جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۴۰
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
نگاهی به یکی از مشهورترین قطعات موسیقی تاریخ سینما

محمد حسن گودرزی : یکی از ژانر های مورد علاقه آکادمی اسکار و به طور کلی جشنواره های سینمایی، ژانر ورزشی است که با توجه به این موضوع که در بیشتر این فیلم ها داستان ظهور و تعالی یک قهرمان از آغاز تا اوج موفقیت نمایش داده می شود، این ژانر را تبدیل به یک ژانر محبوب در بین تماشگران منتقدان سینمایی کرده است.

در میان فیلم های ورزشی تاریخ سینما، به طور حتم یکی از مطرح ترین فیلم ها رو می توان راکی (Rocky) دانست که در سال 1976 موفق شد در حضور فیلم هایی که رقبای قدری در بخش های مختلف برای این فیلم بودند، مانند همه مردان رئیس جمهور، راننده تاکسی و شبکه موفق شود اسکار بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد. هزینه ساخت این فیلم با توجه به مدت زمان کمی که فیلمبرداری آن طول کشید(28 روز) در حدود یک میلیون دلار شد که با توجه به هزینه های تولید فیلم در آن زمان باز هم هزینه ناچیزی بود. با این همه فیلم در گیشه و علیرغم داستان کلیشه ای خود توانست بسیار موفق ظاهر شود و فروش جهانی این فیلم به رقم 225 میلیون دلار رسید که برای این فیلم رقم اعجاب انگیزی بود.

آهنگی شایسته قهرمانی از جنس راکی | بشنوید

اما غیر از فروش تجاری بالا و نقد های مثبت منتقدان نکته دیگری که باعث ماندگاری راکی شد، موسیقی متن این فیلم و به خصوص تِم اصلی در بین آهنگ های فیلم بود که به نوعی نام خود را با راکی و قسمت های بعدی فیلم پیوند داد تا تصور وجود این فیلم بدون آن غیر ممکن شود.

بیل کونتی (Bill Conti) آهنگساز راکی در سال 1942 و در رود آیلند آمریکا به دنیا آمد. والدین کونتی از ایتالیان مهاجر به آمریکا بودند و کونتی بعد از اتمام تحصیلات مقدماتی خود در مدرسه موسیقی جولیارد (Juilliard School) به تحصیل مشغول شد. بلومی عاشق (Blume in Love) در سال 1973 اولین کار کونتی در زمینه ساخت موسیقی متن یک فیلم به حساب می آید و در سال 1974 دومین کار خود را در فیلم هری و تونتو (Harry and Tonto) ارائه کرد.

راکی سومین کار کونتی در زمینه ساخت موسیقی متن به حساب می آید. با توجه به بودجه کم فیلم نیاز بود که یک آهنگساز به بتواند در کمترین زمان کار ساخت موسیقی متن فیلم را به پایان ببرد که برای این کار تهیه کنندگان فیلم کونتی را در نظر گرفتند. ساندتراک فیلم راکی که بعد از اکران فیلم به بازار عرضه شد شامل 13 قطعه بود که در بین آنها اولین قطعه به نام (Gonna Fly Now) به نوعی تبدیل به نماد این فیلم و قسمت های بعدی آن شد.

این آهنگ (که شعر آن فقط 30 کلمه است و به صورت همخوانی اجرا شده است) برای جایزه اسکار بهترین ترانه اصلی در در مراسم اسکار همان سال (1976) نامزد شد که در نهایت آن را به ترانه فیلم ستاره ای متولد می شود، واگذار کرد. با این همه این قطعه موفقیت تجاری خوبی به دست آورد. در جدول بیلبورد 100 آمریکا در رتبه نخست قرار داشت و در سال 2004 این آهنگ در رده 59 برترین آهنگ های تاریخ سینمای امریکا از طرف انستیتو فیلم آمریکا قرار گرفت. با این همه فیلم در رشته بهترین موسیقی متن نادیده گرفته شد و حتی نامزد این جایزه هم نگردید. غیر از آهنگ اصلی قطعه دیگر فیلم به نام (Going the Distance) هم بسیار در بین شنوندگان محبوب شد.

با توجه به استفاده آهنگ (Gonna Fly Now) در فیلم راکی که موضوع آن تلاش و کوشش یک قهرمان برای رسیدن به موفقیت است، این آهنگ بر روی برنامه های بسیاری به خصوص برنامه های ورزشی که در آن یک شخصیت اصلی مجبور به تمرین سخت است تا بتواند یک حریف را شکست دهد، مونتاژ می شود. محبوبیت این اهنگ تا جایی بود که والتر ماندال (Walter Mondale) سیاستمدار آمریکایی و معاون اول سابق رئیس جمهور به عنوان آهنگ تبلیغاتی خود در سال 1984 به کار برد.

بیل کونتی علاوه بر فیلم راکی، کار ساخت موسیقی متن قسمت های دیگر این فیلم را تا سال 2006 و فیلم راکی بالبوآ و در سایر فیلم هایی که سیلوستر استالون در آن نقش آفرینی داشت مانند فیلم فرار به سوی پیروزی (1981) ادامه داد. کونتی در سال 1984 موفق شد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن را برای فیلم مردان واقعی (The Right Stuff) به دست بیاورد. دیگر آثار مطرح کونتی عبارتند از گلوریا (Gloria) 1980، پسر کارته باز (The Karate Kid) 1984، زندان (Lock Up) 1989، جاسوس سرسخت(Spy Hard) 1996 و جهنم (Inferno) 1999 که آخرین کار جان جی آویلدسن کارگردان فیلم راکی است.

تعداد بازدید : 0

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲