چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۰۷
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
گزارشی از هشتمین جشن کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران

به گزارش دیباچه ، کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران هشتمین جشن خودشان را شب گذشته 6 شهریور برگزار کردند ؛ مراسمی با معرفی برگزیدگان سینمای ایران در سال ۹۷ و اهدای نشان سپنتا؛

مجری مراسم کسی نبود جز « فرزاد حسنی » ، با آن صراحت همیشگی اما کمی افتاده تر از گذشته ؛ او یکی از دردآورترین اتفاق زندگی اش را از دست دادن خشایار الوند می داند؛ او گفت: ضمن تقدیر از خشایار ،نشان سپنتا در نبودش اهدا می شود. 

امروز ضمن تقدیر از او، نشان سپنتا در نبودش اهدا خواهد شد.

وقتی « سیدی» و « معادی » جایزه گرفتند اما نیامدند!

 خشایار الوند نخستین نشان سپنتا را از آن خودش کرد؛ نشانی که در نبودش « الهام ایمانی» همسر زنده یاد الوند دریافت کرد ؛ 

 سیروس الوند فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و برادر این هنرمند، که مشخص  بود همچنان در شوک از دست دادن برادر عزیزش است  گفت: «سینمای ایران سینمای تفاوت قصه‌هااست. می‌گوییم  اگر فیلمی خوب است، چون فیلمنامه خوبی دارد، اما ارزش نوشتن هنوز پایین است. هنوز برای یادآوری  به ما می‌گویند فیلم فردین و... البته من خوشحال می‌شوم مثلا بگویند فیلم پرویز فنی‌زاده یا فیلم نوید محمدزاده، ولی کاش بگویند فیلمِ فلان فیلمنامه‌نویس که در جاهای دیگر دنیا این ارزش و قرب را قائل می‌شوند. خیلی خوشحالم بابت معرفتی که کانون فیلمنامه‌نویسان نسبت به خشایار الوند نشان داد.»

الهام ایمانی همسر خشایار الوند نیز در ادامه گفت «این اتفاق برای فرزندانم مایه دلگرمی است و یقین دارم روح خشایارم  همینجا کنار ماست و همان لبخند مشهورش را می‌زند.

من از خشایار خیلی یاد گرفتم و خوشبختانه در دو کار هم توفیق داشتم جزو گروه نویسندگان او باشم. چند روز دیگر بگذرد  دقیقا یعنی 6 ماه است که او را از دست دادیم ؛ او در کار با کسی رقابت نمی کرد رفاقت داشت و خود را با کسی مقایسه نمی‌کرد. 

مهدی سجاده‌چی، رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران  هم در جملاتی گفت:شاید ما الان نتوانیم خیلی خودمان را صاحب تکنولوژی بدانیم اما به این ژانر به طور قطع نیاز داریم. از بنیاد سینمایی فارابی تشکر می‌کنم اسپانسر اصلی ما بودند، قرار است تفاهمنامه ای امضا شود که ظرفیت های کانون فیلمنامه نویسان در کمک به سینمای ایران به کار گرفته شود.»

 نخستین بخش اهدای جوایز، با حضور کیوان کثیریان، محسن امیریوسفی و پریسا شمس،برگزار شد؛ تندیس و لوح بهترین فیلمنامه بخش هنر و تجربه به کاظم ملایی برای فیلمنامه فیلم «کوپال» رسید.

درادامه با حضور رضا حیدرنژاد، غلامرضا موسوی و عباس یاری، جایزه بهترین فیلمنامه موزیکال به افشین هاشمی و فرشته طائرپور برای فیلمنامه فیلم «خاله قورباغه» اهدا شد.

فرشته طائرپور بعد از دریافت جایزه  به جذابیت جایزه گرفتن اشاره کرد و گفت: در صنف ما جایزه گرفتن و جایزه دادن جذاب است، اگر این جایزه را هر کس دیگری  به من داده بود احساس می‌کردم به خاطر کم لطفی به خاله قورباغه  ،نوش داروی بعد از مرگ سهراب است .

 برای اهدای بهترین فیلمنامه دفاع مقدسی، جواد طوسی و علی‌اکبر قاضی نظام روی صحنه رفتند.

 محمدعلی و حامد باشه‌آهنگر برای فیلم «سرو زیر آب» جایزه این بخش را دریافت کردند. 

در بخش فیلمنامه ژانر فانتزی ،حبیب رضایی و جلال الدین دری،روی صحنه رفتند.

حبیب رضایی در سخنانی گفت : نوشتن کار هر کسی نیست و اینجا هم جای هر کسی نیست. به عزیزی قرار است جایزه بدهیم که فیلم‌هایش دو دوره ریاست جمهوری باید توقیف شود تا روی پرده برود. از یکی از خوش فکرترین های این ژانر محسن امیریوسفی با افتخار دعوت می‌کنم روی صحنه بیاید.»

امیر یوسفی هم بیان کرد: «من آمده بودم جایزه بدهم نه جایزه بگیرم برای همین خیلی هول شدم چون الان یادم آمد این اولین جایزه ای است که برای این فیلم در مملکت خودم می‌گیرم، خیلی از اتفاقات که برای این فیلم افتاد در همین ساختمان بود و در همین ساختمان دعوا کردیم و به بیمارستان هم رفتیم و در نهایت بعد از ۱۶ بار بازنویسی بالاخره مجوز گرفت. هیچوقت نشد در کنار همه عوامل یک مراسم داشته باشیم از همه عوامل و از کسانی که شش سال فیلم را توقیف کردند تشکر می‌کنم. مهم این است که بالاخره اتفاق های خوب افتاد و بالاخره جایزه گرفتم.»

جایزه این بخش به محسن امیریوسفی برای فیلمنامه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» رسید.

در بخش بهترین فیلمنامه اکشن طهماسب صلح جو و خسرو نقیبی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه رفتند.

در ادامه ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان برای فیلم «لاتاری» روی صحنه آمدند و جایزه خود را در این بخش دریافت کردند.

صلح‌جو در ادامه گفت: «مهدویان قواعد ژانر را خوب می‌شناسد. اگر جای قهرمان و ضدقهرمان در فیلم او عوض شود باز هم جذاب است.»

مهدویان نیز بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: «خوشحالم که این اولین جایزه فیلمنامه را از یک نهاد حرفه‌ای مثل کانون دریافت می‌کنیم.»

در ادامه مراسم با حضور عنایت بخشی، محمودمهراور و فرزانه شبانی، نشان افتخاری سپنتا به سیامک تقی‌پور هیات موسس کانون فیلمنامه نویسان تعلق گرفت.

در ادامه نوبت به بخش فیلمنامه فیلم‌های جنایی رسید که جایزه این بخش با حضور حجت قاسم‌زاده اصل، مصطفی رستگاری و مهرداد فرید به هومن سیدی نویسنده فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رسید.

نوید محمدزاده به نیابت از سیدی این جایزه را گرفت و گفت: «چقدر خوشحالم هومن سر فیلمبرداری بود و من به جای او به این جمع آمدم. هومن گفت که بگویم خیلی خوشحال است که این جایزه فیلمنامه را دریافت می‌کند. این تندیس خیلی هم خوشگل است از این‌ها به بازیگران هم بدهید.»

در بخش بهترین فیلمنامه کمدی جایزه این بخش با حضور حسین فرحبخش، مجید صالحی و مهدی سجاده‌چی به علی فرقانی نویسنده فیلمنامه «مصادره» رسید.

فرقانی عنوان کرد: خوشحالم برای کمدی منزلتی قائل شده‌اند چون فیلمنامه کمدی اسمش کمدی است اما فرآیند تراژیکی دارد و با خون و دل آن را ‌می‌نویسید.

فرحبخش هم در این بخش در سخنانی گفت: «نزدیک ۴۰سال در سینما بودم و اولین چیزی که یاد گرفتم این است که فیلمنامه باید درست باشد. سخت ترین کار دنیا درس خواندن و بعد نوشتن است فیلم نامه نویس ها این دو کار را با هم‌ انجام دهند.»

در بخش درام، از مجیدرضا مصطفوی و پیام کرمی برای فیلم «آستیگمات» با اهدای جایزه ویژه هیأت داوران تقدیر شد.

مصطفوی در حین دریافت این جایزه گفت: آستیگمات مسیر سختی را از زمان ساخت تا اکران و توزیع در شبکه نمایش خانگی طی کرد و شرایط بسیار سختی داشت. از بیضایی و ناصر تقوایی یادی می‌کنم برای مجموع کوشش‌هایی که برای همه ما انجام دادند.

در ادامه مراسم جایزه بهترین فیلمنامه درام به پیمان معادی برای نگارش فیلمنامه «بمب؛ یک عاشقانه» اهدا شد.

در نبود معادی، حبیب رضایی این جایزه را دریافت کرد و گفت: «پیمان معادی بیش از ۲۰ سال است که فیلمنامه می‌نویسد. این فیلمنامه هشت سالی در ذهنش بود. در دو سال اخر که منتهی به ساخت  فیلم شد بارها و بارها آن را بازنویسی کرد و مسلما او هم خیلی خوشحال است که از دست همکارانش این جایزه را می‌گیرد.»

همچنین در بخش پایانی این جشن، نتیجه نظرسنجی مردمی آرت تاکس با ۱۰ هزار شرکت کننده برای انتخاب بهترین فیلمنامه اعلام شد و فیلمنامه «مغزهای کوچک‌ زنگ زده» در این بخش از سوی مردم به عنوان بهترین فیلمنامه اکران شده در سال ۹۷ انتخاب شد.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار