پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۷۲۳
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸

هوشنگ بازگیر کارشناس سازمان محیط زیست گفت: شهروندان برای رفع و رسیدگی به معضل آلودگی صوتی می توانند با سامانه ۱۵۴۰ تماس گرفته و شکایت خود را برای رسیدگی ثبت کنند.

آذر رجبی : دیر زمانی است که ذاعقه مردم نسبت به محیط اطرافشان تغییر کرده و سعی در رسیدن به پیشرفت های دنیا را دارند کما اینکه این پیشرفتها به تبع با خود تبعاتی را هم دارد به طور مثال ساخت و ساز یا ساختمان سازی با شیوه ای جدید شاید جذاب و بروز باشد اما استفاده از مصالحی که در گذشته از آنها استفاده نمی شده اکنون تبدیل به معضلی برای جذب آلودگی آنهم از نوع صوتی است چرا که دیوارها نازک، سازه ها تیرآهن و شیشه و پنجره‌ها با استانداردی جدید که ناتوان از ورود اصوات خشن به داخل ساختمان هاست بر روی روان افراد تاثیر گذاشته است از این رو پیرامون بررسی این موضوع خبرنگار دیباچه با کارشناس محیط زیست به گفتگو نشست.

بروز آسیبهای آلودگی صوتی در طولانی مدت|شنوایی اشخاص اولین عضو آسیب پذیر در آلودگی صوتی

هوشنگ بازگیرکارشناس سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت: آلودگی صوتی هم بر وضعیت سلامتی انسانها تاثیرات منفی دارد هم بر سیستم عصبی،‌ هورمونی و بقیه قسمتهای بدن تاثیر مستقیم دارد.

بازگیر اظهار داشت: آلودگی صوتی نه تنها سلامت انسانها را تهدید می کند بلکه بر روی عملکرد افراد نیز موثر است چه روابط اجتماعی و چه روابطی که درمحیط کاری وجود داردو آن سر و صدا وآلودگی صدا باعث هیجانی شدن و خشمگین شدن و ناراحتی و استرس های بعدی در فرد می شود.

وی با اشاره به اینکه این آلودگی به عنوان یک آلودگی موثر بر سلامتی روحی و جسمی افراد بر عملکردشان حائز اهمیت است تصریح کرد: آلودگی صوتی منشاء متفاوتی دارد اگر قرار باشد تقسیم بندی شود به آلودگی از منابع نقطه ای و پراکنده می توان تقسیم کرد. 

« بازگیر » در توضیح منابع نقطه ای افزود: مشخصا این آلودگی از یک کارگاه صنعتی، تولیدی و یا عملکرد یک شخص خاص یا شرکت خاص و یا نقطه خاصی در حال انتشار است که خارج از استانداردهای تعریف شده برای صوت است و آلودگی پراکنده منبعش قابل تشخیص نیست و تجمیع صداها آلودگی صوتی ایجاد می کند.

این کارشناس محیط زیست افزود: به عنوان مثال در حاشیه یک اتوبان هزاران خودرو در حال تردد هستند که صداهای بسیاری دارند از جمله بوغ، ترمز و برخورد که هجمه این صداها می تواند برای ساکنین آن مناطق ایجاد مزاحمت کرده و آسیب رسان باشد. و یا در برخی اماکن که تراکم جمعیت وجود دارد و یا کارگاههای زیادی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اندکه ممکن است هر کدام به تنهایی صوت زیادی تولید نکنند اما تجمیع آنها در کنار یکدیگر و استمرار صوت آنها اصواتی عظیم تولید کند که آسیب زا باشد.

او در ادامه با اشاره به اینکه اگر قرار باشد به لحاظ قانونی این موضوع بررسی شود، قانونی برای جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی وجود دارد، اظهار داشت: در گذشته قانونی وجود داشت به نام « قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا » که سال ۷۴ مصوب شده بود و بر اساس آن ایجاد صوت بیشتر از استاندارد تعریف شده توسط سازمان محیط زیست ممنوع شده بود که ایجاد صوت بالاتر از استاندارد در واقع تهدیدی است برای سلامتی مردم و جرم محسوب می شود و قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: بعدها این قانون تصحیح شد و قانونی جدید به نام قانون« هوای پاک» جایگزین آن گشت که این قانون همان قوانین را دارد و صوت بالاتر از استاندارد را تهدید برای سلامتی عمومی می داند و به همان شکل در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۸۸ این تهدید علیه سلامتی عمومی جامعه یک جرم محسوب شده و با خاطی برخورد می شود.

این کارشناس محیط زیست افزود: متولی منابع نقطه‌ای اگر کارگاهی است، یا فعالیتی از شخص خاصی که از تجهیزات خاصی استفاده کرده که صدایی بالاتر از استاندارد تولید می کند ، اگر کارشناسان محیط زیست از وجود آن مطلع شوند و آن را پایش کنند و یا اینکه مردم آن را گزارش دهند با خاطی برخورد می شود و قاعدتا به خاطی اخطار اولیه داده می شود و بر اساس آلودگی صوتی به خاطی زمان داده می شود تا این آلودگی رفع شود و در صورت عدم رفع به موقع برخورد قانونی صورت خواهد گرفت، یعنی به مراجع قضایی معرفی می شوند که ممکن است در مراجع قضایی برای آنها حکم پلمپ و یا توقف فعالیت داده شود و یا حتی در مواردی جرایم فردی برای مرتکب این تخل در نظر گرفته شود.

بروز آسیبهای آلودگی صوتی در طولانی مدت|شنوایی اشخاص اولین عضو آسیب پذیر در آلودگی صوتی÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷

وی ادامه داد: در موارد عمومی مانند حاشیه بزرگراه و ازدحام جمعیت در یک مکان عمومی باید شهرداریها و دستگاه‌های مختلف ساز و کارهای عمومی تری برای کاهش این آلودگی در نظر بگیرند به طور مثال اصلاح گره‌های ترافیکی و فضای اینچنینی به کاهش آلودگی صوتی کمک می کند. افزایش فضای سبز شهر که یکی از کارکردهای آن کاهش آلودگی صوتی است.

بازگیر افزود: احداث برخی المان ها مانند آب نماها ، حوضچه ها و دریاچه ها کاهنده آلودگی صوتی هستند علاوه بر اینها شکل معماری منازل، معماری شهری هم خیلی موثر است و مصالحی که در سازه استفاده می شود نوع شیشه و پنجره ای که در سازه انتخاب می شود نوع دیواری که در حاشیه یک بزرگراه احداث می شود مهم است که باید مد نظر مدیریت شهری و مردم قرار گیرد.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: در تهران و بسیاری از کلان شهرها این آلودگی صوتی وجود دارد و متاسفانه خیلی به آن اهمیت داده نمی شود چرا که اثر آن اثری بدوی است یعنی کند اتفاق می افتد و به سلامتی آسیب می رساند.

وی ادامه داد: به طور مثال فردی در معرض آلودگی هوا قرار می گیرد در همان لحظه ممکن است اثرات خود را بروز دهد مانند سردردو سرگیجه و تنگی نفس اما در آلودگی صوتی اینگونه نیست و یا آب آلوده فرد را مسموم می کند و معلوم است اما در معرض آلودگی صوتی قرار گرفتن بسیار متفاوت است. به طور مثال کارگری که در معرض آلودگی صوتی ناشی از محل کار و یا ابزارآلات مورد استفاده در کارگاه است آرام آرام ابتدا شنوایی خود را از دست می دهد و دوم بر روی اعصاب، روان و تنظیم تنفس،‌ تنظیم ضربان قلب و تنظیمات هورمونی ورفتارش اثر می گذارد.

وی افزود: این پدیده ممکن است در طولانی مدت بر عملکرد فرد اثر گذار باشد به طور مثال دانش آموزان در یک جای شلوغ تمرکز برای یادگیری ندارند یا کارکنان یک شرکت که در معرض آلودگی صوتی هستند تمرکز لازم را ندارند و مشکلاتی همراه آنها است.

بازگیر در پایان خاطر نشان کرد: مردم در پایش آلودگی های صوتی نقطه‌ای می تواند سازمان محیط زیست را یاری رسانند بالاخره پیدا کردن منبع آلودگی نقطه‌ای کار سختی است درست است که در یک مقطع به عنوان یک همسایه صدای وحشتناکی شنیده شود، اما اگر محیط زیست قرار باشد با آن برخورد کند قطعا نیازمند بررسی و سنجش صوت است و بایدعدد صوت منتشره را مستند سازی کند تا بتوان بر اساس آن پیگیریهای لازم را صورت داد.

این کارشناس محیط زیست یادآور شد: شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۵۴۰ که شبانه روزی است با سازمان محیط زیست تماس بگیرند و اگر کارگاهی با سر و صدای خارج از استاندارد را سراغ دارد به سازمان گزارش دهد تا در اسرع وقت نسبت به پیگری آلودگی صوتی رسیدگی شود.

 

 

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲