چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۷۲
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸

فاطمه شعبانی ; باز بوی ماه مهر و بازگشایی مدرسه به مشام می­رسد و پدر و مادرها به تکاپوی خرید لوازم التحریر فرزندانشان افتاده ند. بچه ها با ذوق و شوق دست در دست پدر و مادر راهی مغازه های لوازم التحریر فروشی می­ شوند. خانواده هایی که فرزند محصل خصوصا در مقطع دبستان دارند- با توجه به مشق شب- دغدغه دفتر و مداد بیشتری دارند. مغازه ها پر از لوازم شیک و فانتزی است که هربیننده ای را وامی­دارد که پا شُل کند و نگاهی به اجناس پشت ویترین بیندازد و یاد دوران مدرسه را تازه کند. هرچند بالابودن قیمت اجناس دست مردم را از خرید کوتاه کرده است اما گاهی در گوشه کنار شهر پارچه نوشت: دفتر دولتی رسید! به چشم می خورد. « موسی فرزانیان» رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم التحریر معتقد است:« لوازم التحریر هست اما گران است!»

کارخانه‌های ما نوشت افزار با برند خارجی تولید  و در سطح بازار توزیع می­کنند | لوازم التحریر هست، اما گران است!

با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی هستیم، امسال وضعیت لوازم التحریر چگونه است؟

فعلا درزمینه تامین و عرضه کالا کم و کسری نداریم. الحمدالله همه چیز تامین و در بازار به وفور است و از این جهت مشکلی نیست. به جز اینها از امروز در شهر تهران 2 نمایشگاه در بوستان گفتگو و حکیمیه تهرانپارس و چندین واحد صنفی مختلف در تهران و در سطح استانها دفاتر تنظیم بازار عرضه می ­کنند و مردم می­ توانند دفتر مورد نیازشان را به قیمت تعاونی تهیه کنند.

وضعیت لوازم التحریر تولید داخلی چطور است؟

در این 2-3 سال  اخیر که بحث حمایت از تولیدات داخلی و کالای ایرانی شده الحمدالله وضعیت صنف ما خوب بوده و مشکلی در این زمینه نداشته است. درمورد یکسری اقلام مانندخودکار، مداد پاک کن،مداد تراش... چندین واحد تولیدی داشیم که در این چند مدت چند واحددیگر هم اضافه شده اند و تقریبا از نظر فروش تولیداتشان مشکلی ندارند، چون تقریبا هرچی تولید کنند در بازار به فروش می رسد . تقریبا  50 درصد اجناس داخل بازار تولید داخلی و 50 درصد وارداتی هستند.

اما به نظر می رسد تقریبا بازار در قبضه جنس های خارجی است؟

لوازم التحریری که از کشورهایی خارجی وارد می­شود مقدار اندکی از کشورهای اروپایی هست و بیشتراز کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن ، اندونزی و مالزی است و در چند سال اخیر که بحث تحریم ها مطرح و محدودیت ایجاد شده بیشتر به واردات از هند و چین تمایل پیدا کرده ایم. اینکه بازار در  قبضه اجناس خارجی است ناشی از یک مشکل فرهنگی است که باید روی آن کارفرهنگی شود. شاید شما درسطح بازار، مداد با برند خارجی ببینید اما ندانید که این مداد تولید ایران است و در کشور خودمان تولید می­شود اما با برند خارجی! پاک کن، خودکار و مدادتراش هم همینطور. مردم ما عادت کرده اند که به اجناس خارجی بیشتر از اجناس داخلی اعتماد کنند و اعتقاد دارند برندهای خارجی بهتر از برند های ایرانی است !! باید فرهنگسازی شود که مردم به جنس ایرانی اعتماد کنند. در بحث نوشت افزار  کیفیت کالای ایرانی خوب است نمی­گویم درجه یک اما هم  از لحاظ قیمت هم کیفیت قابل قبول است. ولی بحث اعتماد مردم است که باید نهادهای فرهنگی و صدا و سیما بیشتر روی این موضوع تبلیغ و از جنس ایرانی بیشتر حمایت کنند تا یکجورهایی شناخته شود و به نظرم این کار بیشتر برعهده صدا و سیما است.چون مردم اعتمادشان به کالای ایرانی کم است کارخانه های ما نوشت افزار با برند خارجی تولید و در سطح بازار توزیع می­ کنند و شما خرید می ­کنید اما متوجه نمی­ شوید که این کالا هرچند برند خارجی است اما در ایران تولید می­ شود!! ناگفته نماند 50 درصد نوشت افزار موجود دربازار خارجی است و توان تولید ما در آن حد نرسیده است که تمام نیاز بازار را تامین کنیم. هرچند در چند سال اخیر به تولیداتمان اضافه شده است و انتظار داریم در سالهای بعد هم اضافه شود طوری که بیشتر ظرفیت بازار دست تولید کننده های داخلی باشد.

شاید دلیل اینکه مشتری به سراغ اجناس خارجی می رود کیفیت باشد، به نظر شماکیفیت اجناس ایرانی قابل رقابت با اجناس خارجی است؟

عرض کردم کیفیت کالاهای تولید داخل نه اعلاء اعلاء اما حدود 60-70 درصد از نظر کیفیت قابل قبول هستند. ما مشکلی در رابطه با کیفیت کالا نداریم؛ الحمدالله کیفیت خودکار و مداد پاک کن تولید داخل خوب و مداد هم نمی­گوییم درجه یک اما قابل قبول است.

مردم اعتمادشان به کالای ایرانی کم است کارخانه های ما نوشت افزار با برند خارجی تولید و در سطح بازار توزیع می­ کنند و شما خرید می ­کنید اما متوجه نمی­ شوید که این کالا هرچند برند خارجی است اما در ایران تولید می­ شود!!

آیا اتحادیه شما و دولت اقدامی جهت حمایت از تولید کننده داخلی کرده اید؟

ما که از تولید کننده های داخلی حمایت می­کنیم دولت هم بیشتر حرفی حمایت می­کند و در عمل خبری نیست! بیشترین مشکلی که تولید­کننده های ما دارند بحث نقدینگی است؛ تولید کننده ها همینجوری هم در مضیغه بودند و با کاهش ارزش پول کشور مشکلشان دوچندان شده است و باید سرمایه بیشتری بگذارند و از آن طرف هم  باید بیشتر تولید کنند تا سهم بیشتری در تولید داشته باشند از طرف دیگر به دلیل تحریم ها بحث انتقال پول برای خرید مواد اولیه است با این وجود این مشکلات تولید کننده ها کارشان را انجام می­دهند وتا به حال خوب بوده اما مشکلات هست.

 دولت برای تهیه کاغذ مورد نیاز دفترچه به صنف شما کمک کرده است؟

نه، متاسفانه کارگروه وزارت ارشاد به صنف صحاف- که در کار تولید دفتر هستند- ارز 4200 تومانی اختصاص نداده است!

به همین دلیل قیمت دفترچه در بازار اینقدر بالا است؟

 بله، چون تولید کننده های دفتر اتحادیه صحاف هستند و باید به اینها کاغذ بدهند که نمی دهند و تولید کننده ها مجبورند کاغذ را از  بازار آزاد خرید کنند اینها  چون  مواد اولیه را گران خریدند و گران هم تولید کردند در نتیجه گران هم می فروشند! خوشبختانه آنهایی که باید دفتر تولید کنند تولید کرده اند و کسری در زمینه دفتر نیست اما بحث قیمت است مردم دفتر ارزان تر می­خواهند. کارگروه وزارت ارشاد به2 واحد تولیدی که ماشین اتوماتیک دارند و توانسته اند مجوزش را بگیرند به صورت محدود  یک مقدار کاغذ با ارز 4200 تومانی دادند و آنها توانسته اند دفتر ارزان تولید کنند که از امروز در سراسر کشور با عنوان دفتر دولتی به صورت محدود توزیع می­شود اما به جز  این 2 کارخانه، ارزی به بقیه تولید کننده ها تخصیص نداده است و تولید کننده های دفتر مجبور شده اند مواد اولیه شان را با ارز آزاد بخرند و به همین دلیل قیمت تمام شده دفتر مقداری زیاد است وگرنه بحث کمبود دفتر نیست بحث گرانی دفتر مطرح است.

این 2 واحد تولیدی به طور تقریبی چقدر تولید داشته اند؟ آیا نیاز بازار تامین شده است؟

کشور تقریبا 150 میلیون جلد دفتر نیاز دارد که این 2 کارخانه توانسته اند 15 میلیون جلد دفتر- با قیمت ارزان و اصطلاحا دولتی- تولید کنند که تقریبا 10 درصد نیاز کشور را تامین می کنند.

 

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار