شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۹۵
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۰۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

مرتضی شایسته با ابراز تأسف از تکرار پخش نسخه‌های غیر قانونی فیلم‌های سینمایی ایران گفت: پخش نسخه‌ غیر قانونی یک فیلم تمام زحمات تهیه‌کننده را نابود می‌کند.
مرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار دیباچه اظهار داشت: وقتی نسخه غیر قانونی و قاچاق یک فیلم سینمایی وارد بازار می‌شود تمام تلاش تهیه‌کننده در ساخت فیلم به هدر رفته و فیلم از لحاظ اقتصادی به طور کامل نابوده شده چرا که دیگر تهیه‌کننده نمی‌تواند هیچ مانوری برای فروش فیلمش داشته باشد.
شایسته تصریح کرد: متأسفانه شبکه‌های ماهواره‌ای بسیاری هستند که بلافاصله پس از پخش یک فیلم به صورت قاچاق یا قانونی بدون در نظر گرفتن حقوق صاحبان اثر، فیلم را پخش می‌کنند و فیلم به طور کل نابود می‌شود. فیلم‌هایی که حتی به صورت قانونی پخش می‌شوند و نسخه اصلی آن‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرد با پخش غیر قانونی شبکه‌های ماهواره‌ای بخش اعظمی از درآمد خود را از دست می‌دهند و در این شرایط بدون شک فیلم‌هایی که به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد بازار شده‌اند هیچ دستاورد مالی برای تهیه‌کنندگانشان نمی‌توانند داشته باشند.
وی افزود: راه‌های زیادی برای ورود نسخه غیر قانونی فیلم‌ها به فضای مجازی و بازار سیاه وجود دارد. به عنوان مثال یک فیلم می‌تواند در استودیوی مونتاژ با بی احتیاطی تدوینگر در اختیار برخی افراد سودجو قرار بگیرد یا در یک وزارتخانه این اتفاق رخ دهد. هر فیلم در اختیار افراد و سازمان‌های بسیاری قرار می‌گیرد که می‌تواند با بی احتیاطی یا سودجویی به صورت قاچاق در بازار قرار بگیرد.
این تهیه‌کننده در ادامه گفت: نمی‌توان به طور قطع مشخص کرد که چه کسی بی احتیاطی یا سودجویی را انجام داده و به همین دلیل معمولاً پس از پخش نسخه قاچاق یک فیلم که اتفاقی بسیار دردناک است تنها تهیه‌کننده متضرر می‌شود و در این بین برخی افراد سودجو به سود و سرمایه می‌رسند، به همین دلیل هر تهیه‌کننده باید به شدت در حفظ اثرش دقت کند و با کدگذاری و کمک گرفتن از کارشناسان و افراد قابل اعتماد می‌توان از پخش فیلم جلوگیری کرد.
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سربازهای جمعه» خاطرنشان کرد: مجتمع رسانه‌های تصویری در قوه قضاییه اقداماتی داشته که قوانینی تعیین شده است و می‌توان با ارائه احتمالات و بررسی‌های لازم به نتایجی رسید اما پیدا کردن منشأ پخش فیلم‌ها کار ساده‌ای نیست و معمولاً خسارتی که به فیلم وارد می‌شود را نمی‌توان جبران کرد. در این شرایط به طور قطع جلوگیری از رخ دادن این اتفاق و در نظر گرفتن تمهیداتی برای حفظ اثر عملی منطقی‌تر به نظر می‌رسد.
شایسته در ادامه خاطرنشان کرد: فیلم‌های ایرانی باید در سازمان کپی رایت جهانی ثبت شوند و تهیه‌کننده‌ها در این زمینه نیز باید دقت کنند که ثبت این آثار با در نظر گرفتن همه مسائل انجام شود. من همه آثاری که تهیه کرده‌ام را در سازمان کپی رایت ثبت کرده‌ام و حتی یکی از فیلم‌هایم سرقت شد و از طریق کپی رایت پیگیری کردم و شبکه‌ای که فیلم من را پخش کرده بود بسته شد اما از آنجا که فیلم به نام من در این سازمان ثبت نشده بود هیچ نفعی برایم نداشت. تهیه‌کننده‌ها حتی در ثبت فیلم‌هایشان نیز باید توجه داشته باشند تا اتفاقی که برای من رخ داد تکرار نشود.
وی در پایان گفت: هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر نیست فیلمش را به صورت قاچاق وارد بازار کند چرا که این کار حتماً او را متضرر خواهد کرد و هیچ نفعی برایش ندارد. خوشبختانه مردم ما نسبت به این موضوع آگاهی دارند و دیگر مثل گذشته که به دلیل ناآگاهی نسخه غیر قانونی فیلم‌ها را خریداری می‌کردند از این فیلم‌ها استقبال نمی‌کنند اما متأسفانه با فراگیر شدن راه‌های پخش فیلم‌ها امکان پخش سریع نسخه قاچاق نیز بسیار زیاد است. مخاطبان حرفه‌ای سینما با این مسأله آشنا هستند و عدم استقبال آنها از نسخه‌های غیر قانونی رونق را از این بازار غیر قانونی می‌گیرد.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار