جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۴۵
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۸

محمدرضا عیوضی خواننده سبک پاپ در گفتگو با دیباچه گفت: متأسفانه وضعیت اجتماعی ما به قدری خراب است که خیانت‌های اقتصادی،فردی و اجتماعی زندگی مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است و تمامی این مسائل را در ترانه‌های امروزی می‌بینید که متأسفانه از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند.

این خواننده که به تازگی در بازی فوتبال تیم هنرمندان از ناحیه پا دچار مصدومیت شده در خصوص فعالیت‌های اخیر خود گفت: به تازگی بعد از اتمام نمایش "به وقت پازولینی" که اجرای آن تا 31 خرداد ادامه داشت به دلیل مصدومیتی که پیش از این برای من اتفاق افتاد،مشغول استراحت هستم.

وی در خصوص بازی در نمایش "به وقت پازولینی" که از اوایل خرداد تا آخر این ماه هرشب به روی صحنه رفت، اظهار داشت:نمایشنامه "به وقت پازولینی" که نویسنده وکارگردان آن «آرش سنجابی» است از 8 خرداد یعنی بعد از ماه مبارک رمضان به روی صحنه رفت و تا 31 خرداد ادامه داشت. تقریبا 17 بازیگر در این کار به اجرای نقش پرداختند که همگی از بچه‌های تئاتر بودند و تنها من و "نیلوفر لاری پور" از دنیای موسیقی به جمع این دوستان پیوستیم.

عیوضی در ادامه افزود: "به وقت پازولینی" نمایشنامه‌ای است برگرفته از شخصیت "پازولینی" که نویسنده وکارگردانی ایتالیایی در دهه 70 بوده است. این فرد فیلم‌های زیادی علیه فاشیسم و اتفاقاتی که توسط آن علیه مردم می‌افتاد ساخت و مطالب زیادی نوشت؛آخرین فیلم این نویسنده وکارگردان «سالو» بود که بعد از این فیلم هم به قتل رسید. "به وقت پازولینی" که «آرش سنجابی» نوشته تشابهات زیادی با تفکرات ونمایشنامه"پازولینی" دارد به همین دلیل هم این نام برای آن انتخاب شد. اتفاقاتی که در آن دهه و تمامی حکومت‌های دیکتاتوری و فاشیسمی افتاده به این صورت که جملگی قصد سرکوب مردم خود را دارند،موضوع اصلی این نمایش بود که در سه فصل حلقه عصبیت،حلقه پلشتی و حلقه خون اتفاق افتاد. درپایان نمایش و بعد از حلقه خون که تمامی این عوامل می‌میرند دوباره رستاخیز می‌شود و زنده می‌شوند و به بیان شکنجه‌هایی که بر سرشان آمده می‌پردازند.

وی در خصوص اولین تجربه حضور بر صحنه تئاتر بیان داشت: همکاری با "آرش سنجابی" و تیم شان تجربه بسیار شیرین و خوبی بود اما به واسطه مشکلی که برای پای من به وجود آمده خیلی نتوانستم با دوستان همکاری کنم اما صحنه‌های خودم را اجرا کردم با تمام مشکلاتی که برای پا و کمرم به وجود می‌آورد.

این هنرمند در رابطه با قطعه‌ موسیقی که در این کار اجرا شد گفت: ترانه‌ای در این کار به نام"پازولینی" اجرا شد که درحال حاضر هم در سایت‌ها منتشر شده است،ترانه سرای این کار"بابک صحرایی"،آهنگساز"دانیال شهرتی" و "میلاد مجذوب" که با هنرنمایی خود گیتار لید بسیار زیبایی در این کار نواخته است. ویدئوی "به وقت پازولینی" هم توسط یکی از بهترین کارگردان‌ها و کلیپ سازهای ایران به نام "آرش بهمنی" ساخته و در سایت‌ها منتشر شده است. درمجموع این یک ماهی که گذشت ماهی خوب و پربار در کارنامه هنری من بود.

خواننده قطعه ماندگار "رنگین کمون" ضمن اشاره به این موضوع که تجربه حضور مقابل دوربین کاملا متفاوت از تجربه بازیگری در تئاتر است،عنوان کرد: تئاتر کار بسیار سخت تری از سینما و تلویزیون است؛ بازیگر در سینما و تلویزیون اگر در مقابل دوربین ده ها بار توپوق بزند و کلمه‌ای را اشتباه بگوید قابل اصلاح است و از نو می‌تواند تکرار کند،اما در تئاتر فرصت اشتباه وجود ندارد چون به صورت زنده اجرا می‌شود. بازی در تئاتر کار سختی است و نیاز به تسلط کامل دارد و متنی که من داشتم بسیار سنگین سخت و زیاد بود ولی فکر می‌کنم به دلیل علاقه‌ای که داشتم از پس آن برآمدم البته اینکه واقعا موفق به این کار شدم را باید تماشاگرانی بگویند که برای تماشای این نمایش آمدند. اگر مجدد کارهای مفهومی،معنادار و از این جنس به من پیشنهاد شود نه کاری که تنها سرگرم کننده باشد قبول می‌کنم به این دلیل که دوست دارم سالهای بعدی که کارنامه بازیگری خود را مرور می‌کنم بعنوان اثری ماندگار از این کارها یاد کنم و خروجی خوبی برای مردم به یادگار مانده باشد تا در مورد آن تعمق کنند.

وی درخصوص فضای حال حاضر موسیقی در کشور و کاهش آثار ماندگار در این عرصه گفت: به نظر من کاهش آثار ماندگار در عرصه هنر برمی‌گردد به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد،جامعه‌ای می‌تواند به خوبی فکر کند که دغدغه اقتصادی و معیشتی نداشته باشد،جامعه ما جامعه‌ای بیمار به لحاظ اقتصادی و اجتماعی است،به نظر من مردم فرصت تفکر خوب را ندارند، زمان مناسبی برای درک مفاهیم نیست و اگر فرصت کوچکی برای شادی پیدا کنند به همان سمت سوق پیدا می‌کنند. در جامعه هم نیاز به موسیقی شاد است و هم موسیقی عرفانی،مفهومی وآرامش بخش و همه سلیقه‌ها باید پوشش داده شود. اینکه سبک و سیاق من شاد نیست دلیل نمی‌شود کسی موسیقی شاد گوش نکند؛باید موسیقی شاد وجود داشته باشد به این دلیل که جامعه‌ای که شاد نباشد نمی‌تواند موسیقی خوب و مفهومی گوش کند.

این خواننده پاپ افزود: متأسفانه وضعیت اجتماعی ما به قدری خراب است که خیانت‌های اقتصادی،فردی و اجتماعی زندگی مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است و تمامی این مسائل را در ترانه‌های امروزی می‌بینید که متأسفانه از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند تا جایی که "محمدعلی بهمنی" ترانه سرای قدر ایران مجبور به استفعاء از مقام خود می‌شود. درواقع ترانه‌های ما هویت ومفهوم ندارند . وقتی به ترانه‌های دهه 50 نگاه می‌کنیم هنوز ترانه‌های شاد آن دوران هم زیباست،به طور نمونه آهنگهای شاد"شهرام شب پره" هنوز هم شنیدنی است چرا که شادی ساده و زیبایی در کلام شان وجود داشت و بوی خیانت در این شادی‌ها نبود. چرا الان ترانه‌های شاد ما ماندگار نیست چون هویت ندارد، بی مفهوم است و کاملا تجاری که تاریخ مصرفی دارد چندهفته‌ای!

عیوضی اشاره کرد: حتی لحن خواندن خوانندگان فرق کرده گویا زبانشان سر شده و کلمات را می‌جوند و می‌خوانند؛به نظر می‌رسد این طرز خواندن مد شده است؛من خواننده‌ای را سراغ دارم که قبلا خیلی خوب می‌خواند اما الان اینگونه می‌خواند و لحنش برگشته است. متأسفانه به مسیر خوبی نمی‌رویم و فضای خوبی برای موسیقی در جامعه نداریم؛ تمام این‌ها به جامعه بیمار ما برمی‌گردد تا زمانیکه جامعه بیمار باشد و شاد نباشد و بواسطه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اختلاص‌ها درگیر غمگینی باشد،وضعیت این طور است و فرهنگ و هنر ما رو به زوال می‌رود.

گفت و گو از: اعظم صفایی


منبع: دیباچه
برچسب ها: محمدرضا عیوضی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار