پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۱۴
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
نگاهی به ضعیف ترین فیلم های کارگردانان بزرگ تاریخ سینما

محمد حسن گودرزی: در صنعت سینما کارگردانان بزرگی بوده اند که به دلیل ساختن برخی از بزرگترین آثار سینمایی از نظر مردم و منتقدان در جایگاه بهترین کارگردانان تاریخ سینما قرار گرفته اند. در واقع این کارگردانان با ساخت شاهکارهای سینمایی به خوبی در تاریخ سینما جای خود را دارند. با این همه کارنامه این کارگردانان بزرگ تاریخ سینما هم شامل شکست های بزرگ هم بوده و در کارنامه برخی از بزرگترین کارگردانان سینمایی هم فیلم های ضعیف چه از نظر تجاری و چه از نظر برخورد منتقدان با آنها به چشم می خورد.

در این مطلب به سراغ 5 نفر از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما رفته ایم و ضعیف ترین آثار کارنامه سینمایی این بزرگان را مورد بررسی قرار داده ایم. در این مطلب فیلم های سینمایی اصلی این کارگردانان مورد بررسی قرار گرفته و آثار اولیه و آماتوری انها مد نظر نیست. از طرف دیگر تنها کارنامه فیلم های سینمایی این کارگردانان مورد بررسی قرار گرفته و فیلم های تلوزیونی در این لیست جایگاهی ندارند. فیلم های حاضر در این لیست به ترتیب نام فامیل کارگردانان مرتب شده اند.

 

5- جَک (Jack)

وقتی بزرگان هم شکست می خورند

فرانسیس فورد کاپولا (Francis Ford Coppola)علاوه بر اینکه نام خود را در تاریخ سینما برای ساخت سه گانه پدر خوانده ماندگار کرد، برای ساخت فیلم های فوق العاده ای مانند مکالمه (1974) و اینک آخر الزمان (1979) هم در ذهن تماشاگران و منتقدان سینمایی جا دارد. در دهه هشتاد میلادی کاپولا نتوانست موفقیت های بزرگ خود را که در دهه 70 به دست آورده بود، تکرار کند، اما در دهه 90، با ساخت قسمت سوم پدرخوانده (1990) دوباره توجهات را به خود جلب کرد و دراکولای برام استوکر (1992) از وی دوباره یک ستاره ساخت.

اما فیلم جَک، که در سال 1996 اکران شد از نظر منتقدان و تماشاگران، یک گام رو به عقب برای کاپولا به حساب آمد. جَک، ماجرای مردی را روایت می کند که سرعت رشد جسمی اش بسیار بالا است و با این مشکل تلاش می کند جای خود را در جامعه پیدا کند. علیرغم بازی خوب رابین ویلیامز در نقش جک، فیلم از نظر تجاری و هنری شکست بدی را متحمل شد. تاد مک کارتی، منتق واریتی آن را فانتزی خسته کننده و غیرمعمولی نامید که استعدادهای سازندگانش را ازبین برده است. کاپولا بعد از این شکست، در سال 1997، باران ساز را ساخت که با استقبال نسبی منتقدان رو به رو شد. با اینکه  در سال 2012، کاپولا شکست سنگینی را با فیلم توئیکس (Twixt) تجربه کرد اما جَک به عنوان اولین ناکامی بزرگ کاپولا در اذهان باقی مانده است.

 

 

4-توپاز (Topaz)

وقتی بزرگان هم شکست می خورند

آلفرد هیچکاک را برخی از منتقدان سینمایی به عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینما می دانن که فیلم های روانی (1960) و سرگیجه (1958) به کارگردانی وی، هموراه در میان فهرست برترین آثار سینمایی قرار دارند. با این همه آثار هیچکاک در اواخر دوران حرفه ای وی، با افت شدیدی از نظر کیفی و تجاری رو به رو شد. پرده پاره (1966) یکی از این فیلم ها بود که منتقدان از آن استقبال نکردند اما فروش تجاری خوبی داشت. اما توپاز را می توان ضعیفترین اثر کارنامه هیچکاک دانست که حتی از نظر تجاری هم نتوانست موفقیتی کسب کند.

توپاز در سال 1969 و با بودجه ای 6 میلیون دلاری ساخته شد. این فیلم روایتگر ماجرای جاسوسی بین آمریکا و روسیه در کوبا است. علیرغم اینکه ساخت این نوع فیلم ها با توجه به فضای جنگ سرد در آن زمان بسیار پر رونق بود، اما توپاز، بیش از همه به دلیل مشکلات روایت داستان از طرف هیچکاک و ضعف کارگردانی وی مورد انتقاد قرار گرفت و به نظر می رسد که هیچکاک با ساخت فیلم هایی با مضامین سیاسی مشکل دارد. فیلم در گیشه هم به زحمت هزینه تولید خود را برگرداند تا تبدیل به یکی از شکست های بزرگ کارنامه استاد دلهره باشد.

 

3-بوکسکار برتا (Boxcar Bertha)

وقتی بزرگان هم شکست می خورند

مارتین اسکورسیزی یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای معاصر جهان است که آثار فوق العاده ای مانند راننده تاکسی (1976)، گاو خشمگین (1980)، رفقای خوب (1990)  را در کارنامه هنری خود دارد و از سوی منتقدان سینمایی به عنوان یکی از ده کارگردان برتر تاریخ سینما هم شناخته شده است. بوکسکار بِرِتا سومین فیلم اسکورسیزی بود که در سال 1972 ساخته شد. پیش از این فیلم اسکورسیزی، فیلم تحسین شده چه کسی به در خانه من می کوبد ؟ را در سال 1967 و مستند صحنه های خیابان را در سال 1970 ساخته بود.

بوکسکار بِرِتا روایتگر داستان خود در دوران رکود اقتصادی است که یک رهبر اتحادیه و یک زن جوان به نام بوکسکار برتا در راه گرفتن انتقام از مدیریت راه‌آهن، تبدیل به دو تبهکار می‌شوند. داستان این فیلم بیش از هر چیزی فیلم موفق بانی و کلاید (1967) را به خاطر می آورد که موفقیت تجاری و هنری بزرگی را به دست آورد و به همین دلیل بیشتر تماشاگران فیلم را تکراری دیدند. با اینکه فیلم با بودجه ناچیز 600 هزار دلاری ساخته شده بود و از نظر تجاری شکست خورد، اما منتقدان چندان از فیلم بدشان نیامد، هرچند که بیشتر نقد ها در مورد فیلم منفی بود تا بوکسکار برتا تبیدل به ضعیفترین فیلم کارنامه مارتین اسکورسیزی شود.

 

2-دنیای گمشده: پارک ژوراسیک (The Lost World: Jurassic Park)

وقتی بزرگان هم شکست می خورند

استیون اسپیلبرگ یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما هست که برنده ۳ جایزه اسکار و یکی از موفقترین کارگردانان تاریخ سینما، هم در میان منتقدان و هم در بین مردم عادی است. بیشتر منتقدان سینمایی وی را موفق‌ترین کارگردانان سینما در زمینه تجاری می دانند  که با فیلم‌های آرواره‌ها (۱۹۷۵)، ئی.تی. موجود فرازمینی (۱۹۸۲) و پارک ژوراسیک (۱۹۹۳) رکورد فروش سینمای جهان را شکسته و مجموع فروش فیلم‌های ساخت اسپیلبرگ تاکنون به رقم چشم‌گیر ۱۰ میلیارد دلار رسیده‌ است.

اما در کارنامه اسپیلبرگ هم شکست های تجاری و هنری هم به چشم می خورد. برای مثال فیلم ۱۹۴۱ (1979) علیرغم فروش تجاری خوبی که داشت، چندان با ساتقبال منتقدان رو به رو نشد. اما فیلم دنیای گمشده: پارک ژوراسیک در سال 1996 به عنوان دنباله فیلم پارک ژوراسیک (1992) بر پرده سینما ها آمد. داستان این فیلم در ادامه داستان قسمت اول تلاش گروهی را برای در اختیار گرفتن گروهی دایناسور در یکی از جزایر آسیایی را روایت می کند.

فیلم با بودجه 73 میلیونی خود فروش تجاری بسیار خوبی داشت و در حدود 618.8 میلیون دلار در جهان فروش کرد و نامزد جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه شد، اما منتقدان برخورد چندان خوبی با فیلم نداشتند و بیش از همه داستان تکراری فیلم را مورد حمله قرار دادند. فیلم در پایان سال نامزد سه جایزه تمشک طلایی بدترین بازسازی یا دنباله، بدترین  بی توجهی به زندگی انسانی و اموال عمومی ! و بدترین فیلمنامه شد. بعد از این انتقادات اسپیلبرگ تصمیم گرفت که تنها در مقام تهیه کننده قسمت های بعدی این فیلم بماند.

 

1-ضِد مرگ (Death Proof) 2007

وقتی بزرگان هم شکست می خورند

از کوئنتین تارانتینو به عنوان یکی از پدیده های صنعت سینما نام برده می شود که با همان اولین فیلم خود، سگدانی (1992) پله های پیشرفت را یکشبه طی کرد. فیلم بعدی وی به نام داستان عامه پسند (1994) یک موفقیت عمده برای تارانتینو داشت و جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داد. بعد از ساخت فیلم های جَکی براون(1997) و بیل را بُکُش (2003) تارنتینو فیلم بعدی خود را به نام  ضد مرگ ساخت که بخش دوم از فیلم سینمایی به نام سینمای دو فیلمه (Grindhouse) است.

ضِد مرگ، روایتگر داستان بدلکاری قدیمی است که تبدیل به قاتلی زنجیره ای شده و دختران تنها را قتل می رساند. برخلاف فیلم های قبلی تارنتینو، ضِد مرگ موفقیت هنری و استقبال منتقدان را به همراه نداشت. سینمای دوفیلمه بودجه ای در حدود 67 میلیون دلار داشت که 30 میلیون آن به ضِد مرگ اختصاص یافته بود، اما فیلم فروش نازل 25 میلیون دلاری داشت تا بزرگترین و شاید تنها شکست کارنامه تارانتینو باشد.

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲