاتی برای زائرین اربعین دیده است؟

با توجه به اینکه  امسال ویزای عراق لغو شده است پیش بینی می­ شود که نسبت به سال‌های گذشته افزایش زائر داشته باشیم و  برای پذیرایی از این عزیزان ما روزانه ۳ میلیون و ۳۰۰ پرس غذا را پیش بینی کردیم، همچنین در مورد اسکان زائرین برای اسکان یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آمادگی داریم که نسبت به سال گذشته این ارقام سه برابر شده است. با توجه به اینکه امسال به نسبت هوا گرم است به موکب دار‌ها سفارش کرده ایم که آب آشامیدنی و وسایل خنک کننده از جمله کولر و پنکه در موکب هایشان داشته باشند تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کرده و موکب‌ها با وسایل سرمایشی خنک شود.

چه تعداد موکب به زائرین خدمت رسانی می‌کنند؟

 امسال ۳۸۰۰ موکب دار در سامانه ما ثبت نام کردند که از این تعداد برای ۲۵۰۰  موکب پروانه صادر شده است. امیدواریم این موکب‌ها چه در خاک عراق و چه در خاک ایران به نحوه احسن به زائران خدمات ارائه بدهند. موکب‌های ما ۴۰ درصد در عراق و ۶۰ درصد در ایران و خدمات ۷۰ درصد در عراق و ۳۰ درصد در ایران است.

این آمار موکب‌های ایرانی است یا موکب‌های عراقی را هم شامل می‌شود؟

خیر این آمار موکب‌های ایرانی است و موکب داران ایرانی به کمک عراقی‌ها می‌روند. تعداد موکب آن‌ها خیلی بیشتر از این است  وآن‌ها باید تقریبا به بیش از ۲۰ میلیون زائر خدمت بدهد.

هزینه مواد غذایی و خدماتی که در موکب‌ها به زائران داده می‌شود از کجا می‌آید؟ دولت کمک می‌کند و از بیت المال است یا از جور دیگر تامین می‌شود؟

قاطعانه می‌گویم که مواد غذایی و خدماتی که موکب‌ها به زائران اربعین می‌دهند تماما توسط خود موکب دار‌ها و خود مردم  فراهم شده است و هزینه شخصی است و به هیچ وجه از بیت المال تامین نمی‌شود؛ دولت فقط زیرساخت‌ها ازجمله ماشین و این مسائل را در اختیارشان قرار می‌دهد.

یکی از مسائلی که زائران اربعین از آن شکایت دارند بحث جمع آوری زباله‌ها در مسیر پیاده روی است که سال‌های قبل به خوبی انجام نمی‌شد امسال تمهیداتی اندیشیده اید یا خیر؟

 مسئولیت جمع آوری زباله درکربلا و نجف و مسیر پیاده روی برعهده شهرداری تهران و شهر‌های دیگر است و در حوزه کاری ما نیست امیدوارم امسال به نحو احسن جمع آوری زباله‌ها را انجام بدهند.
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲