سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۷۹
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

آذر رجبی : کسب و کارهای خانگی از جمله مشاغلی است که می تواند در زمان تحریم و محدودیت واردات و صادرات، بخشی از بار اقتصادی کشور را به دوش کشیده و رقم بالایی از بیکاری را کاهش دهد چرا که در فضای خانگی این خانواده است که در کنار یکدیگر مشغول تولید کالا هستند و این نوع از کسب و کار نه نیاز به علم وفناوری دارد و نه نیازمند تامین فضا است لذا خبرنگار دیباچه پیرامون این موضوع با کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشسته است.

دکتر جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار دیباچه پیرامون کسب وکارهای خرد گفت:  به نظر می رسد در شرایط فعلی کشور بهترین فرصت و امکان برای پرداختن به کسب و کارهای خرد است. چرا که این نوع کسب و کارها هم از لحاظ اجتماعی، هم اقتصادی و هم فرهنگی می تواند برای جامعه مفید باشد.

دلیلی ندارد که مانند گذشته محیط کار افراد در کنار یکدیگر باشد | ادامه فعالیت کسب و کار‌های خرد در گرو تامین تسهیلات توسط دولت

نماینده مردم شیراز در مجلس نهم ادامه داد: تاثیرات اجتماعی کسب و کارهای خانگی این است که از فضا به محیط خانواده و مشارکت اعضای خانواده در انجام فعالیت‌ها می توان استفاده کرد و در عین حالی که یک کالا و خدمتی تولید می شود مشارکت اعضای خانواده منجر به افزایش روحیه نشاط، تقویت شادابی در خانواده شده و کمک می کند همه به نوعی خود را با این کسب و کارها درگیر کنند و امکان حضور در این فعالیت ها را داشته باشند.

وی ادامه داد: دومین نکته این است که نیاز به احداث فضای جدید و احداث ساختمان و هزینه های گزاف برای تامین مکان وجود ندارد و از فضاهای خالی و خانگی می شود در جهت انجام این فعالیت ها استفاده کرد. سوم اینکه آسیبی به زندگی خانوادگی نمی زند و ارتباطات اعضای خانواده را با یکدیگر مستحکم تر می کند و به فرد کمک می کند که در محیط خانواده فعالیت و کار خود را انجام دهند و به ارتباطات خانوادگی هم لطمه‌ای وارد نکرده و در حوزه ‌های اجتماعی و فرهنگی نیز می تواند فعالیت داشته باشد.

قادری ادامه داد: مطلب دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که این فعالیت ها نیاز به ارز و تکنولوژي های بالا ندارد و می تواند بخش عمده‌ای از نیازهای جامعه را تامین کند بنابراین در شرایط کنونی کشور که محدودیت ارزی و نقل و انتقال منابع ارزی به خارج  وجود دارد با کسب و کارهای خرد امکان این فرصت فراهم می شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد کسب و کارهای خانگی به ارتقای دانش و سطح علم و فناوری اعضای خانواده نیز کمک کرده و آنها را درگیر بحث تولید می کند لذا به تبع آن درگیری اعضای خانواده با مشاغل خانگی  موجب افزایش نشاط و شادابی در خانواده  توام با تعامل و همکاری اثر گذار در محیط اجتماعی و در حقیقت تامین کننده تعلق افراد به خانواده است و از هر منظر می توان دریافت که بسیاری از مشکلات اشتغال و درآمد و خدمات اجتماعی را خانواده ها می توانند تامین کنند.

قادری در پاسخ به سوال خبرنگار که آیا مشاغل خانگی در برند سازی و بومی سازی صنعت کسب و کارهای خرد می تواند مفید باشد یا خیر، گفت: قطعا ؛ به نظر می رسد اگر زنجیره‌های بعدی برای توزیع کالایی که در خانواده ها تولید می شود وجود داشته باشد و بتواند این تولیدات را به بازار برساند و اقدام به برند سازی کند می تواند در بازار برندهای تعریف شده و مشخصی، زمینه را برای معرفی کالا به جامعه و حتی کشورهای دیگر فراهم کند.  

وی ادامه داد: در حال حاضر دلیلی ندارد که مانند گذشته محیط کار افراد در کنار یکدیگر باشد، افراد می توانند هر کدام در خانه خود کار را انجام داده وبخشی از تولید و این زنجیره را در جهت ورود به بازار داخلی و خارجی بر عهده گرفته و تولیدات خود را معرفی و به بازار عرضه کنند و از این نظر برای مصرف کنندگان اطمینان ایجاد کرده و زمینه را برای اعتمادهای بعدی مردم برای خود فراهم سازند.

وی در ادامه با اشاره به نقش دولت و مدیران در حمایت از کسب  و کارهای خرد و خانگی افزود: تبعا تامین زیر ساختها توسط دولت که شامل تسهیلات مالی و تسهیلات بازاریابی است در بازار های داخلی و خارجی و همینطور شبکه توزیع و پستی که بتواند تولیدات خانگی را به بازارها عرضه کند و از طرفی مجموعه هایی باشند که بتوانند مواد اولیه این کسب و کارها را تامین کنند و در مجموع  اگر تمام نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری این مجموعه و کسب و کارها تامین شود، از ظرفیت فضاها و امکانات و منابع بلااستفاده که در خانواده ها وجود دارد قطعا به شکل بهتر و موثری می توان استفاده کرد.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار