پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
فاطمه شعبانی : شاید همین چند سال قبل بود که تلویزیون سریالهایی را پخش می­کرد که در زمان پخشش خیابانهای تهران خلوت می­شد و مردم سعی می­کردند خودشان را به خانه برسانند و سریال را از دست ندهند؛ سریالهای فاخری چون روزی روزگاری، پدرسالار،امیرکبیر، درپناه تو ... این روزها کمتر شاهد چنین سریالهایی هستیم هرچند بعضی از سریالها در مقطع کوتاهی خوب می درخشند اما اغلب ماندگاری سریالهای قدیم را ندارند و به نظر می­رسد تلویزیون شمار زیادی از مخاطبان خودش را از دست داده است. ایراد بزرگ کار اینجاست که وقتی مخاطب سریال ایرانی  را نمی­بیند به جایش پای سریالهای بی ­ارزش ترکی می­نشیند که تاثیرات منفی زیادی روی روابط زوج ها و خانواده ها دارد.

وضعیت فیلم و سریال تلویزیون  به جای اینکه بهتر شود بدتر شده است |باید از ما بخواهند که تئاتر تلویزیونی بسازیم!

«ایرج راد» بازیگر سریال درپناه تو علت این قضیه را برای دیباچه اینطور بیان کرد: « انتظارات مخاطب الان با انتظارات مخاطب 20- 30 پیش تفاوت کرده است و مخاطب چیزهای دیگری از سریالها و فیلمها طلب می­کند. به نظر می­رسد باید کارهایی ساخته شود که برای مخاطب جذابیتهای خودش را داشته باشد و بتواند بیننده را پای تلویزیون بنشاند. شاید قبل از این تلویزیون منحصر به 2 شبکه می­شد و بیننده گزینه بیشتری برای انتخاب نداشت لاجرم پای سریالهای این 2 شبکه می نشست اما الان با تعدد شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای مخاطب در انتخاب برنامه گزینه های بیشتری دارد ودستش باز است که هر شبکه ای که دلش خواست نگاه کند. پس یک سریال آنقدر باید جذابیت داشته باشد که بتواند با تماشاگر ارتباط بهتری برقرار کند و تماشاگر علاقه مند به دیدن آن باشد و او را تا آخر به دنبال خود بکشد. این یکی از نکات بسیار مهم است. همچنین برای ساخت یک سریال باید موضوع هایی انتخاب شود که دغدغه بیننده باشد پس باید دغدغه مردم را شناخت. همچنین از نکاتی که نباید فراموش شود و مورد توجه قرار بگیرد یک سریال از لحاظ ساخت باید دارای ویژگی­ها و جذابیتهای هنری باشد تا بتواند با نمونه های خارجی رقابت کند و از آنها جا نماند..»
بازیگر سریال امیرکبیر در پاسخ این سوال که چرا دیگر مثل سابق در تلویزیون های کارهای فاخر ساخته نمی­شود عنوان کرد:« سوال ما هم همین است که چرا سریالهای فاخر ساخته نمی شود؟ جالب این است که قبلا که آن سریالها و فیلمهای فاخر و ماندگار ساخته می­شد امکانات فنی که الان وجوددارد آن زمان وجود نداشت. دوربین هایی که آن موقع بود با دوربین هایی که الان است و نورپرداری ها و خیلی چیزهای دیگر قابل مقایسه با آن زمان نیست اما متاسفانه به جای اینکه وضعیت فیلم و سریال تلویزیون بهتر شود بدتر شده است. در حقیقت سریالها آن کیفیت لازم را ندارد و نیاز است دست اندر کاران برنامه ریزی بهتری کنند که تلویزیون به جایگاه اصلی خودش برگردد.» این بازیگر پیشنهاد جالبی می­دهد:« به طور مثال اگر تلویزیون بتواند با امکاناتی که در اختیار دارد در هرکدام از این شبکه ها هفته ای یک تئاتر خوب تلویزیونی پخش کند قطعا تماشاگر زیادی را به سوی خود جذب خواهد کرد.»
عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در پاسخ این سوال که چرا خودشما تصمیم به این کار نگرفتید گفت:« باید از ما بخواهند که تئاتر تلویزیونی بسازیم ما بارها از مدیران تلویزیون درخواست کردیم که هرکدام از این شبکه ها هفته ای یک تئاتر خوب پخش کنند هم جذب مخاطب می کند و هم اینطوری برای هنرمندان تئاتر هم ایجاد اشتغال می شود. البته چند سال قبل شبکه چهار سیما تئاترهای تلویزیونی را نشان می­داد و مخاطب خاص خودش را جذب کرده بود و خوب هم استقبال می­شد و حتی یک زمان قرار بود شبکه 4 متولی تئاتر باشد اما نمی­دانم چرا تقریبا متوقف شد؟»

این بازیگر در باره فعالیتهای اخیرخود گفت:« در حال حاضر مشغول هیچ کاری نیستم 1-2 کار به من پیشنهاد شده بود که متاسفانه مورد پسند نبودند هرچند برنامه های دارم تا چه پیش آید.»

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲