پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۳
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۰۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
دویچه وله گزارش داد: جشنواره فیلم برلین یکی از مهم ترین جشنواره های سینمایی جهان محسوب می شود که هر سال ده ها هزار نفر را به پایتخت آلمان می کشاند.

دیباچه:

شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی سه شنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: مروری بر مهم ترین نکاتی که در باره برلیناله 2016 باید بدانید.
ماه فوریه در برلین ماه فیلم و سینماست. جشنواره برلین فرش های قرمز خود را برای ستارگان سینما پهن می کند و فرصتی جذاب برای سینما دوستان در جهان پدید می آورد تا با تازه ترین آثار سینمایی جهان آشنا شوند و ستارگان محبوب خود را از نزدیک ببینند.
این جشنواره که به برلیناله شهرت دارد، مردمی ترین فستیوال فیلم در جهان به شمار می رود. شصت و ششمین دوره ی این جشنواره در روزهای 11 تا 21 فوریه برگزار می شود.
مجموعا 7004 فیلم برای حضور در برلیناله ارایه شدند که 434 فیلم در نهایت موافقت شورای گزینش این جشنواره را جلب کردند.این فیلم ها که محصول کشورهای گوناگون از جمله ایران هستند و در ژانرهای مختلف ساخته شده اند، در 981 نوبت و در بخش های گوناگون به نمایش درمی آیند. در آخرین دوره از این جشنواره 335 هزار بلیت به فروش رفت و این بار نیز فیلم دوستان شب را در مراکز فروش بلیت سر می کنند تا بلیت تهیه کنند.
افتتاح گر شصت و ششمین دوره از جشنواره سینمایی برلین فیلم درود بر سزار، خواهد بود. نویسندگی و کارگردانی این اثر کمدی را برادران کوئن (جوئل و اتان) برعهده داشته اند.

دیباچه-جشنواره فیلم برلین



جاش برولین، جرج کلونی، رالف فاینس و تیلدا سوئینتن از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند. درود بر سزار، با بودجه ای بالغ بر 22 میلیون دلار ساخته اشده است.
دویچه وله فارسی توضیح داد: جشنواره فیلم برلین بخش های گوناگونی را دربرمی گیرد که مهم ترین آن بخش رقابتی است. امسال 23 فیلم از جمله فیلم اژدها وارد می شود، اثر مانی حقیقی به نمایش درمی آید.
نام قبلی این فیلم شن ، جن ، یی، بود، اما به دلایلی نام آن به اژدها وارد می شود تغییر یافت. فیلم برداری این فیلم که داستان آن در دهه 40 شمسی ایران می گذرد، در سکوت کامل خبری به اتمام رسید.
خرس طلایی و خرس های نقره ای جوایز اصلی جشنواره برلین هستند که برندگان آن شامگاه شنبه، 20 فوریه اعلام خواهند شد.از 23 فیلمی که در بخش رقابتی نشان داده می شوند، 18 فیلم بر سر کسب جوایز رقابت دارند.
خرس طلایی نصیب بهترین فیلم بخش رقابتی جشنواره خواهد شد. جایزه های خرس نقره ای نیز از جمله به بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلمنامه تعلق می گیرد.
برندگان خرس های برلیناله را هیات داوران بخش رقابتی انتخاب می کند.
ریاست هیات دواران این دوره را مریل استریپ، ستاره معروف هالیوود برعهده دارد. موگوشاتا شوموفسکا (کارگردان)، کلایو اوون (بازیگر فیلم)، لارس آیدینگر (بازیگر تئاتر و سینما) و آلبا رورواخر (بازیگر فیلم)، بریژیت لاکومب (عکاس) و نیک جیمز (منتقد فیلم)، اعضای این هیات هستند.
البته یکی از برندگان برلیناله 2016 پیشاپیش مشخص شده است.
خرس افتخاری این دوره از جشنواره به میشائل بال هاوس، فیلمبردار برجسته آلمانی به پاس یک عمر تلاش هنری او اهدا خواهد شد.بال هاوس با سینماگران معروفی چون راینر ماریا فاسبیندر، رابرت ردفورد، ولفگانگ پترسن و مارتین اسکورسیزی همکاری داشته است.
رنگ پول و دار و دسته های نیویورکی از جمله فیلم هایی است که بال هاوس فیلمبردار آنها بوده است.مدیر جشنواره برلین از سال 2001 به این سو دیتر کاسلیک است.
موفقیت برلیناله با سیاست های عمومی او پیوندی تنگاتنگ دارد و از زمان ریاست وی، برلیناله به لحاظ کمی و کیفی گسترش یافته و استقبال تماشاگران از جشنواره تاییدی بر تلقی او از تلفیق هنر و صنعت در سینما است.
برلیناله همواره جشنواره ای سیاسی بوده است. موضوع پناهجویان و آوارگان که از موضوع های محوری جهان است، در جشنواره فیلم برلین نیز جایگاه ویژه ای خواهد داشت.
آثار گوناگونی به نمایش در خواهند آمد که به سرنوشت پناهجویان می پردازند. یکی از این آثار آتش در ساحل، ساخته جیانفرانکو روسی، فیلمساز ایتالیایی است که برای ساختن فیلم خود مدت زیادی در جزیره لامپدوزا به سر برد.
دومین عرصه مهم برلیناله بخش پانوراما یا چشم انداز است که به نمایش فیلم های سینمایی یا مستندی اختصاص دارد که از نظر موضوعی به مسایلی همانند جستجوی هویت، شیوه زندگی یا وقایع تاریخی می پردازند.
این بخش در واقع مشابه پلی است میان سینمای هنری و سینمای تجاری و محفلی برای نمایش فیلم هایی که خطر غرق و ناپدید شدن در گرداب تجارت و فیلم های تجاری آنها را تهدید می کند.

** آثار ایرانی
لانتوری، ساخته رضا درمیشیان از فیلم های شرکت کننده در بخش پانورامای برلیناله 2016 است. رضا درمیشیان در دوره های قبل برلیناله با فیلم من عصبانی نیستم خوش درخشیده بود.
لانتوری که سومین اثر او است، داستانی عاشقانه را در بستر شهر تهران روایت می کند و در آن از جمله باران کوثری، نوید محمدزاده، مهدی کوشکی، بهرام افشاری و مریم پالیزیان بازیگری کرده اند.
یکی از بخش های پر اهمیت برلیناله بخش فوروم یا همایش است که به نمایش فیلم های سینماگران جوان و عمدتاً نوپا اختصاص دارد. در این بخش است که چهره های جدید هنری، چه بازیگر و چه کارگردان فرصت درخشیدن و به اصطلاح هنری، فرصت کشف شدن را دارند تا از این راه پا به دنیای سینمای حرفه ای و بازارهای جهانی فیلم بگذارند.
نسل نو نیز یکی از بخش های مهم برلیناله است که به موضوعات کودکان، نوجوانان و نسل جوان می پردازد.
سینمای ایران تا کنون چندین بار مهمان این بخش برلیناله بوده است.
در برلیناله ی 2016 دو فیلم از ایران در این بخش به نمایش درمی آیند، یکی رویاهای دم صبح، اثر مهرداد اسکویی و دیگری فیلم والدراما از عباس امینی.
خرس بلورین جایزه ای است که در پایان برلیناله به بهترین فیلم در این بخش تعلق می گیرد.
مستند سینمایی رویای دم صبح که مهرداد اسکویی کارگردان و تهیه کننده آن است، داستان دختران زیر 18 سالی را روایت می کند که در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران زیر نظارت هستند.
والدراما، اثر عباس امینی درباره نوجوانی در آبادان است که به دلیل موهای فرفری اش به والدراما، اسطوره فوتبال کلمبیا شباهت دارد و به نام این بازیکن نیز بر سر زبان ها افتاده است.
اولریکه اوتینگر، فیلمساز، عکاس و نقاش آلمانی سفری از آلاسکا به شبه جزیره کامچاتکا انجام داد و مسیرهایی را که دانشمندان و دریانوردان مشهوری چون آدلبرت فون شامیسو و جیمز کوک طی کرده بودند، پشت سر گذاشت.
حاصل این سفرها فیلمی 709 دقیقه ای (حدود 12 ساعته) به نام سایه شامیسو است که با چندین نوبت تنفس اکران خواهد شد.
در برلیناله 2016 نیز ستارگان زیادی پا به فرش قرمز جشنواره خواهند گذاشت. جود لاو، اما تامپسون، برادران کوئن، اسپایک لی، ایزابل هوپر، ژرار دپاردیو و جرج کلونی از جمله ستارگانی عالم سینما هستند که فیلم دوستان در پایتخت آلمان بی صبرانه مشتاق دیدن آنها هستند.
گفته می شود که کلونی به همراه امل علم الدین، نامزد لبنانی تبار خود راهی برلین خواهد شد.
ایرنا نوشت: دویچه وله فارسی در پایان افزود: برلیناله با حضور پررنگ و فعالی که در شبکه های گوناگون اجتماعی از جمله فیس بوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام دارد، این امکان را به فیلم دوستان می دهد که به جزییات گوناگون این جشنواره و فیلم های شرکت کننده دسترسی داشته باشند و در جریان آخرین اخبار جشنواره برلین قرار گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳