پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۳۴
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۴ - ۱۷ دی ۱۳۹۷
نگاهی به برترین بازیگران ایرانی پس از انقلاب که در نقش های متفاوت ظاهر شدند

محمد حسن گودرزی :بازیگری در صنعت سینما یکی از بخش هایی است که افراد حرفه ای در آن و بازیگران بزرگ همواره در تلاش هستند که چهره های ماندگاری از خود به جای بگذارند و یکی از راه های ماندگار شدن در این صنعت برای بازیگران سینما حضور در نقش های متفاوت برای دور شدن از کلیشه شدن است.

در سینمای جهان موارد بسیاری وجود دارد که بازیگرانی تلاش کرده اند با حضور در نقش هایی که گاها فرسنگ ها از نقش های قبلی خود فاصله دارند هنر بازیگری خود را به رخ بکشند. البته میزان موفقیت در این کار به عوامل بسیاری از جمله فیلمنامه، کارگردان و میزان قبول نقش جدید از سوی تماشاگران بستگی دارد.

در سینمای ایران هم بسیار شاهد حضور بازیگرانی در نقش های مختلف و متفاوت بوده ایم که گاهی بسیار موفق از آب درآمده و به خوبی در ذهن مردم و منتقدان ماندگار شده اند. در این مطلب به برترین بازیگران ایرانی که در نقش های متفاوتی در تاریخ سینمای ایران ظاهر شده اند می پردازیم.

5-فتحعلی اویسی: فیلم مومیایی 3 (1378) و سریال بدون شرح (1381)

فتحعلی اویسی یکی از بازیگران ایرانی است که تحصیلات خود را در خارج از کشور سپری کرده وفارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا در سال ۱۳۵۳ است. آغازِ فعالیت سینمایی اویسی، بازی در فیلم قدغن به کارگردانی علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ بود.

وی در طول دوران بازیگری خود در فیلم های بسیاری ایفای نقش کرد که این نقش ها عمدتا نقش مردان خشن و منفی بودند. مطرح ترین فیلم های اویسی فیلم هایی مانند ناخدا خورشید (1365) و سُرب (1367) که در هر دوی آنها نقش منفی داشت.

با این همه در سال 1378 و در فیلم مومیایی 3 اویسی در نقشی کمدی ایفای نقش کرد اما نقطه اوج این تغییر جهت، سریال بدون شرح در سال 1381 بود که به شدت اویسی را به عنوان یک کمدین مطرح کرد. بعد از آن دیگر دیدن حضور اویسی در نقشی غیر کُمدی برای تماشاگران سخت شد. از دیگر فیلم هایی که اویسی در سال های اخیر نقش آفرینی داشته می توان بهچارچنگولی (1387)، افراطی‌ها (1388) و بازنشسته‌ها (1391) اشاره کرد.

تلاش برای بیرون آمدن از کلیشه های مرسوم!

4-پارسا پیروزفر:مهمان مامان (1382)

پارسا پیروزفر در سال ۱۳۷۱ برای نخستین بار در فیلم مجسمه در نقش یک دانشجو حاضر شد و پس از آن در سال ۱۳۷۲ در نقش کوتاهی در فیلم پری ساخته داریوش مهرجویی حضور پیدا کرد.

پیروزفر تا قبل از مهمان مامان در سال 1382، عمدتا در نقش های که از آن ها می توان به عنوان پسر خوب یاد کرد ظاهر شد که از جمله این فیلم ها می توان به مرسدس (1376)، دختران انتظار (1378) و اعتراض (1378) اشاره کرد که برای آخری توانستبرنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشن خانه سینما شود.

اما بازی در نقش یک معتاد که رگه هایی از کُمدی را در خود داشت در فیلم مهمان مامان (1382) باعث شد که بازی هنرمندانه وی در فیلمی که بازیگران مطرح بسیاری از جمله امین حیایی داشت به خوبی دیده شود. پیروزفر برای این فیلم برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم مهمان مامان و کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در همین فیلم از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شد.

تلاش برای بیرون آمدن از کلیشه های مرسوم!

3-پرویز پرستویی : لیلی با من است (1376)

پرویز پرستویی در سال ۱۳۶۲ اولین فعالیت خود را در سینما با فیلم دیار عاشقان آغاز کرد و توانست با اولین فیلم خود مورد تحسین قرار گیرد. پرستویی موفق شد برای بازی در این فیلم جنگی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره فیلم فجر را دریافت کند. وی در سال ۱۳۶۶ در فیلم شکار با خسرو شکیبایی هم بازی شد و در آن فیلم در نقش یک راننده کامیون بازی خوبی در مقابل شکیبایی ارائه داد.

اما بعد از فعالیت در سینما و نقش هایی شبیه به یکدیگر که عمدتا مردانی سختکوش و قوی بودند، بازی در فیلم کُمدی لیلی با من است باعث شد تصویر وی به عنوان فردی با استعداد در زمینه کُمدی به تماشاگران شناخته شود. بعد از آن مومیایی 3 و مارمولک دیگر فیلم هایی بودند که به خوبی استعداد کُمدی و بازی متفاوت پرستویی را نشان دادند.

تلاش برای بیرون آمدن از کلیشه های مرسوم!

2-اکبر عبدی رسوایی (1391)

اکبر عبدی را برخی از منتقدان سینمایی به عنوان بزرگترین کُمدین سینمای ایران به حساب می آورند. عبدی به دلیل فیزیک چهره خاصی که دارد امکان گریم شدید و ساختن چهره‌های گوناگون، مانند نوجوانان و زنان را دارد و همین امر تنوع نقش های کُمدی وی را در کارنامه بازیگریش زیاد کرده است. اجاره نشین ها (1365)، دزد عروسک ها (1368)، ناصرالدین شاه آکتور سینما (1370)، نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ (1380) و اخراجی ها (1385) از جمله کارهای مطرح وی در سینمای کُمدی به شمار می روند.

اما چرخش بزرگ در کارنامه بازیگری عبدی، در سال 1391 و با فیلم رسوایی رقم خورد. در این فیلم عبدی در نقش یک روحانی محبوب نقش آفرینی کرد و علیرغم ضعف های فیلم بازی عبدی در این نقش درخشان بود. وی در دنباله رسوایی، به نام رسوایی 2 در سال 1394 هم ظاهر شد.

تلاش برای بیرون آمدن از کلیشه های مرسوم!

1- محمدعلی کشاورز: سریال هزار دستان (1366)

محمد علی کشاورز پرسابقه ترین فرد در این فهرست است که برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را تجربه کرد. کشاورز در طول دوران بازیگری خود تا سال 1366 در فیلم ها و سریال های بسیاری نقش آفرینی کرده که بیشتر انها نقش های جدی و به طور کلی نقش افراد بزرگ و پدرمنش بوده اند.

اما تغییر جهت و کلیشه شکنی کشاورز نه در سینما بلکه در تلوزیون رُخ داد. وی در سریال تحسین شده هزار دستان در نقش فردی اوباش به نام شعبون استخونی هنرنمایی فوق العاده ای داشت. بازی که بعدا ها در فیلم مادر (1368) رگه هایی از آن را به نمایش گذاشت و برای این فیلم کشاورز برای بازی در فیلم مادر ساختهٔ علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.  

تلاش برای بیرون آمدن از کلیشه های مرسوم!

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲