جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۷
به گزارش دیباچه،ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر، اسامی ۲۲ فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ را اعلام کرد.
اسامی فیلم‌های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در نشست خبری با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، بهروز شعیبی یکی از اعضای هیات انتخاب و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی روز جمعه ۱۴ دی در جمع خبرنگاران اعلام شد.

احمد امینی، محمدعلی حسین‌نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی اعضای هیات انتخاب این دوره جشنواره فیلم فجر را تشکیل داده‌اند.

آثار سودای سیمرغ جشنواره سی و هفتم فیلم فجر را بیشتر بشناسید

طبق اعلام داروغه‌زاده اسامی فیلم‌های راه یافته به جشنواره سی و هفتم به این شرح است:

بخش سودای سیمرغ

«آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی، «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی، «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی‌حقیقی، «بیست و سه نفر» ساخته مهدی جعفری، «پالتو شتری» ساخته مهدی علی‌میرزایی، «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد، «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی، «خون خدا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی، «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی، «سفمونی نهم» ساخته محمدرضا هنرمند، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار، «طلا» ساخته پرویز شهبازی، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی، «قسم» ساخته محسن تنابنده، «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی، «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «مردی بدون سایه» ساخته علیرضا رییسیان، «مسخره باز» ساخته همایون غنی زاده و «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان، فیلم‌های منتخب برای رقابت در بخش سودای سیمرغ هستند.

۳ فیلم  «آنجا همان ساعت» از سیروس الوند، «بی حسی موضعی» از حسین مهکام و «مدیترانه» از هادی حاجت‌مند هم به عنوان ذخیره انتخاب شده‌اند. 

انیمیشن

«آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر، «بنیامین» ساخته محسن عنایتی نوش‌آبادی، «شب آفتابی» ساخته سیدعلی مدنی.

اعتراض محسن امیریوسفی و پاسخ ابراهیم داروغه‌زاده

یکی از حاشیه‌های نشست معرفی آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور محسن امیریوسفی و اعتراض به نمایش ندادن «آشغال‌های دوست‌داشتنی» برای هیات انتخاب بود.

از فریادهای کارگردان آشغال های دوست داشتنی تا اعلام آثار بخش سودای سیمرغ

او پس از اعلام اسامی فیلم های منتخب سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: «سوال من این است چرا هیئت انتخاب استثنایی به نام «آشغال‌های دوست داشتنی» را به وجود آورد؟آیا من تا زمانی که  به گور بروم این فیلم اکران می‌شود یا نه؟ من مدافع تک تک فیلمسازانی هستم که در جشنواره فیلم دارند ولی همه آنها مدیون فیلم آشغال‌های دوست داشتنی هستند. شما وارث یک ندانم کاری و عدم مدیریت هستید.»

امیریوسفی ادامه داد: «آیا در چهلمین سال انقلاب من حق ندارم یک اکران برای این فیلم داشته باشم. ۶ سال است که من دنبال این فیلم هستم نه مصاحبه تندی کردم نه در جشنواره‌های خارجی شرکت کردم. چه دشمنی با من وجود دارد در این سیستم معاندپروری؟ چه چیز نگران‌کننده ‌ای در آشغال‌های دوست داشتنی هست؟ صحبت از کرسی‌های آزاداندیشی هست کرسی بر سر من شکسته شد. من فقط می‌خواهم فیلمم را  برای هیات انتخاب نمایش دهید، ممکن است آن را نپسندند، اما می‌خواهم آن را ببینند.»

داروغه زاده نیز در پاسخ به اینکه چرا این فیلم انتخاب نشد، توضیح داد: «فیلم «آشغال های دوست داشتنی» تا سال ۹۶ پروانه نمایش نداشت و توانست پروانه نمایش بگیرد. همه تلاشمان را می‌کنیم که اکران بگیریم. به نظرم این اثر فیلم خوبی است. این فیلم درباره گفت و گو و وحدت هست. درباره ایران و توصیه به وحدت ملی است. امیدوارم اختلاف نظرها درباره آن برطرف شود و مثل همه فیلم هایی که مشکل داشتند و سوتفاهماتی ایجاد شد و بعدها برطرف شد، مساله ای ایجاد نشده و مشکل آن حل شود. چراکه پخش هیچ فیلم سینمایی نمی تواند معضلی برای نظام ایجاد کند. امیدوارم درباره حوزه فرهنگ که حوزه ای نرم است انعطاف داشته باشیم.»

دبیر جشنواره فجر درباره رویه‌ هیات انتخاب که تنها بخشی از بعضی از فیلم‌ها را دیده‌اند، عنوان کرد: «این اختیاری است برای فیلمسازی که فیلمش کامل نشده که فیلمش را برای حضور در جشنواره کامل کند. ما می خواستیم این فرصت را از فیلم ها نگیریم. ضمن این که اکثریت فیلم ها نسخه کامل یا نسخه قابل قضاوت داشته اند.»

«مصائب شیرین» علیرضا داودنژاد نرسید، «ژن خوک» سعید سهیلی رد شد

داروغه‌زاده اعلام کرد که نسخه‌ای از فیلم «مصائب شیرین» به جشنواره نرسیده است اما فیلم «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی به جشنواره رسیده و مانند باقی فیلم‌ها بازبینی شده است.

به هر روی هیچکدام از این دو فیلم در بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمن جشنواره فیلم فجر حضور ندارند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲