جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۴ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

محمد حسن گودرزی ; ژانر علمی تخیلی در یکی از قدیمی ترین ژانرهای سینمایی به شمار می رود. یکی از اولین فیلم های تاریخ سینما به نام سفر به ماه (A Trip to the Moon) به کارگردانی ژُرژ مِلیِس (Georges Méliès) در سال 1902، اولین فیلم تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی محسوب می شود. از آن زمان تاکنون فیلم های بسیاری در این ژانر و با محوریت موضوعات مختلف از جمله سایبورگ (روبات انسان نما) ساخته شده است. روبوکاپ (Robocop) در سال 1987 و سریال مرد شش میلیون دلار از معروف ترین نمونه های فیلم هایی با محوریت سایبورگ هستند اما پیش از موفقیت روبوکاپ، جیمز کامرون با کارگردانی فیلم ترمیناتور (The Terminator) در سال 1984 یکی از بزرگترین گام های تاریخ سینما را در ژانر علمی-تخیلی برداشت.

ترمیناتور در سال 1984 با نویسندگی و کارگردانی جیمز کامرون ساخته شد. هزینه ساخت این فیلم 6.4 میلیون دلار بود که رقم پائینی در سینما آمریکا در دهه 80 میلادی به شمار می رفت اما موفقیت تجاری فیلم که بیش از 78 میلیون دلار فروش داشت باعث شد که این فیلم تبدیل به یکی از شگفتی سازان آن دهه لقب بگیرد. علاوه بر کامرون، آرنولد شوارتزنگر بعد از این فیلم و ایفای نقش ترمیناتور تبدیل به خواستنی ترین ستاره فیلم های اکشن شد. موفقیت ترمیناتور تا اندازه ای بود که دنباله های این فیلم در سال های 1991، 2003، 2009 و 2015 ساخته شدند. در کنار این ها باید به موسیقی متن خاص این فیلم اشاره کرد که به نوعی تبدیل به امضای سازنده آن شد.

بِرَد فیدل (Brad Fiedel) آهنگساز این فیلم، در سال 1951 در شهر نیویورک به دنیا آمد. پس از کالج، فیدل وارد کار آهنگسازی شد و از دهه 70 میلادی کار ساخت موسیقی متن فیلم های گوناگونی را برعهده داشت. فیدل به طور عمده با سینتث سایزر کار ساخت موسیقی متن را انجام می داد از به نوعی پیشگام استفاده از ابزارهای الکترونیکی و سینت سایزرها در موسیقی متن فیلم به شمار می آمد. مهمترین کارهای فیدل تا قبل از ترمیناتور، مدرسه شبانه (Night School) در سال 1981 و چشمان آتشین (Eyes of Fire) در سال 1983 بود.

ساختن موسیقی متن ترمیناتور، در کنار موفقیت تجاری و هنری این فیلم تبدیل به بزرگترین کار فیدل تا آن تاریخ شد. جیمز کامرون شخصا فیدل را برای ساخت موسیقی متن فیلم استخدام کرد و از او خواست موسیقی متن را با توجه به تِم فیلم که به طور کلی خشک و ماشینی توصیف شده بود بسازد. فیدل کار ساخت موسیقی متن ترمیناتور را با استفاده از سینتث سایزر انجام داد و خود وی این اثر را "مردی ماشینی و ضربان قلبش" (a mechanical man and his heartbeat) توصیف کرد. موسیقی متنی که فیدل ساخته، تقریبا در همه لحظات فیلم شنیده می شود و منتقدان آن را به عنوان یک خط ملودی ساده و "موسیقی سینت سایزر فراموش نشدنی" توصیف کرده اند.تِم فیلم ترمیناتور، در طول عنوان بندی ابتدایی فیلم و در صحنه های خاصی با سرعت های مختلف، از جمله یک نسخه پیانو در طول صحنه عاشقانه فیلم و یک نسخه با سرعت کمتر در هنگام مرگ یکی از شخصیت های فیلم شنیده می شود.

بعد از ترمیناتور، دوران حرفه ای فیدل متحول شد و کار ساخت موسیقی متن فیلم های بسیاری را برعهده گرفت که مطرح ترین آنها فیلم متهم (The Accused) در سال 1987 بود. فیدل در سال 1991 کار ساخت موسیقی متن قسمت دوم ترمیناتور، در سال 1994 فیلم دروغ های راست (True Lies) را برعهده گرفت که سومین همکاری وی با جیمز کامرون بود. آخرین کار فیدل فیلم جانی پرحافظه (Johnny Mnemonic) در سال 1996 بود و بعد از آن تقریبا از دنیای سینما کناره گیری کرد. با این همه اخباری در مورد ساختن موسیقی متن قسمت جدید ترمیناتور توسط فیدل منتشر شده است. این فیلم قرار است سال آینده به نمایش در بیاید. در زیر می توانید عنوان بندی فیلم ترمیناتور را تماشا کنید.


تعداد بازدید : 0


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار