سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ : ۱۴ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
حضور فیلمسازان خاطره ساز کودکی در اختتامیه سومین المپیاد فیلم سازی نوجوانان کشور

به گزارش دیباچه،سالن سوره حوزه هنری ،شب گذشته میزبان 64 نوجوان از 21 استان کشور بود. 64 نوجوانی که  پس از چهار روز ممارست توانستند مزد زحمات خود را بگیرند. 

مراسمی که در آن هنرمندان کم نبودند؛ از ایرج طهماسب ،آقای مجری دهه شصتی ها گرفته تا مرضیه برومند خالق ثبت لحظات ناب کودکی ما؛ خلاصه جمع ثبت کنندگان آثار ماندگار سینمای کودک و نوجوان جمع جمع بود .کامبوزیا پرتوی،پوران درخشنده،ابوالفضل جلیلی نیز حضور داشتند. آمدند تا ذهن خلاق نوجوانان امروز را از نزدیک ببینند. 

انجمن سینمای جوان  و بنیاد سینمایی فارابی نوجوانان فیلمساز را بورسیه می کند!

سید صادق موسوی ، مدیرعامل انجمن سینمای جوان به عنوان نخستین سخنران به روی صحنه رفت ؛ او گفت : آینده از آن شما نوجوانان است و برای آینده ایران، هیچ کاری بهتر از انجام کار فرهنگی نیست. انجمن سینمای جوانان ایران نیز این افتخار را دارد تا در این راه به شما نوجوانان کمک کند.

او در ادامه مختصری از  تاریخچه این انجمن گفت : انجمن سینمای جوان در سال ۱۳۵۵ تأسیس‌شد و حدود ۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل در این مدت داشته است .  همچنین از نکات مهم این است که  هنرمندان شاخصی را  توانسته به جامعه سینمایی کشور معرفی کند.

او اضافه کرد: انجمن سینمای جوانان و بنیاد سینمایی فارابی با افتخار نوجوانان فیلمساز را بورسیه می‌کند و رسالت آن چیزی جز این نیست.

حبیب ایل‌بیگی، مدیر بخش المپیاد جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که پیشتر در سازمان سینمایی به عنوان معاون ارزشیابی  و نظارت  آثار سینمایی فعالیت داشته گفت: باور داشتیم که نوجوانان می‌توانند ایده خود را به فیلم‌نامه تبدیل کنند. اساتیدی مثل مرضیه برومند، ایرج طهماسب، پوران درخشنده، ابوالفضل جلیلی، عبدالله علیمراد و... که منتور نوجوانان در المپیاد بودند همه عمرشان را در این حیطه کار کرده‌اند و طی روزهای برگزاری المپیاد، تجربه خود را با نوجوانان به اشتراک گذاشتند تا آنان بتوانند با گام‌های استوارتری در این راه قدم بگذارند.

وی افزود: انتخاب از بین این ۶۴ نفر، کار بسیار سختی بود چون همه با استعداد هستند و همین که به این مرحله رسیده‌اند جایزه خوبی برای آن‌هاست.

ایل‌بیگی، یادآور شد: من یک نوجوان ۱۵ ساله دارم و همراهی با نوجوانان در این روزها باعث شد دنیای او را بهتر بشناسم. 

علیرضا تابش، دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان نیز در سخنانی بیان کرد: نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند در طول سال با  انجمن سینمای جوانان ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارتباط داشته باشند و خلاقیت خود را ارتقا بدهند. سینما یک عنصر جدی در تولیدات ملی هر کشوری است و امیدوارم که المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان آرام‌آرام به یک نهاد مهم تبدیل شود و بتوانیم به‌واسطه آن به مسائل نوجوانان جدی‌تر بپردازیم.

تابش، ضمن یادآوری سنت‌های قدیم قصه‌گویی و رابطه استاد شاگردی گفت: بزرگان سینمای کودک که در این المپیاد شرکت داشتند، توانستند به حکم همان سنت دیرینه اطلاعات و تجربیات خودشان را به نسل جدید منتقل کنند.

پایان سخنان دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با آغاز معرفی برگزیدگان این المپیاد همراه بود. هیئت انتخاب، متشکل از محمدرضا کریمی، حسین شیخ‌ الاسلامی، سهیلا عسکری، حبیب ایل‌بیگی، وحید گلستان، داوود ضامنی، سعید پوراسماعیلی و همچنین فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان برای تقدیم جوایز روی صحنه آمدند و این هدایا را در دو بخش فیلم و ایده به نوجوانان اعطاء کردند.

در بخش فیلم، مدال برنز به فیلم کوتاه «گذر زمان» به کارگردانی محمدامین فیروزه از تبریز و فیلم کوتاه «بِچُوک» به کارگردانی عارفه جعفری از میبد اختصاص یافت.

مدال نقره این بخش به فیلم‌های در «جستجوی زندگی» به کارگردانی ایلیا رمضانی از بوشهر و فیلم «دُخت لر» به کارگردانی فاطمه زاهدانی از بندرعباس تعلق گرفت.

فیلم «اندیشه طغیان» به کارگردانی ماژان کیمیایی از همدان نیز مدال طلا را از آن خود کرد.

در بخش ایده، که جوایز آن توسط کامبوزیا پرتویی، ایرج طهماسب، پوران درخشنده، عبدالله علیمراد، علی‌اکبر قاضی نظام، وحید نیکخواه آزاد، مرضیه برومند و ابوالفضل جلیلی به برگزیدگان اهدا شد، گروه عبدالله علیمراد توانست نخستین مدال برنز را برای ایده «حیات» نوشته سید متین احمدی از خمینی‌شهر کسب کند. دومین مدال برنز نیز به کار گروهی مرضیه برومند به نام «من استیو هاوکینگ نیستم» که بر اساس ایده اولیه ثمین ابوالحسنی از آباده نوشته‌شده بود تعلق گرفت. کار گروهی علی‌اکبر قاضی نظام با عنوان «آفرینش هستی» که ایده اولیه آن متعلق به متینا اکبرزاده بود نیز سومین مدال برنز را از آن خود کرد

چهارمین مدال برنز بخش ایده به کار گروهی وحید نیکخواه آزاده با عنوان «یک‌تکه مداد» با ایده اولیه امین یونسی ساکن اراک و «شیر تو شیر» با طرح اولیه سنا ابوالحسنی از آباده تعلق گرفت. گروه ابوالفضل جلیلی با طرح «گلیم» به ایده پردازی اولیه کیانا صابر از تالش و ایده «خورشید را دیده‌ای» از حنانه مرادی ساکن اصفهان نیز پنجمین و آخرین مدال برنز را از آن خود کردند. 

در بخش برگزیدگان ایده، مدال نقره به گروه ایرج طهماسب با ایده «گاوهای فضایی» که ایده اولیه آن از «شیرکاکائو و مریخی» از آنسیا تاژ از تهران گرفته‌شده بود و همچنین به ایده «کیپاپ» با ایده اولیه پرنیا قانونی با نام «موج‌های شادی روانه بود بر دل کودکان خندان» از گروه پوران درخشنده رسید.

گروه کامبوزیا پرتوی مدال طلای این المپیاد را برای ایده «دوست عجیب من» که ایده اولیه آن «طرحی از دختر سیل» از رکسانا رسولی جزی بود دریافت کرد.

در این آیین، همچنین انجمن سینمای جوانان ایران، حمایت خود را برای تولید ایده «کیپاپ» در گروه پوران درخشنده و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نیز حمایت خود را از تولید ایده «حیات» گروه عبدالله علیمراد اعلام کردند. جشنواره رشد نیز حمایت از ایده «من استیو هاوکینگ نیستم» از گروه مرضیه برومند را در دستور کار خود قرار داد.

رونمایی از پکیج فیلم‌های ابوالفضل جلیلی پایان‌بخش سومین المپیاد فیلم‌سازی کشور در اصفهان بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲