شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۲۳
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۲ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
علی خاکساری استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با "دیباچه" مطرح کرد:

سید مسعود آریادوست: بر اساس گزارشات موجود مصرف سوخت در فاصله روزهای یکم تا ۳۱ فروردین ماه امسال ۲ میلیارد و ۸۲۷ میلیون لیتر بوده است. این مقدار مصرف در مقایسه با مصرف فروردین ماه سال گذشته افزایشی ۴.۷ درصدی را نشان می‌دهد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در فروردین ماه سال ۹۸ را ۹۱.۲ میلیون لیتر اعلام کرده است که این میزان در سال گذشته 87 میلیون لیتر بوده است. بر پایه این گزارش بیشترین میزان مصرف بنزین کشور در فروردین ماه سال ۹۸، مربوط به روز ۳۱ فروردین با ۱۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر و کمترین میزان مصرف مربوط به روز ۱۳ فروردین با ۷۶ میلیون لیتر بوده است. آمار شرکت ملی نفت از مصرف سوخت در فروردین 98 در حالی از افزایش حدودا 5 درصدی حکایت می‎کند که کارشناسان معتقدند سفرهای فروردین 98 نسبت به سال گذشته سیری نزولی را طی کرده است. با این اوصاف باید پرسید دلیل افزایش مصرف سوخت چیست.

« علی خاکساری» در گفت‌وگو با "دیباچه" دلیل اصلی افزایش مصرف سوخت را کیفیت پایین خودروها و همچنین قاچاق سوخت اعلام کرد. به گفته او مصرف ماشین‌های داخلی 50 درصد بیشتر از ماشین‌های کشورهای دیگر است.

خاکساری ابراز داشت: به طور کلی خودروهایی که در ایران ساخته می‌شوند حدودا دو برابر خودروهای استاندارد مصرف سوخت دارند. بنابراین یکی از دلایل مصرف سوخت بالا در ایران به این موضوع باز می‌گردد. اما این مساله عامل افزایش مصرف سوخت در فروردین 98 نیست. عامل افزایش مصرف سوخت در فروردین 98 نسبت به فروردین 97، افزایش نرخ دلار در مقابل ریال بود. وقتی ارزش ریال کاهش یافت، قاچاق بنزین نیز افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: بدیهی است که به هر میزان نرخ دلار بالاتر برود ارزش ریال کمتر می شود. نرخ یک لیتر بنزین با توجه به ارزش دلار در مقابل ریال، حدودا 7 سنت است. در چنین شرایطی قاچاق بنزین بسیار منفعت دارد. قاچاق سوخت بعضا از طریق مردم عادی قاچاق می‌شود که میزان آن کم و ناچیز است. غالبا قاچاق سوخت به وسیله افراد خاص از مسیرهای رسمی و غیر رسمی صورت می‌گیرد. آنها هر لیتر بنزین را با 7 سنت خریداری می کنند و همین سوخت را در کشورهای همسایه حدودا هر لیتر 80 سنت تا 1 دلار بفروش می رساند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه افزود: افزایش سوخت مربوط به فروردین امسال نسبت به سال گذشته، به جهت همین قاچاق سوخت بود. افراد در چنین شرایطی ضمن کاهش ارزش ریال و با قاچاق سوخت، سودهای کلانی می‌برند. این افزایش مصرف سوخت مربوط به افزایش سفر مردم نیست. اتفاقا امسال به دلیل سیل، مسافرت‌ها بسیار کمتر بود. بسیاری از استانها درگیر سیل بودند و مردم سریعتر سفرهای خود را به اتمام رساندند. برخی دیگر با دیدن اوضاع نامناسب جوی، سفر خود را کنسل کردند. برآورد من این است که میزان مصرف سوخت ناشی از سفر مردم، نسبت به سال قبل کمتر بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار