شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۲۴
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
گفتگو با فریده دریامج بازیگر نقش خاله زینت در سریال آچمز:

فاطمه شعبانی : « فریده دریامج» از خطه گیلان و بعد از سالها با لهجه گیلانی صحبت می­کند. در اغلب سریالها و فیلمها در نقش یک خانم مهربان ظاهر می­شود. او که در سریال آچمز نقش خاله زینت- به نوعی فالگیر روستا- را بازی می­کند درباره نقش خاله زینت می­گوید:« خاله زینت به مصیب اعتماد به نفس می دهد که راهش را پیدا کند و آدم قوی شود و از بی­عرضگی و دست پاچلفتی­گری در بیاید.»

سعی می کنم لهجه ام را پنهان نکنم!

شما در سریال آچمز نقش خاله زینت را بازی می­کنید یک کم از نقشتان تعریف کنید؟

در واقع خاله زینت، خاله مصیب( بازیگر اصلی سریال) بود که در عین حال در روستا همه روی او حساب می­کردند و احترامش را داشتند. برای خواهرش هم همراه خوبی بود. کسی است که به مصیب اعتماد به نفس می­دهد که راهش را پیدا کند و باعث می­شود تا او جرات پیدا کند و آدم قوی شود و از بی­عرضگی و دست پاچلفتی­گری در بیاید. درکل مصیب با حرفهای خاله زینت تغییر می­کند و اصطلاحا زبانش باز می­شود و می­تواند برای گوسفندها سخنرانی کند!!! طلسمی را که به مصیب می­دهد در واقع یک چیز الکی است که می­خواهد مصیب دلش به آن خوش و به خودش اعتماد داشته باشد تا راهش را پیدا کند.

روستایی که سریال آچمز در آن فیلمبرداری شده ، کجاست؟

روستایی نزدیک چهار دانگه، محلی به اسم مرتضی گرد که شخصا اولین بار بود آنجا را می­دیدم البته یک بخشی از سریال هم در روستای کبوتر آهنگ در همدان ضبط شده است.

بازی در این سریال چطور بود؟

گروه صمیمی و خیلی خوبی بود و صمیمیت گروه را خیلی دوست داشتم. این خوب بودن باعث می­شود آدم بهتر کار کند و بیشتر مایه بگذارد. یک وقتی درگروه چند نفر ناسازگار هستند یا جو گروه طوری است که آدم راحت نیست و سرکار که می­آیی به قدری آدم را اذیت می­کنند که دوست داری کار زودتر تمام شود و خلاص شوی اما گاهی جو گروه جوری است که ته دلت می­گویی کاش این کار ادامه پیدا کند و بازهم با این گروه باشم. من خیلی راضی بودم. تهیه کننده وکارگردان بسیار فهیم و با اخلاق بودند. من این اولین کارم با آقای خوشبخت بود و امیدوارم دوباره با ایشان کار کنم.

درحال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

فعلا تمرین تاتر می­کنم. نمایش نامه ای است به نام نازگل که میثم یوسفی کارگردانی می­کند و کارمان برای جشنواره سنتی قبول شده و در حال تمرین هستیم تا برای جشنواره اجرا کنیم.

در میان فیلم ها و سریالهایی که بازی کردید کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

تقریبا همه نقشهایی را که بازی کردم دوست داشتم اما در سریال عمارت فرهنگی نقش مادر شاه را بازی می­کردم که خیلی دوست دارم و یک سریال هم حدود 20 سال قبل بازی کردم به نام فقط به خاطر تو که مناسبتی و برای ماه رمضان بود خیلی از مردم هنوز من را به اسم خاله بتولِ آن سریال می­شناسند!

اگر به سن18 سالگی برگردید باز همین راه را انتخاب می­کنید؟

بله قطعا. تاتر خانه اول من، رادیو خانه دوم و تلویزیون و سینما خانه سوم من است. کار در رادیو را دوست دارم من از سال 1353 که دانشجو بودم به رادیو رفتم و هنوز هم هستم و کار رادیو را خیلی دوست دارم.

اینکه می­گویند: رادیو نان ندارد چقدر صحت دارد؟

بعضی کم لطفی می­کنند یا پرتوقع هستند. ولی من راضی ام؛ شاید به دلیل اینکه من فقط به رادیو بسنده نکردم و عرصه تاتر ، سینما و تلویزیون را هم امتحان کردم. در کل آدم قانعی هستم شاید کسانی که بخواهند به تنهایی از طریق رادیو امرار معاش کنند برایشان مشکل باشد ولی من به طور کل شاکرم.

شما هنوز ته لهجه گیلکی تان را حفظ کردید، تا چند سالگی در گیلان بودید؟

من متولد تهران هستم ولی خیلی از سالهای عمرم را در گیلان گذراندم. پدر، مادر و همسرم گیلانی هستند . سعی می­کنم لهجه ام را حفظ کنم و پنهانش نکنم. اصلا چرا پهنان کنم؟ گیلانی بودن افتخار است گیلانی ها با فرهنگ هستند و اصالت دارند. موسیقی و تاترشان قدمت دارد و یک زمانی گیلان تنها راه ورود خارجی ها بوده و دروازه اروپا به حساب می­آمده است. اینها جز اصالت ماست و باید حفظ شود. درست نیست که این گویشها فراموش شود و همه تهرانی حرف بزنند. ما باید فرهنگ، موسیقی، صنایع دستی و زبان بومی مان را حفظ و به نسلهای آینده ها تحویل بدهیم. در واقع سعی می­کنم با واژه های قدیمی گیلان ارتباط برقرار کنم و واژه های قدیمی را یاد بگیرم الان شما خیلی ها را می­بینید که بلد نیستند محلی حرف بزنند این خیلی تاسف آور است که زبان مادری شان را بلد نیستند. من هنوز هم می­گردم و واژه های گیلانی را پیدا می­کنم که این چه معنی می­دهد و از خودم می­پرسم چرا من تا به حال این را از کسی نشنیدم؟

با فرزندتان گیلانی صحبت می­کنید؟

نه گیلانی صحبت نمی­کنم ولی بچه های من کاملا گیلانی بلد هستند.

بهترین بازخوردی که تا به حال از فیلم ها و سریالهایتان گرفتید چه بوده است؟

اتفاق می­افتد که مردم من را که ­می­بینند می­گویند شما همان مادر مهربان شمالی هستید؟ این برای من خیلی با ارزش است که اسم من یادشان نیست اما مهربانی من در خاطرشان مانده است.

این مهربانی چقدر از شخصیت خودتان نشات می­گیرد؟

من نمی­توانم از خودم تعریف کنم اما دوستان و اطرافیان می­گویند که مهربان هستم. سعی می­کنم در زندگی آدم مهربان و مثبتی باشم و در مشکلات و گرفتاری ها به درد کسی بخورم و جوابش را هم از آن بالایی می­گیرم.

فصل مسافرت است و طبق معمول هدف خیلی از گردشگران مازندران و گیلان، به عنوان یک شمالی چه توصیه ای به مردم دارید؟

به طبعیت عشق بورزند و خیال کنند طبیعت خانه خودشان است. من خیلی متاثر می­شوم وقتی می­بینم مردم روی زمین، در آب دریا و رودخانه آشغال می­ریزند و آلوده می­کنند. بارها پیش آمده که خم شده ام و آشغال را جمع کرده ام. وظیفه ماست این طبیعت زیبا را به دست نوه ها، نتیجه ها و نسل آینده برسانیم. با حیوانات مهربان باشید غذاهای اضافه را که می­خواهید در سطل آشغال بریزید برای گربه ها بگذارید. هوا خیلی گرم است حواستان به پرنده ها باشد پشت پنجره یک ظرف کوچولو آب بگذارید گنجشکها، یاکریم ها و کبوترها بخورند، در این هوای گرم تشنه شان می­شود و گناه دارند.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار