پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۵
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۰۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
نهمین روز از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم لاک قرمز و خانه ای در خیابان چهل و یکم اولین آثار بلند سینمایی کارگردانان و استقبال از آنها، و درخشش کارگردانان جوان در سینمای ایران حکایت کرد.

دیباچه:

در حالی که برنامه های امروز مطابق هر روز با پخش مستند A 157 و پخش یک فیلم از بخش هنر و تجربه یعنی فیلم سگ و دیوانه عاشق ادامه یافت؛ قطعا دو کارگردان کار اولی یعنی سید جمال سید حاتمی با فیلم لاک قرمز و حمیدرضا قربانی با فیلم خانه ای در خیابان چهل و یکم ستاره های نهمین روز از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بودند.

دیباچه- خانه ای در خیابان چهل و یکم



ازدحام در مقابل درهای سالن اصلی برج میلاد از حوالی ساعت 18 و 30 دقیقه پیش از آغاز نمایش فیلم لاک قرمز آغاز شد و هنگام نمایش این فیلم و خانه ای در خیابان چهل و یکم علاوه بر سالن اصلی، سالن های 4 و 5 برج میلاد میزبان خبرنگاران، هنرمندان و سینما دوستان بودند ، ضمن اینکه در پایان هر دو فیلم تشویق های حضار در سالن از رضایت آنها خبر می داد.
برنامه های صبح امروز برج میلاد با نشست های نقد و بررسی فیلم های به نمایش درآمده دیروز آغاز شد، با این تفاوت که برای فیلم پل خواب ساخته اوکتای براهنی به درخواست عوامل این فیلم نشستی برگزار نشد.
به این ترتیب اولین نشست به فیلم برادرم خسرو ساخته احسان بیگلری اختصاص یافت که در غیبت بیتا فرهی و شهاب حسینی دو بازیگر اصلی آن برگزار شد.
در این نشست سعید ملکان تهیه کننده از شهاب حسینی قدردانی کرد که غیر از بازی در این فیلم سرمایه گذاری نیز کرده و امکان ساخت فیلم را نیز فراهم آورده است.
در ادامه نشست فیلم عادت نمی کنیم بدون حضور هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن دو بازیگر اصلی آن برگزار شد و شاید مهم ترین حاشیه این نشست انتقاد ساره بیات یکی از بازیگران این فیلم از جدی نبودن جلسه و سووال نپرسیدن خبرنگاران بود.
وی در این نشست گفت: امیدواریم جلسات حالت ویترین نداشته باشد.
اما آخرین نشست به فیلم اژدها وارد می شود ساخته مانی حقیقی اختصاص یافت . او در پاسخ به یکی از خبرنگاران که چرا روی فرش قرمز شامگاه دیشب حاضر نشده است گفت: من اصلا با فرش قرمز مشکلی ندارم ، اما اینجا مراسم فرش قرمز مانند سیرک برگزار می شود و جعلی است. به همین خاطر نصمیم گرفتیم روی فرش قرمز نیاییم.
وی همچنین نمادین بودن فیلم خود را رد کرد و گفت: من خیلی صریح حرف هایم را می زنم و در انتقاد کردن ترسی ندارم.
این نشست تقریبا پرحاشیه ترین و پر سووال ترین نشست امروز بود و حسین معززی نیا که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت گفت: در این جلسات عوامل باید مستقیم با خبرنگاران صحبت کنند و فرصتی برای نقد نیست.
در ادامه فیلم مستند 157A ساخته بهروز نورانی پور پخش شد، هرچند هنگام اکران این فیلم تعداد اندکی در سالن اصلی برج میلاد نشسته بودند، این مستند توانست رضایت همین تعداد اندک را جلب کند.
مستند یادشده در مورد سه دختر کرد اهل سوریه است که گرفتار داعش می شوند و بعد از رهایی از دست آنان در اردوگاهی موقت در مرز ترکیه و سوریه روزگار سختی را می گذرانند.
فیلم سگ و دیوانه عاشق آخرین اثر علیمحمد قاسمی نیز تجربه جدیدی از نوع روایت در سینما ارائه می داد که یقینا مخاطبان خاصی دارد ، اما فیلم لاک قرمز اولین ساخته سید جمال سیدحاتمی با فیلم نامه ای محکم ، نقاط عطف مشخص ، کارگردانی روان ، قصه ای ملموس و بازی های باورپذیر توانست نزدیک سه هزار نفر از حضار را در مجموع سالن های اصلی و سالن 4 و 5 برج میلاد تا آخرین لحظه روی صندلی خود میخکوب کند.
فیلم خانه ای در خیابان چهل ویکم به نمایش در آمد که داستان پرچالش و دراماتیکی را دست مایه خود قرار داده بود. مادری که به نوعی مجبور بود بین دو فرزند پسر خود هر لحظه یکی را انتخاب کند.
فیلم نامه خوب نوشته آذیتا ایرایی و کارگردانی بی نقص حمیدرضا قربانی در جذب تماشاگر تاثیر عمده ای داشت ضمن اینکه نباید از بازی روان مهناز افشار و سارا بهرامی نیز گذشت.
ایرنا نوشت: فیلم خانه ای در خیابان چهل و یکم اولین فیلم بلند حمیدرضا قربانی است که پیش از این دستیار اصغر فرهادی در فیلم درباره الی بوده است.
مراسم فرش قرمز همه فیلم هایی که امروز اکران شد با حضور عوامل آن برگزار شد و تقریبا هیچ کدام غایبی نداشتند ضمن اینکه اصغر فرهادی کارگردان شهیر ایرانی نیز برای تماشای فیلم خانه ای در خیابان چهل و یکم به کاخ رسانه ای جشنواره آمد و به تماشای این فیلم نشست.
همچنین بعضی از عوامل فیلم سگ و دیوانه عاشق با لباس محلی روی فرش قرمز حاضر شدند.
از دیگر حواشی امروز آنکه به دلیل تعداد زیاد عکاسان مسوولان برگزاری جشنواره و برج میلاد تعدادی موانع فلزی جلوی جایگاه لوگوی جشنواره گذاشتند تا مطابق روزهای قبل مشکلی برای عوامل فیلم ها هنگام عکاسی پیش نیاید.
هم اکنون نیز فیلم 'خشم و هیاهو' ساخته هومن سیدی در حال نمایش است و عوامل این فیلم از جمله کارگردان و طناز طباطبایی از بازیگران برای تماشای آن به کاخ رسانه ای جشنواره آمدند.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن با شرکت 55 فیلم در چهار بخش فیلم های مستند ، فیلم های نگاه نو ، هنر و تجربه و سودای سیمرغ در 23 سینما و پردیس سینمایی تهران در حال برگزاری است و 22 بهمن ماه پایان می یابد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲