شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۸۵
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
گپ دیباچه با کارگردان فیلم « خاک و آتش » به بهانه قاچاق فیلم های ایرانی
در کشور ما که اخباری با موضوع اختلاس به یک مسأله رایج و طبیعی تبدیل شده دیگر پرداختن به موضوع توزیع قاچاق فیلم‌ها نمی‌تواند اولویت باشد.

مهدی صباغ‌زاده با تأکید بر ناتوانی در جلوگیری از توزیع نسخه غیر قانونی فیلم‌ها ، از مردم خواست که نسخه قاچاق آثار سینمایی را خریداری نکنند.

مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار دیباچه، اظهار داشت: طی کمتر از دو ماه اخیر متأسفانه شاهد پخش غیر قانونی نسخه‌های قاچاق دو فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» و «رستاخیز» بودیم. این اتفاق که تقریباً هر سال در سینمای ما تکرار می‌شود هر تهیه‌کننده‌ای را تهدید می‌کند.

صباغ‌زاده خاطرنشان کرد: تهیه‌کننده‌ها هیچ تقصیری ندارند. روند صدور مجوز و اکران فیلم به شکلی است که خطر پخش نسخه قاچاق هر اثر سینمایی بسیار زیاد است. تلویزیون، وزارت فرهنگ و ارشاد و چندین نهاد و سازمان هستند که یک فیلم برای دریافت مجوز باید به آن‌ها رجوع کند و در این بین ممکن است هر فیلم در مجرایی قرار گیرد که به شکل غیر قانونی در بازار سیاه پخش شود.

وی افزود: برخی مواقع حتی کم‌توجهی سینماداران نیز می‌تواند منجر به پخش نسخه غیرقانونی یک فیلم سینمایی شود. به طور قطع ،سینماگران باید تأکیدات لازم برای حفظ آثارشان را در هنگام پخش برای جلوگیری از توزیع نسخه قاچاق به هر نهاد، سازمان یا سینمایی داشته باشند تا افراد نیز از حساسیت موضوع با خبر بوده و فیلم قربانی بی‌توجهی نشود.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: هر بار با پخش یک فیلم به صورت قاچاق افراد بسیاری ممکن است متضرر شوند. باید سیستمی لحاظ شود که با تمهیدات لازم از رخ دادن این اتفاق جلوگیری کند. در حال حاضر مجموعه‌ای که آقای محمدحسین فرحبخش در اختیار دارد می‌تواند با پیگیری از طریق ناجا و قوه‌قضاییه برای رسیدگی به حقوق قانونی صاحبان آثار اقدام کند و از رخ دادن دوباره این اتفاق جلوگیری شود.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه کاغذی» تصریح کرد: متأسفانه راهکارهایی که در این سال‌ها برای جلوگیری از توزیع نسخه قاچاق فیلم‌ها در نظر گرفته شده کارساز نبوده و هر بار این اتفاق به اشکال مختلف تکرار شده، کدگذاری بر روی نسخه‌های مختلف نیز یکی از این روش‌ها بود که خیلی راحت نسخه قاچاق با بریدن بخش کدها در تصویر پخش می‌شوند و حتی نمی‌توان منشأ این اتفاق را پیدا کرد و از طرفی کنترل پخش فیلم‌ها در شهرستان‌ها بسیار سخت است و همواره به دلیل نبود مراقبت‌های لازم خطر پخش نسخه قاچاق فیلم‌ها هر تهیه‌کننده را تهدید می‌کند.

صباغ‌زاده در ادامه گفت: این شائبه که ممکن است یک تهیه‌کننده یا کارگردان برای دریافت مجوز اکران فیلم توقیف شده‌اش خودش فیلم را در بازار قاچاق توزیع کند یک تصور غلط است. دولت اگر پروانه ساخت به یک فیلم داده باید برای نمایش آن نیز از فیلم حمایت کند اما متأسفانه در کشور ما این اتفاق‌ها نمی‌افتد و بعضاً استفاده از راه‌های نامتعارف برای اکران فیلم‌ها به وفور دیده می‌شود اما پخش یک فیلم به صورت غیرقانونی که ضررهای مالی بسیاری برای تهیه‌کننده در بر دارد به هیچ‌وجه منطقی به نظر نمی‌رسد. در کشور ما که اخباری با موضوع اختلاس به یک مسأله رایج و طبیعی تبدیل شده دیگر پرداختن به موضوع توزیع قاچاق فیلم‌ها نمی‌تواند اولویت باشد.

این تهیه‌کننده در پایان تصریح کرد: فقط می‌توان از افرادی که بدون در نظر گرفتن زحمات و سرمایه یک گروه دست به توزیع غیر قانونی فیلم‌ها می‌زنند خواهش کرد که به وجدان خود رجوع کرده و این کار را نکنند. خرید و فروش این نسخه‌ها حرام است و هر انسان معتقدی از انجام این کار پرهیز می‌کند. اگر ما به صورت مستقیم نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم باید فرهنگ‌سازی داشته باشیم و مردم را تشویق کنیم که کالای قاچاق را خریداری نکنند. این اتفاقات بخش خصوصی سینما را نابود می‌کند و باید هر چه زودتر از سوی نهادهای مربوطه تمهیداتی در راستای رفع این مشکل اندیشیده شود.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار