جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۰۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
کارگردان پربیننده ترین مستند جشنواره فیلم فجر، که با کسب جایزه «تروویژن» به عنوان چهره فرهنگی سال جهان برگزیده شده است می گوید؛ این مستند را در ایران اکران عمومی نمی کند.

دیباچه:

مهرداد اسکویی کارگردان فیلم مستند سینمایی «رویاهای دم صبح» که به تازگی برنده جایزه «True Vision» (نگاه حقیقی) شده است درباره اهمیت جایزه اش، اظهار داشت: این جایزه، برای یک عمر فعالیت در حوزه مستند اهدا می شود، از سال 2004 هرسال یک فیلمساز برنده این جایزه شده، که فیلم های او نقش مهمی در راستای پیشرفت خلاقانه سینمای مستند در جهان داشته است.

وی افزود: در مجموع 12 مستند ساز تاکنون برنده این جایزه بوده اند که از این بین 10 فیلمساز نامزد یا برنده جایزه اسکار مستند نیز شده اند. از برنده های این جایزه سینمایی که پس از آن برنده جایزه اسکار شده اند می شود به الکس دیبنی، با مستند «تاکسی به سوی تاریکی» و جیمز مارش کارگردان فیلم مستند «مرد روی سیم» یاد کرد. لورا پویت ریس مستند ساز نیز با فیلم، «سیتیزن 4» سال گذشته برنده جایزه اسکار شد که پیش از اسکار جایزه «True Vision» را از آن خود کرده بود.

کارگردان مستند «دماغ به سبک ایرانی» خاطرنشان کرد: پس از ساخت «رویاهای دم صبح» و دعوت جشنواره مستند «تروفالس» از این فیلم پاملا کان منتقد برجسته و برنامه ریز این جشنواره، درخواست تماشای این فیلم سینمایی را داشت. پس از ارسال این فیلم، از من خواسته شد که مستندهای دیگری که ساخته ام را ارسال کنم. پس از تماشای مستند ها خواسته شد که حتما در جشنواره فیلم مستند تروفالس حاضر شوم زیرا از نگاه او بردن جایزه این جشنواره جهش بزرگی در سینمای مستند ایران است.

دیباچه-مهرداد اسکویی2



اسکویی در ادامه توضیح داد: پس از هماهنگی با نسرین میر شب پخش کننده جهانی مستند «رویاهای دم صبح» ، 7 فیلم مستند دیگر من به این جشنواره ارسال شد. و در نهایت اعلام شد که جایزه برترین مستند ساز 2016 با نام « تروویژن » که تنها جایزه این جشنواره است به مهرداد اسکویی تعلق گرفت و سیزدهمین برنده تندیس برنز « تروویژن » شد.

کارگردان مستند «رویاهای دم صبح» درباره دلایل عدم اکران این فیلم که پربیننده ترین مستند جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم سینماحقیقت است در گروه هنر تجربه تصریح کرد: علیرغم استقبال از فیلم، برای رعایت حریم اخلاقی و اینکه همه شخصیت های این فیلم دختر هستند و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن ها به این نتیجه رسیدیم که این فیلم اکران عمومی نشود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استقبال از این فیلم نوید اکران خوب را می داد و حتی قرار داد اکران فیلم سینمایی با حمایت امیر حسین علم الهدی مدیر گروه هنر و تجربه در این گروه ثبت شده بود اما تصمیم بر این شد که از اکران این فیلم انصراف بدهیم. و فیلم «رویاهای دم صبح» را در دانشگاه ها و به طور خصوصی با کارشناسان و مسئولین دولتی و افراد صاحب نظر که می توانند کمکی برای این نوجوانان بکنند نمایش دهیم.

ایسنا نوشت: جشنواره فیلم سینمایی تروفالس در توصیف فیلم سینمایی رویاهای دم صبح، گفت: این فیلم از جهات مختلف فوق العاده است. منتقدان این جشنواره درتوصیف این فیلم مستند، ظرافت و عمق تعامل کارگردان با شخصیت های فیلم را به طور استثنایی تاثیر گذار دانسته اند.

جایزه «تروویژن» به همراه جایزه «چهره فرهنگی سال جهان» که از نهاد فرهنگی پرینس کلاوس هلند در سال 2010 به مهرداد اسکویی اهدا شده مهمترین جایزه ای است که تاکنون به این مستند ساز بین المللی برای سینمای ایران به ارمغان آورده است. جشنواره فیلم «تروفالس»، از سوم تا هفتم مارس در ایالت میزوری آمریکا برگزار می شود. این جشنواره پس از جشنواره برلین دومین حضور بین المللی فیلم «رویاهای دم صبح» است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲