پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۷۴۲
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
معروف ترین فیلم های کالت هزاره جدید را بشناسید

محمد حسن گودرزی : در صنعت سینما، برخی از فیلم ها با اهداف تجاری و برخی دیگر برای تاثیرگذاری در مردم و به نوعی ماندگاری در صنعت – هنر سینما ساخته می شوند. هر سال تعداد زیادی فیلم در کشورهای مختلف جهان تولید شده  که تنها برخی از آنها به اکران های گسترده عمومی می رسند و به نوعی مطرح می شوند. با این همه برخی دیگر از فیلم ها حتی بعد از گذشت سالیان طولانی هنوز در ذهن برخی از افراد باقی مانده و به نوعی طرفداران خاص خود را پیدا می کنند. این فیلم ها جدا از کیفیت ساخت و فروش تجاری خود باعث می شوند بخش خاصی از جامعه شیفته آنها بشوند. در فرهنگ سینما به چنین فیلم هایی «کالت» (cult) گفته می شود. وب سایت واچ موجو (Watchmojo) در ویدئویی نگاهی کرده به 10 فیلم هزاره جدید که به عنوان فیلم کالت شناخته می شوند.

 

10- آنچه در سایه ها انجام می دهیم (What We Do in the Shadows)

محصول 2014

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

این فیلم مستند نمای نیوزیلندی در مورد گروهی از مستند سازان است که به دنبال خون آشامان در شهر ولینگتون و ساخت فیلم مستندی در مورد آنها هستند. این فیلم بیشتر از همه به خاطر طنز و دیالوگ هایی که در ذهن می ماند مورد توجه تماشاگران معدود خود قرار گرفت. جدای از این ها موفقیت و محبوبیت آنچه در سایه ها انجام می دهیم به اندازه ای بود که دستمایه ساخت سریالی به همین نام شد. این فیلم با بودجه ناچیز 1.5 میلیون دلاری خود 6.9 میلیون دلار فروش داشت.

 

9- مک گروبر (MacGruber)

محصول 2015

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

فیلم مک گروبر در ژانر پارودی و به کارگردانی جورما تاکونه (Jorma Taccone) ساخته شد. این فیلم به نوعی شوخی و هجو فیلم های اکشن مطرح دهه 80 و 90 میلادی به حساب می آید که در آنها قهرمانانی یک تنه به مصاف لشگری از افراد بد می رفتند و در انتها نیز پیروز می شدند. شخصیت اصلی فیلم یک نظامی سابق و خودشیفته آمریکایی به نام مک گروبر است که پیشنهاد درگیری و بازپس گیری کلاهک اتمی سرقت شده ای را می پذیرد. فیلم با بودجه 10 میلیونی خود به زحمت توانست هزینه های خود را برگرداند اما این باعث نشد که مک گروبر طرفداران خود را نداشته باشد.

 

8- نبرد شاهانه (Battle Royale)

محصول 2000

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

فیلم ژاپنی نبرد شاهانه، سال ها قبل از فیلم « بازی های گرسنگی » موضوع خود را با محوریت نظامی گری و انداختن افراد به جان یکدیگر داشت. داستان فیلم در زمانی می گذرد که یک حکومت تمامیت خواه و نظامی در ژاپن بر سر کار آمده و دانش آموزان یک دبیرستان باید بر سر جان خود در یک جزیره با یکدیگر بجنگند. در این فیلم شاهد صحنه های بسیار خشن از قتل و خودکشی غیرقابل پیشبینی هستیم. هزینه فیلم 4.5 میلیون دلار و فروش جهانی آن 30 میلیون دلار بود.

 

7-مَندی (Mandy)

محصول 2018

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

این فیلم محصول مشترک آمریکا و کانادا و با بازی نیکلاس کیج در نقش اصلی آن است. فیلم ترکیبی از فیلم زنده، تصاویر فانتزی و تا حد زیادی غیر معمول برای فیلمی با مضمون قتل و انتقام است. فیلم ماجرای شخصی را روایت می کند که بعد از کشته شدن و زنده سوزانده شدن نامزدش در جلوی چشمانش به وسیله یک فرقه مذهبی، تصمیم به انتقام می گیرد. فیلم خشونت بالایی دارد و تنها 6 میلیون دلار هزینه داشت اما شکست تجاری این فیلم با فروش 1.4 میلیون دلاری هم باعث نشد که مندی، طرفداران خود را پیدا نکند.

 

6-دِرِد (Dredd)

محصول 2012

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

این فیلم بازسازی فیلمی به همین نام و محصول 1993 بود که سیلوستر استالونه در آن نقش آفرینی و با شکست تجاری و هنری رو به رو شد. اما نسخه 2012 این اقتباس کمیک بوکی، علاوه بر اینکه جلوه های ویژه بسیار خوبی داشت از بازی خوب بازیگران خود و فیلمبرداری قوی نیز بهره مند بود. این فیلم به شدت مورد توجه دوست داران این کمیک بوک قرار گرفت. فیلم علیرغم شکست تجاری که داشت (هزینه 45 میلیونی و فروش 41.5 میلیونی ) طرفداران خود را پیدا کرد.

 

5-آجر (Brick)

محصول 2005

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

هیچ گروهی مانند گروهی از نوجوانان خود را جدی نمی گیرند و این فیلم هم بر محوریت گروهی از نوجوانان و رمز گشایی یک جنایت می گردد. آجر از درون مایه ای جنایی و کارگاهی برخوردار است و از طنز سیاهی بهره مند است. برخی این فیلم را مناسب همه افراد توصیه نمی کنند اما به طور کلی آجر یک کلاسیک جنایی به حساب می آید. بودجه فیلم تنها 450 هزار دلار بود اما توانست در گیشه 3.9 میلیون دلار فروش داشته باشد.

 

4-ناپلئون دینامیت (Napoleon Dynamite)

محصول 2006

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

فیلم روی روابط و زندگی نوجوانی شانزده ساله به نام دینامیت ناپلئون تمرکز کرده است. در واقع با توجه به فیلم می توان گفت که ناپلئون دینامیت فاقد داستانی سرراست است اما طنز شلخته فیلم می تواند باعث جذب تماشاگران از هر رده سنی شود. فیلم دینامیت ناپلئون به دلیل همین ویژگی های خود توانست از نظر تجاری موفقیت خوبی کسب کند. این فیلم با بودجه ناچیز 400 هزار دلار توانست در گیشه موفق باشد و 46.1 میلیون دلار فروش کند.

 

3-اسکات پیلگریم در مقابل دنیا (Scott Pilgrim vs. The World)

 محصول 2010

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

این فیلم در سال 2010 اکران شد و از نظر هنری بسیار نقد های خوبی را به دلیل نوع پرداخت به سوژه خود و تصاویر فانتزی که در فیلم بود، دریافت کرد. این اکشن کمدی روایتگر شخصی به نام اسکات پیلگریم است که باید برای رسیدن به دختر مورد علاقه خود با پسر های قبلی که در زندگی دختر بوده اند مبارزه کند. اسکات پیلگیرم در مقابل دنیا در گیشه شکست بدی خورد و با وجود هزینه 60 میلیون دلاری خود تنها 45 میلیون دلار فروش داشت. با این همه سبک منحصر به فرد روایت داستان فیلم که شبیه به بازی های کامپیوتری بود برای جلب مخاطبان خاص و تبدیل شدن به یک اثر کالت کافی بود.

 

2-دانی دارکو (Donnie Darko)

محصول 2001

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

داستان این فیلم در مورد دنیاهای چند بعدی و پیچیدگی آن باعث شده که بسیاری از افراد نتوانند با دانی دارکو ارتباط برقرار کنند. داستان فیلم در سال 1988 می گذرد. نوجوانی به نام «دانی دارکو» شب‌هنگام در خواب راه می‌افتد و از خانه خارج می‌شود و با خرگوش-انسان غول‌پیکر و زشت‌رویی به نام «فرانک» ملاقات می‌کند. خرگوش-انسان به او می‌گوید که دنیا ۲۸ روز و ۶ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۱۲ ثانیه دیگر به پایان خواهد رسید. فیلم مباحث بسیاری در مورد اراده آزاد افراد و مسئولیت پذیری را مطرح می کند. دانی دارکو 4.5 میلیون دلار هزینه و 7.5 میلیون دلار فروش داشت.

 

1- اتاق (The Room)

محصول: 2003

« اتاق »، همشهری کین فیلم های بد

اتاق چیزی بیشتر از دیالوگ های بد ادا شده، بازی های ضعیف، داستان مغشوش و خط داستانی مبهم دارد. این فیلم بقدری عجیب بود که شرکت های کرایه دهنده فیلم باید به مشتریان خود توضیح می دادند که این یک فیلم واقعی و نه شوخی است و یک منتقد سینما این فیلم را همشهری کین فیلم های بد نامید. با این همه سال ها بعد، اتاق تبدیل به یک کالت کلاسیک در بین سینما دوستان شد. این موضوع تا جایی پیش رفت که در سال 2017 فیلم هنرمند فاجعه (The Disaster Artist) با محوریت این فیلم و ماجراهای ساخت آن به اکران درآمد. اتاق هزینه ای 6 میلیون دلاری و فروش 1800 دلاری داشت !

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲