جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۱ - ۲۷ تير ۱۳۹۸

فاطمه شعبانی : سریال بوی باران که قبل از این به نام عروس تاریکی معرفی شده بود مدتی است هرشب آنتن شبکه اول سیما را در اختیار دارد و در این مدت توانسته مخاطبان خود را پیدا کند. « شیوا خنیاگر» در نقش مادر فرشته، زنی است که به نظر می رسد دخترش کشته شده و مادر به قصاص قاتل می اندیشید، بازی جذاب و قابل توجه ای از خود نشان داده است. خنیاگر از غیبت چند ساله اش در قاب تلویزیون می­گوید:« ما بازیگرها یک عالم برزخ داریم، به سنی می­رسیم که نه می­توانیم نقش جوان نقش اول را بازی کنیم و نه سالمند را، باید این عالم برزخ بگذرد این 7-8 ساله من در همین عالم برزخ بودم!»

ما بازیگرها برای خودمان یک عالم برزخ داریم | داستان سریال بوی باران ،کلاف در کلاف است

بازی در سریال بوی باران چطور بود؟

خیلی خوب بود. با وجودی که سریال خیلی طولانی بود و ضبطش 2 سال و خرده ای طول کشید و گاهی مجبور می­شدیم لباس تابستانی را در فصل زمستان بپوشیم و لباس زمستانی را در فصل تابستان!! مثلا صحنه ای بود که من بر سر قبر دخترم می ­آیم، در گرمای تابستان با پالتو زمستانی نشسته بودم. سختی هایی اینجوری داشت اما گروه منسجم و خوبی بود و همه باهم خوب، رفیق و صمیمی بودند. چون تعداد بازیگران این سریال خیلی زیاد بود نه تنها من بلکه تعداد زیادی از بازیگران مجبور شده بودند کمتر از تعداد روزهای که با آنها قرارداد بسته شده بود بیایند. من یک قرار داد 60 روزه داشتم اما خیلی نقش کم رنگ است و تنها یکی دو سه سکانس دیگر دیده می­شوم.

با توجه به اینکه سریال داستان خوبی دارد به نظرتان سریال می­توانند مخاطبان خوبی را جذب کند؟

داستان سریال کلاف در کلاف است تا مخاطب بفهمند که چی به چی است یک کلاف دیگر جلویش می­گذارد. معتقد هستم آقای معظمی خوب کار کرده و ادیتور هم کارش را به نحوه احسن انجام داده است امیدوارم سریال به دل مردم بنشیند. اما نکته تاسف آور این است که به نظر می­رسد نسبت به چند سال قبل راغبین و دنبال کنندگان سریال های تلویزیونی خیلی کم شده و افت زیادی داشته است و خیلی ها می­گویند ما تلویزیون نگاه نمی­کنیم و این خیلی بد است. شاید یکی از دلایلش این باشد که مردم درگیر شبکه های مجازی شده اند، قبلا تنها سرگرمی که در منزل داشتند تلویزیون بود.

دختر شما در سریال، به نوعی نمادی از نسل جدید است که به هرطریقی می­خواهد پولدار شود، به نظرتان چه چیزی باعث می شود جوانها به این سبک زندگی رو بیاورند ؟

فکر می­کنم بیشتر ریشه اش در اضطراب است و اینکه خیلی از جوانها آینده روشنی ندارند و نمی­دانند قرار است برایشان چه اتفاقی بیفتد. خیلی­ها حتی با تحصیلات دانشگاهی نمی­دانند می­توانند شغل ثابت داشته باشد یا نه؟ این عدم اطمینان به وضعیت اقتصادی دقیقا روی این گونه برخورد کردنشان تاثیرگذار است شاید اگر در فضای امنی بودند رفتارشان اینطور نبود و نمی­خواستند یک شبه ره صد ساله رابروند. از لحاظ جامعه شناسی همه اینها دخالت دارد آدمی که در یک فضای ناامن زندگی کند می­خواهد بپرد به فضایی که امنیت را احساس کند و هرچه کوتاه تر این راه را برود حس خوشی بیشتری بهش دست می­دهد و اگر بهش زمان بدهند که مثلا 10 سال صبر کن، نمی­تواند صبر کند. از طرفی اینها خودشان را با دیگران مقایسه می­کنند و مدام درحال قیاس کردن هستند که فلان کس فلان چیز را دارد و من ندارم.

این روزها شاهدیم که بعضی در شبکه های اجتماعی ترویج اشرافیگری می­کنند این چقدر آسیب زننده است؟

بسیار، هرکس هر پیجی دارد و هرپستی می­گذارد نشان دهنده افکارش است. اکثرا به رستوران می­روند و غذا می­خورند عکس می­گذارند شاید چند نفر گرسنه اینها را ببیند یا از شادی­های مفرطشان مدام عکس می­گذارند شاید چند نفر آدم غمگین اینها را ببیند؛ از طرفی اینقدر وارد مسائل خصوصی شدن خیلی غلط است. تکنولوژی در کشور ما آمده اما نحوه استفاده اش نیامده است و ارجعیت و الویتش مشخص نیست متاسفانه مردم ما می­روند زیرپیج سلبریتی های اروپایی و هنرپیشه های هالیوودی فحاشی می­کنند آنهم با زبان فارسی چون انگلیسی بلد نیستند!! یک عده هم استفاده مالی می­کنند و استوری می­گذارند و فلان مقدار پول درمی­آورند. به نظرم عامل اصلی تنهایی هاست. من مدتی قبل خواهر و برادرم را دعوت کرده بودم دیدم همه سرشان در گوشی گفتم شما به اینجا آمدید همدیگر را ببینید نیامدید در گوشی هایتان باشید. ما با هم هستیم اما تنهاییم این خیلی بد است. کلا تکنولوژی همه ما تنهاتر کرده است.

ما مدتها شما را درقاب تلویزیون نمی­دیدیم دلیل خاصی داشت؟

آخرین سریالی که بازی کردم ستایش بود و یک نقش مادرانه هم در سریال ماه و پلنگ داشتم، به هرحال ما بازیگرها یک عالم برزخ داریم. به سنی می­رسیم که نه می­توانیم نقش جوان را بازی کنیم و نه سالمند را، باید این عالم برزخ بگذرد، این 7-8 سال من در همین عالم برزخ بودم! حالا من می­توانم نقش مادر را بازی کنم. نمی­دانم مطلع هستید یا نه خیلی از بازیگرهای ما دوست ندارند نقش مادر را بازی کنند -خیلی ها را می­شناسم- در این سریال من نقش یک مادر داغ دیده را بازی کردم مادری که بچه اش را از دست داده و خیلی داغون بود.

شما صدای قشنگی دارید و سالها گوینده رادیو بودید چرا ادامه ندادید؟

این موضوع تقریبا برای 20 سال قبل است. حدود 7 سال به طور رسمی رادیو تهران بودم آن زمان یک عده افراد حرفه ای تحصیل کرده در رادیو مشغول بودند که اغلب رفتند. نمی­خواهم اهانت کنم اما دیگر آن سطح تفکر، بینش ودانش را نمی­دیدم و از طرفی درآمدم و حقوقی که می­گرفتم آنقدر ناچیز بود که تنها خرج ایاب و ذهابم می­شد و از طرفی متاسفانه بعضی آنقدر مغرضانه برخورد می­کردند که رادیو به شما احتیاج ندارد و شما به رادیو احتیاج دارید! و این بدترین توهینی بود که می­شد به کسی کرد به اینجا که رسید رادیو را رها کردم.

شما که در دانشگاه حقوق و ادبیات خواندید چرا بازیگری را انتخاب کردید؟

من لیسانس ادبیات دارم اما حقوق را نصفه کاره رها کرده ام. چون آدم حساسی هستم و سختم است وارد فضای این چنینی بشوم که کی به کی ستم کرده و کی ظلم کرده، با روحیه ام جور در نمی­آمد و من با آن آدم رنج می­کشیدیم برای همین حقوق را ادامه ندادم و به سمت بازیگری کشیده شدم.

شمادر سریال بوی باران نقش مادری را بازی می­کنید که تصور می­شود دخترش کشته شده و به دنبال قصاص است، نظر شخصی شما درباره قصاص و بخشش چی است؟

نظر من ربطی به سریال پیدا نمی­کند ممکن است نظر شخصی من بسیار متفاوت باشد با آنچه که در سریال دیده می­شود، اما من در کل طرفدار بخشش هستم. اما ما معمولا کاری را انجام می­دهیم که از ما می­خواهند و شخصیتی را می­پردازیم که کارگردان و نویسنده می­خواهد خیلی وقتها ما با دیالوگ ها مشکل داریم و آنها حساسیت دارند که نباید یک واوش هم جا بیفتد خیلی ها هم هستند که مخالفت می­کنند و جملات خودشان را می­گویند اما خصوصیت اخلاقی من جوری است که زیاد دخالت نمی­کنم و می­گویم اینگونه باید گفته شود.

به جز بازیگری شغل دیگری دارید؟

تنها شغل من بازیگری و خواندن کتابهای هزار شب است. هزارو یک شب هزارتا قصه است و ما تنها 100 قصه را در استودیو ضبط کردیم. خوشبختانه گوینده های خیلی خوبی هستند هرچند این شغل به حساب نمی­آید یکجورهای برای دلگرمی خودم می روم.

سرگرمی شما چیست؟

تصمیم کاملا جدی گرفتم که ورزش کنم ورزش به من کمک می­کند تا سرپا بایستم.آدم بعد از 50 سالگی خیلی چیزهایش افت می­کند خیلی جدی می­خواهم ورزش را دنبال کنم.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار