جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۶۴
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

محمد حسن گودرزی :از حدود 15 سال پیش تَب سریال های تلوزیونی به شدت بالا گرفته و این رشد بی سابقه بینندگان آثار تلوزیونی تا آنجایی است که برخی از منتقدان دوران اخیر را عصرطلایی تلوزیون نامیده اند. این رشد کم سابقه باعث ساخت سریال های بسیاری با موضوعات متنوع شده و بینندگان و دنبال کنندگان سریال های تلوزیونی بنابر سلیقه خود یک یا چند سریال را دنبال می کنند.

اما تلوزیون حتی در دورانی که سینما و بعد ها رقیبی به نام ویدئو علاقه مندان هنر هفتم را به خود جذب می کردند، تلاش داشت که با ساخت سریال های متنوع و با توجه به بازتر بودن دست تلوزیون نسبت به سینما از نظر زمان نمایش مخاطبان را به خود جذب کند. این موضوع باعث شده بود که تلوزیون مخاطبان خاص خود را داشته باشد.

مروری کوتاه بر موسیقی سریال « گرگی در آسمان»  سریالی با اهداف تبلیغاتی آمریکا در جنگ سرد+بشنوید

در دهه هشتاد میلادی و در دوران جنگ سرد، بین آمریکا و شوروی تلوزیون به تبعیت از سینما برنامه ها و سریال های مختلفی را با اهداف تبلیغاتی آمریکا در جنگ سرد می ساخت. یکی از این سریال ها، سریال گرگ آسمان (Airwolf) بود.

مروری کوتاه بر موسیقی سریال « گرگی در آسمان»  سریالی با اهداف تبلیغاتی آمریکا در جنگ سرد+بشنوید

گرگ آسمان اولین بار در تاریخ 22 ژانویه سال 1984، از شبکه CBS پخش شد. این سریال کاری از دونالد پ بلیساریو (Donald P. Bellisario) بود و از سال 1984 تا 1986 و در قالب 4 فصل و 80 قسمت از تلوزیون پخش شد. گرگ آسمان ماجرای خلبان بالگردی به نام استرلینگ را روایت می کند که بعد از جنگ ویتنام در یک شرکت تسلیحانی مشغول به کار می‌شود .این شرکت بالگردی به نام گرگ آسمان ساخته تا از آن برای مقاصد نظامی خود استفاده نماید. استرلینگ این بالگرد را می‌دزدد و پنهان می‌کند تا از آن برای کمک به مردم از آن استفاده کند . مقامات شرکت در صدد بازگرداندن گرگ آسمان هستند ،اما استرلینگ برگرداندن آن را مشروط به پیدا شدن برادرش می‌کند که در جنگ ویتنام ناپدید شده است.

این سریال تلوزیونی از استقبال خوبی در آمریکا و بعدها در سایر نقاط جهان برخوردار شد.این سریال از شبکه 4 تلوزیون ایران هم پخش شده است. اما بیش از خود سریال، تِم موسیقی این سریال مورد توجه مردم قرار گرفت و در اذهان ماندگار شد.

ساخت موسیقی متن این سریال بر عهده آهنگساز مجارستانی متولد صِربستان به نام سیلوستر لٍوایی (Sylvester Levay) بود. این اهنگساز در سال 1945 در صربستان و از خانواده ای مجاری متولد شد. وی از 8 سالگی یادگیری موسیقی را آغاز کرد و در سال 1972 به مونیخ رفت تا کار موسیقی را به طور حرفه ای دنبال کند. لِوای، کارهای موفقی را تا قبل از سریال گرگ آسمان عرضه کرد که معروفترین آنها ترانه Fly, Robin, Fly از گروه آلمانی Silver Convention که یک جایزه گِرَمی برای لِوای به ارمغان آورد. این آهنگ اولین آهنگ آلمانی بود که در چارت موسیقی آمریکا رتبه اول را به خود اختصاص داد. از دیگر کارهای مهم لِوای می توان به همکاری در تنظیم موسیقی متن فیلم های فِلَش دَنس (Flashdance) و صورت زخمی (Scarface) در سال 1983 اشاره کرد.

لِوای برای ساخت موسیقی گرگ آسمان، از سوی خالق و تهیه کننده این سریال دعوت به کار شد و موسیقی این سریال را با سینث سایزر که در آن زمان بسیار محبوبیت داشت ساخت. لِوای در مصاحبه ای با خبرنگاری به نام جان آنِنسِن (JON AANENSEN) در مورد علت قبول کردن این پیشنهاد گفته است:" گرگ آسمان به طرق مختلف یک پروژه بسیار خاصی برای من بود: بیش از همه؛ برای من برای دیدار و کار چند ساله با خالق و تولید کننده این سریال، بلیساریو بود که واقعا یک هالیوودی واقعی است! من در طول چندین سال با وی، تیم او و البته با سریال گرگ آسمان چیزهای زیادی آموخته ام. این سریال واقعا به زندگی حرفه ای من کمک زیادی کرد."


لِوای در بخش دیگری از این مصاحبه به دلایل استفاده گسترده از سینتث سایزر برای ساخت موسیقی اشاره می کند و می گوید:" موسیقی الکترونیک بسیاری از مدیران و تولیدکنندگان بزرگ را تحت تاثیر قرار داده است. آنها جرات کردند که شیوه های مختلف و متفاوتی را درزمینه موسیقی متن استفاده کنند. نام هایی مانند جیورجیو مودرو ایده های نوآورانه ای را در دنیای فیلم های هالیوودی به اشتراک گذاشتند که خیلی خوب کار کرد. من کاملا از این دوران لذت بردم."

لِوای بعد از گرگ آسمان کار به ساخت موسیقی متن فیلم های دیگر را ادامه داد که از آنها می توان به کُبرا (Cobra) در سال 1986 و Hot Shots در سال 1991 اشاره کرد. با این همه هیچکدام از آثار لِوای مانند گرگ آسمان مورد توجه قرار نگرفت و معروف نشد. آخرین کار لِوای ساخت موسیقی برای تئاتر موزیکال ماری آنتوآنت (Marie Antoinette) در سال 2006 بود.

تعداد بازدید : 0

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲